Hur gammal är egentligen den svenska flaggan?

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Hur gammal är egentligen den svenska flaggan?

Inlägg av a81 » 8 oktober 2007, 21:52

Hur gammal är egentligen den svenska flaggan? På Wikipedia står bland annat att:

De första bilderna av en blå duk med gult kors som en svensk flagga är ett landskapsvapen för södra Finland från 1550-talet och ett för Gotland i Gustav Vasas liktåg från 1562 [två år efter sin död?]. Den första officiella beskrivningen av Sveriges nationalflagga finns i ett kungligt brev från 19 april 1562, där det sägs att den skall ha "gult udi korssvijs fördeelt påå blott". Denna flagga verkar huvudsakligen ha använts som "kungsflagga", "kronoflagga" eller "fälttecken till sjöss", dvs som örlogsflagga, och var som sådan till en början försedd med två "tungor" eller "spetsar".

Vet man att den nuvarande flaggan kom till då (1562), eller är det bara tidigaste belägget för flaggan?

Vet man att den nuvarande flaggan var den enda som användes från den här tiden? Jag har nämligen i någon bok sett en 1500-talsbild (tror den var senare än 1562) med ett danskt och ett svenskt örlogsfartyg i strid. Det danska skeppet hade den vanliga/nuvarande röd-vita korsflaggan, medan det svenska skeppet hade en blå-vit-randig flagga (som Greklands fast utan korset i hörnet, dvs bara ränderna). Jag såg i någon annan bok en bild med en ej färglagd ritad flagga (också 1500-talet), som var randig men ändå hade ett stort kors uppe på det randiga. Tror att den bilden också var nyare än 1562. I det här fallet var det inte fråga om ett skepp, utan jag tror att det var en ryttare som höll i flaggan.

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 juli 2004, 17:45
Ort: Visby
Kontakt:

Inlägg av Nina » 9 oktober 2007, 17:43

Hejsan
du kan läsa lite om svenska flaggan på min hemsida

http://www.historiesajten.se/handelser2.asp?id=31

/nina
Senast redigerad av 1 Nina, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 9 oktober 2007, 18:15

På Kung Eriks tid så skulle samtliga svenska förband bära förbandsfanor med ett gult kors över de mönster och färger som var förbandets egna kännetecken. Exempel på detta kan ses en bit ner i följande tråd viewtopic.php?t=16431&highlight=
Det är troligen en sådan förbandfana som avbildats i ryttarteckningen du nämner, inte en nationsfana. Svenska armeförband började föra nationsfanan som fältecken mycket sent (tidigast på 1800-talet?).

Randiga fanor var populära både i Sverige och i Utlandet och på flottans fartyg så existerade dessa länge sida vid sida med korsfanan. Någon gång under första hälften av 1600-talet så kom dock korsfanan att bli den enda fanan i bruk.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 9 oktober 2007, 19:42

Tack för svaren, det var intressanta länkar! Flaggan på den tecknade bilden med ryttaren var säkert en sådan där "Erik XIV-flagga", som finns på (viewtopic.php?t=16431&postdays=0&postorder=asc&start=0) . Den var alltså bara ritad i en färg (grönt tror jag), men var säkert flerfärgad i verkligheten.

Den där randiga örlogsflaggan (från 1560-talet?), som jag också skrev om, var alltså blå-vit-randig. (Oberserva att det var en färgbild, så den var verkligen blå och vit, inte blå och gul.) Fanns denna typ av flagga även i blå-gul randning? Förekom blå-vita korsflaggor ("inverterad" finländsk flagga)?

Ungefär så här såg i alla fall den blå-randiga flaggan på örlogsskeppet ut:
Bilagor
flagga2.jpg
flagga2.jpg (2.26 KiB) Visad 4353 gånger

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 9 oktober 2007, 20:30

Mm. Bilder är rent allmänt rätt svåra att använda som historiska källor, det är svårt att vet vad som är baserat på vad konstnären sett, vad han fått berättat för sig eller läst och vad han hittat på. Det kan också röra sig om en gul färg som kallades "uraniumgul" på 1500/1600-talen. Detta var en blek gul färg som blektes ännu mer av soljuset och som på håll kunde uppfattas som vit snarare än gul. Dvs den danske målare har pratat med ögonvittnen som tyckt sig se blå och vita svenska fanor. Blå-gul randiga fanor förekom i en rad fall, både på skepp och som infanterifanor.

Randiga fanor var extremt populära under 1500-talet och färgerna blått och gult var inte på något sätt exklusivt svenska.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 9 oktober 2007, 20:53

Hittade i Gustav Vasa och hans folk, sid 180, av Göte Göransson (1984) följande:

År 1545 fick fänriken Klas Holst till sin stora fana och sitt fälttecken för Stockholmsfänikan 52 alnar blått sidentyg och 16 alnar vitt, som användes till korset inuti fänikan. Gult tyg till korset började antagligen inte användas förrän på Erik XIV:s tid.

På den tecknade (moderna) bilden intill finns några soldater varav en bär en blå-vit korsflagga (blå botten, vitt kors). Här uppstår dock några frågetecken: Är det helt klart att den beskrivna flaggan var en korsflagga? Har denna flagga över huvud taget något att göra med en nationsflagga? (Jfr Erik XIV:s olika ryttarflaggor, länken ovan.) Vad menar författaren med att gult tyg inte började användas förrän på Erik XIV:s tid?

Kan det möjligen vara så att den blå-gula korsflaggan (dagens svenska flagga) från början endast var kungens flagga och egentligen inte användes av några andra? Hur användes den danska korsflaggan, som av allt att döma är äldre än den svenska?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 18 november 2007, 09:14

Nu vet jag inte hur mycket sanning det är i detta.. Men för ett tag sedan så var det någon som sa till mej att, korset i svenska, finska, danska och norska flaggan har med kristendomen att göra. Kan det vara sant, jag vet inte.. Det är därför jag frågar här, så hoppas jag på ett bra svar,.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 18 november 2007, 11:29

Anders Nyman skrev:Nu vet jag inte hur mycket sanning det är i detta.. Men för ett tag sedan så var det någon som sa till mej att, korset i svenska, finska, danska och norska flaggan har med kristendomen att göra. Kan det vara sant, jag vet inte.. Det är därför jag frågar här, så hoppas jag på ett bra svar,.
8O Ja, korset har med kristendomen att göra.

Skriv svar