Roon-Grafen-Wappen.jpg
Vapnet för greven och generallöjtnanten Albrecht von Roon, vilken som krigsminister från 1859 ledde omdaningen av Preussens armé. Notera att sköldhållarna är två landsknektar.Heraldiska vapen för militärer
-
- Redaktör emeritus
Re: Heraldiska vapen för militärer
Vapnet för greven och generallöjtnanten Albrecht von Roon, vilken som krigsminister från 1859 ledde omdaningen av Preussens armé. Notera att sköldhållarna är två landsknektar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Riddarholmskyrkan i Stockholm är besöksvärd. Första gången för mig var väl ett skolbesök på femtio-talet (undrar om det görs fortfarande, skolbesök?), sista gången förra sommaren. Heraldik i mängder, komplicerade kombinationer av form och färg.
Men så hittar vi också de här...
Johan Banér i täljsten, faktiskt skulpterad först 1942 av en Ivar Jonsson, med Banérs valspråk: "TU NE CEDE MALIS" ("Giv ej vika för motgången"). Och nedanför, vid ingången till kämpens grav, två enkelt målade sköldar uppsatta på dörren.
Och nu, min fråga: Varför så enkla vapen, om de nu är det, någon som kan berätta mer om dem?
Hans K
Men så hittar vi också de här...
Johan Banér i täljsten, faktiskt skulpterad först 1942 av en Ivar Jonsson, med Banérs valspråk: "TU NE CEDE MALIS" ("Giv ej vika för motgången"). Och nedanför, vid ingången till kämpens grav, två enkelt målade sköldar uppsatta på dörren.
Och nu, min fråga: Varför så enkla vapen, om de nu är det, någon som kan berätta mer om dem?
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Riddarholmskyrkan är definitivt sevärd om man är intresserad av heraldik. Synd bara att den är öppen så sällan, maj-september (eller om det är juni-augusti) kl.11-16.
-
- Redaktör emeritus
Ja i Riddarholmskyrkan placeras sköldarna för avlidna Riddare av Serafimerorden. På dagen för begravningen rings serafimerringning.
-
Vad som intresserar mig speciellt är de "enkla" vapensköldarna på Banérs gravdörrar. En guldtriangel på röd grund och tre "böjda" på blå grund. Vad symboliserar de?
Hans K
Hans K
-
Är verkligen ingen haj på heraldiska vapen, men uppenbarligen var det en enkel fråga - svaret hittade jag själv - delvis. Vapnet med spetsen är naturligtvis ätten Banér. https://sv.wikipedia.org/wiki/Banér_(släkt)
Men den andra skölden? Kanske hans tyska fru som också ligger begravd i Banérkoret? https://sv.wikipedia.org/wiki/Elisabet_Juliana_Banér
hans K
Men den andra skölden? Kanske hans tyska fru som också ligger begravd i Banérkoret? https://sv.wikipedia.org/wiki/Elisabet_Juliana_Banér
hans K
-
- Medlem
Jag gjorde lite snabb research och tror att det är släkten von Pfuels vapen, d.v.s. Banérs första hustru Catharina Elisabet von Pfuel.

-
Intressant, tack för det! Så, första frun fick en sköld med vapen på dörren till koret, och den andra icke...pga av symmetrin? Är bara en elak tanke...!
Hans K
Hans K
-
- Redaktör emeritus
Har för mig att Pfuels vapen skall visa tre regnbågar.