Stenålderskrig

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Stenålderskrig

Inlägg av sonderling » 5 mars 2024, 14:22

https://sverigesradio.se/avsnitt/sa-blo ... lders-folk

Vetenskapsradion Historia har ett inslag om krig på stenåldern.
Ny forskning som presenteras i tidskriften Nature beskriver mötena mellan olika stenåldersfolk som våldsamma. Det salas om slakt och utrotning, först när de första bönderna vandrade in på de tidiga jägar-samlarnas marker i Skandinavien, sen när den första bondebefolkningen konkurrerades ut av nya grupper från Yamnayakulturen.
Men det kunde ju rört sig om nya sjukdomar som det sägs i programmet. Men helt klart är att olika kulturer bara försvann i mötet med olika folk. Ja man blir lite deppig jag har alltid trott att stenåldern var mer eller mindre fredlig, då man hade tillräckligt med land att dela på.

Just Yamnayakulturern har jag undrat över sedan jag först hörde om dem på vetenskapens värld (Ett avsnitt som handlade om krigens historia). Hade de en fallenhet för krig? Var det genetiskt?


Sonderling


Hittade ingen tråd om just krig på stenåldern finns det en så ber jag om ursäkt. Jag tror vi var inne på temat i "Historien om Sverige" och Ötzi tråden.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Stenålderskrig

Inlägg av a81 » 12 mars 2024, 22:18

Frågan är väl om det gick lika våldsamt till en bit norrut i Sverige. De första jordbrukarna (trattbägarkulturen) etablerade sig väl inte så starkt i exempelvis mellansverige? Gropkeramiker (och andra jägar-/samlare?) fanns kvar parallellt i många sekel. Men visst var det säkert en blandning av krig och sjukdomar. Sydskandinavien för 6 000 år sedan påminde nog en del om den amerikanska västern på 1800-talet.

Sedan kom stridsyxekulturen och tog över alltihopa, införde indoeuropeiskt språk, etc. T.o.m. namnet svear/svenskar tros ju komma av något slags indoeuropeiskt "oss själva", så det var kanske ursprungligen i relation till trattbägare och gropkeramiker som motades bort.

Skriv svar