Genusperspektiv och heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Genusperspektiv och heraldik

Inlägg av Hans » 15 december 2007, 23:51

Tack vare eller på grund av kastrerade lejon så börjar jag att undra om detta. Vi har varit inne på området tidigare i samband om djur i heraldiken där uppenbarligen det i vissa länder bl.a. Sverige och Schweiz har varit viktigt att könsbetämma djur. Hur ligger det till i övriga länder och genom historien? Könsbestämning kan ju bevisligen ske även utan reproduktionsorgan utan även genom t.ex. man och ammningsorgan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 december 2007, 11:20

Jag kan tänka mig att det där med uttalade genitalier tidigare varit en fråga om sexualmoraliskt perspektiv - sådant skall inte synas.
Men vad menar du närmare med det viktiga att könsbestämma djur i Sverige och Schweiz? Har man varit mer uttalad inom heraldiken eller konsten?

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 16 december 2007, 14:56

Från djurtråden så lärde jag mig att i de två länderna sker ofta detta, en snabbtitt visade att det fanns andra länder där det inte gick att könsbestämma djuren ifråga. Alltså ett intryck utan fakta :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 16 december 2007, 19:46

I Danmarks riksvapen är det i alla fall klart och tydligt lejonhanar:

Bild

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 december 2007, 02:01

Är det något specifikt för Sverige och Schweiz, eller kanske Danmark och Norden? Är det något gammalt, är det typiskt, nytt, ovanligt..?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 17 december 2007, 10:33

En snabbsearch här http://www.flags.net/search.php "Animal or Beast" ger att det flamländska lejonet har man men inte, ehrmm, något annat. Bhutans drake är könslös, Berlins björn också. Luxemburgs lejon är defintivt en hane. Det norska har man men inte mer precis som Swazilands. Alla pippifåglar jag sett är könslösa.

För tidigt att se något mönster.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 december 2007, 18:37

Hans skrev:Bhutans drake är könslös, Berlins björn också.
Beror på vilken version man tittar på. Att drakar är könlösa kan nog bero på att reptiler inte brukar ha några tydliga yttre könsdelar, fåglar likaså.

Bild

Berlins björn.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Inlägg av Schwemppa » 17 december 2007, 20:19

Det finns en heraldisk tradition att genitalierna ska synas på de heraldiska djuren (de är ju huvudsakligen av hankön). Alla tillgängliga vapen framme så att säga... Men det är ingen absolut regel.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 17 december 2007, 20:44

Titta gärna på bilden i min senaste fråga i heraldik-quizet. Inspirationen kom så att säga härifrån.

/G:son

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 17 december 2007, 22:05

Schwemppa skrev:Det finns en heraldisk tradition att genitalierna ska synas på de heraldiska djuren (de är ju huvudsakligen av hankön). Alla tillgängliga vapen framme så att säga... Men det är ingen absolut regel.
Jag håller inte med efter en synnerligen amatörmässig undersökning. Källor? Bevis? Jag tycker att detdär med snorre på lejonet verkar vara en töntig provokation för att glädja anti-pk människor...typ sådana som hänger på skalman :D

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 17 december 2007, 22:55

Vad jag kan konstatera (efter ännu en amatörmässig undersökning) är att när genitalierna är med hos heraldikdjuren så är de nästan undantagslöst stiliserade eller på annat sätt justerade för att inte vara så uppenbara. Björnen som G:son lade upp i heraldikquizet är bland det mest explicita som i alla fall jag har sett sedan jag började lägga märke till sånt för några dagar sedan, och även där handlar det om en för all del väl synlig men föga porträttlik, snarast kloliknande röd utväxt. Ett påtagligt och anatomiskt korrekt organ som i NBG:s ursprungliga logga har jag inte sett någon annanstans. Någon annan som har?

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Inlägg av Schwemppa » 17 december 2007, 22:56

Du har googlat? Tradition sade jag, inte regel. Därför finns det inte i någon regelbok. Beviset är de många vapenbilder med snorre som förekommer (också på detta forum). Svårt att förklara för den som inte har studerat heraldik... Finlands statslejon har snorre (om än liten - måste riktigt kolla i kväll). Det är helt enkelt fråga om en form av kutym i utförandet som förekommit i århundraden och som vissa heraldiker följer mer än andra. Ingen måste, men heraldiker vet om detta.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 17 december 2007, 23:25

Det finns hursomhelst många exempel på heraldiska lejon som saknar synligt könsorgan och alla svenskar, heraldiker eller inte, bör inse att ett starkt stiliserat lejon där <insert you favorite name for it here> är den enda synliga detaljen kommer att skapa reaktioner. Ungefär som människor som måste få in ordet som är synonym med chokladboll bara för att kunna lägga till "men det heter ju så!"

Barnsligt mao. Dessutom tycker jag att synpunkter från människor som vill riskera livet med ett märke på axeln har större rätt att komma med synpunkter på detsamma än diverse traditionsbevarare.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Inlägg av Schwemppa » 18 december 2007, 00:16

Så är det...Det har varit en tradition som ingen tydligen har lagt märke till förrän denna diskussion kom upp. Jag tänker fortsätta bära hatt fastän många våldsdådsmän i historien också har gjort det. Inget illa menat.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Inlägg av Schwemppa » 18 december 2007, 00:27

(edit) Hade inte lagt märke till den gode kamelens inlägg förrän nu. Meningen har ju aldrig varit att det ska vara provokativt. Det ska bara vara välutrustat. Heraldiken har alltid varit lite pompös... Att jag som inte har ritat snoppar mer än minimalt ska råka in i en sån här diskussion är faktiskt rätt underhållande.

Skriv svar