Storhertigdömet får en ny flagga!

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Storhertigdömet får en ny flagga!

Inlägg av Hans » 17 december 2006, 16:18

Ja, om den lokala politikern Michael Wolter får som han vill.
http://www.initiativ-roudeleiw.lu/index.php
Han har startat en aktion för att byta ut den nuvarande:
Bild
Mot Luxemburg statsvapen (tillika använt av bl.a. sjöfarten)
Bild

Tja, varför inte? Snyggare och blandas inte alltid ihop med Nederländerna skulle ju kunna vara två argument. Sen kanske jag får royalty om de använder MIN avatar. :wink:

MVH

Hans

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 13 januari 2007, 18:27

Definitivt snyggare och mer profilstarkt! Jag tycker de verkligen borde göra detta.

eeh, har Luxemburg sjöfart?? eeh i vilken insjö?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 13 januari 2007, 18:28

Giancarlo skrev:Definitivt snyggare och mer profilstarkt! Jag tycker de verkligen borde göra detta.

eeh, har Luxemburg sjöfart?? eeh i vilken insjö?
Akta dig, vet du inte att Hans är storamiral i den luxemburgiska flottan :lol:

/CvD

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 13 januari 2007, 18:43

Giancarlo skrev:Definitivt snyggare och mer profilstarkt! Jag tycker de verkligen borde göra detta.

eeh, har Luxemburg sjöfart?? eeh i vilken insjö?
Nja det är väl snarare flodsjöfart det rör sig om skulle jag tro. Luxemburg har ju faktisk också ett flygvapen eller nja det är NATO:s AWACS flygplan som är märkta med luxemburgska märkningar (som den nya flaggan men i formav en rundel). Detta för att uppfylla internationella regler.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 13 januari 2007, 18:49

tyskaorden skrev:
Giancarlo skrev:Definitivt snyggare och mer profilstarkt! Jag tycker de verkligen borde göra detta.

eeh, har Luxemburg sjöfart?? eeh i vilken insjö?
Nja det är väl snarare flodsjöfart det rör sig om skulle jag tro. Luxemburg har ju faktisk också ett flygvapen eller nja det är NATO:s AWACS flygplan som är märkta med luxemburgska märkningar (som den nya flaggan men i formav en rundel). Detta för att uppfylla internationella regler.
Inte säkert, Schweiz har faktiskt en havsgående handelsflotta och jag tror Luxemburg också har det. Men därmed inte sagt att fartygen någonsin ser sin flaggnation...

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 18 januari 2007, 14:27

E3'orna är märkta med NATO beteckningar och har luxemburgisk registrering samt en dito vapensköld på stjärtfenan, se http://www.afsouth.nato.int/operations/ ... %2008L.jpg

Enligt CIA så har vi 42 båtar och åtmindstone några stycken är säkert oceangående men huvuddelen för flodtransporter främst på Mosel.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 januari 2007, 10:39

CvD skrev:
Akta dig, vet du inte att Hans är storamiral i den luxemburgiska flottan :lol:

/CvD
Sötvattenadmiral och bärare av Nelson-hatt, Svart Sydväst, 3:e Storleken, med Band samt tubkikare m/liten - om jag får be :lol:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 29 januari 2007, 19:30

Är den flaggan inte väldigt svår att stilisera? Ta portugals flagga eller spanien, "krumelurerna" blir ju oftast förvrängda. Då är det lättare med vår svenska gös!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 2 november 2007, 15:40

Bilden tagen i Stockholm i augusti 2007.

MVH

Hans
Bilagor
Luxbåt i Stockholm.jpg
Luxbåt i Stockholm.jpg (49.58 KiB) Visad 3337 gånger

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 2 november 2007, 17:43

Jag kan inte se att den ev. likheten med den Nederländska flaggan skulle utgöra skäl att nâgot sekel senare byta just den luxemburgska. Vi kan nog anta att de tvâ länderna gjorde upp ocksâ om detta redan när Luxemburg (med agnatisk tronföljd) lämnade personalunionen med Nederländerna (där tronföljden ju är kognatisk) Flaggor av den här trefältstypen är nästan regel i den här delen av världen. Ordentligt inarbetade! Enkla att sy ihop! Ensidigt fungerande flaggor är f.ö. ett rent elände. Mönstret bör av rent praktiska skäl (m.a.p. genomlysningseffekter) kunna spegelvändas. Mitt tips: det blir nog inget av med det här förslaget. Ocksâ det luxemburgska folket har ord om sig att vara ett s.d.h. klokt folk.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 2 november 2007, 18:27

När det gäller sjöfart så har flaggan väldigt lite att göra med vart fartygen seglar. Sådana länder som Panama och Liberia tillhör världens största sjöfartsnationer. Och den Liberianska sjöfartsadministrationen befinner sig i Reston, Virginia. Dvs långt borta från inbördeskrig och oroligheter......

Schweiz har en stor handelsflotta. En av senare tiders mer kända bekvämlighetsflaggor är Kambodja. Så varför skulle inte Luxemburg ha en väl tilltagen handelsflotta ?????

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 2 november 2007, 22:09

Största problemet med likheten med nederländernas flagga är att det är exakt samma blåa nyans (fråga någon som kan färger), bara ljusare.

Skriv svar