Spegelvända vapen

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Spegelvända vapen

Inlägg av Schwemppa » 5 juli 2009, 21:28

I den här diskussionen dök frågan om att man i särskilda fall spegelvänder ett vapen upp. Jag tycker frågan är värd en egen tråd :)

viewtopic.php?f=34&t=31147&p=522332#p522332

Frågan gällde alltså rörelseriktning i ett vapen (som inte är symmetriskt, förstås). Ett vapen på ett fordons vänstra sida rör sig framåt, och därför måste det på fordonets högra sida spegelvändas för att också där röra sig framåt.

Jag har ännu inte hittat bild på det här, men återkommer genast när jag har :)

Det finns andra områden inom det här ämnet. Ett är bokägarmärken. En tradition säger att vapnet på ett bokägarmärke vänder sig i heraldisk artighet (cortuisie) emot författarens namn och titeln på boken, som alltså finns på försättsbladet tvärs emot.

Det här är kanske inte vanligt, men det förekommer. Som exempel Heraldiska Sällskapets i Finland eget bokägarmärke.
Bilagor
HSiF.jpg
HSiF.jpg (54.56 KiB) Visad 2918 gånger
Senast redigerad av 2 Schwemppa, redigerad totalt 5 gång.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Spegelvända vapen

Inlägg av Schwemppa » 5 juli 2009, 21:36

En annan tradition säger att alla vapen i en kyrka vänder sig mot altaret. Detta betyder att vapnen på den vänstra väggen (från ingången sett) är spegelvända. Det här är säkert inte heller vanligt, eftersom vapnen kan ha blivit flyttade senare av någon okunnig kyrkovaktmästare... :) Inget bildbevis här heller, men fortsätter sökandet.

Alliansvapen är kombinationer av två vapen, vanligtvis mellan man och hustru. Här ska de också vända sig emot varandra av heraldisk artighet. Det vänstra vapnet blir då spegelvänt.

(Illustration av Jan Raneke från "Den svenska adelns vapenbok")
Bilagor
allians.jpg
allians.jpg (112.85 KiB) Visad 2914 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Spegelvända vapen

Inlägg av tyskaorden » 14 juli 2009, 01:07

Ja den gamla klyschan att man lär sig så länge man lever passar in här. Den varianten med att ett vapen i Bokägarmärke vänder sig mot författarens namn i heraldisk artighet har jag inte stött på tidigare.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Spegelvända vapen

Inlägg av Schwemppa » 19 juli 2009, 23:07

Här har vi ännu en aspekt på det här. Utbildningsmärkena i finska armén är utformade som vapen, och bärs (hoppeligen ännu) på vänstra ärmen.

Här ser vi märket för pansarvärnet. Vagnen i märket är "fegvänd" för det är ju förstås den lede fi´s vagn som har blivit träffad... :)
Bilagor
pansarvärnsman.jpg
pansarvärnsman.jpg (21.45 KiB) Visad 2864 gånger

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Spegelvända vapen

Inlägg av Schwemppa » 19 juli 2009, 23:09

Skillnaden ses i de egna trupperna :) Vår egen vagnförare har förstås ett sådant här märke...
Bilagor
pansarvagnsman.jpg
pansarvagnsman.jpg (20.64 KiB) Visad 2864 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Spegelvända vapen

Inlägg av tyskaorden » 27 juli 2009, 21:11

Ja man får väl hoppas att det inte är egna vagnar som råkat ut för "Friendly fire".

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Spegelvända vapen

Inlägg av Schwemppa » 27 juli 2009, 21:32

Ja, det får man verkligen hoppas. Jag har själv utbildning inom pansarvärnet... :)

Men nu när man närmar sig 40 så har man nog blivit förflyttad till brovaktargardet, tyvärr...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Spegelvända vapen

Inlägg av tyskaorden » 30 juli 2009, 00:13

Ja så är det ju man blir ju inte yngre, börjar själv närma mig de 40 även om det är några år kvar dit.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Spegelvända vapen

Inlägg av Krook » 30 juli 2009, 00:34

Även svenska tilläggstecken till uniform görs spegelvända.
Det finns utbildningstecken som spegelvänts när utbildningstecken började bäras på höger ärm mot tidigare vänster och vice versa för tillhörighets/förbandstecken.
Tecken som bärs på krage/kragspegel i Pansartrupperna och fd Signaltrupperna finns i båda versionerna (vänster och höger) liksom landskapsvapnen som bärs på axelklaff.
Vapen ska titta framåt och ha beväpning/beväring utåt.

Skriv svar