Svengelsk flagga

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Svengelsk flagga

Inlägg av Göstring » 7 mars 2005, 06:12

Jag hittade den här i The Spectator. :?
Kul?
Vad säger vexillologerna om guld mot silver?
Bilagor
UK SE.jpg
UK SE.jpg (39.79 KiB) Visad 3082 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2005, 13:45

Liknar den inte Göteborgsflaggan, har en granne som brukar flagga med en sådan tygstycke ibland under sommaren.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 mars 2005, 15:33

Nyfiken på sammanhanget; vad menas? Antar att det är en s.k. "fat cat" som bär den, kommer inte på nån bra motsvarighet på svenska men sedelbuntar och cigarr är ju tydligt nog; betyder det att svenskar kommer till Storbritannien och skor sig, eller..?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 mars 2005, 15:37

Uppenbarligen så finns det en del flaggor som man inte vet om ännu, lokala, regionala, nationella eller nånting annat, finns nog så mycket som helst.

Stefan

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1586
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 18 mars 2005, 16:29

Hexmaster skrev:Nyfiken på sammanhanget; vad menas? Antar att det är en s.k. "fat cat" som bär den, kommer inte på nån bra motsvarighet på svenska men sedelbuntar och cigarr är ju tydligt nog; betyder det att svenskar kommer till Storbritannien och skor sig, eller..?
Efter en efterforskning i internet visade det sig att bilden prydde förstasidan på The Spectator den 5:e mars med rubriken "Turning into Sweden?". Själva artiklen hade rubriken "Paying for Tony’s fat cats" och beskrevs på detta sätt:
With almost a million new jobs added to the public sector payroll since 1997, Martin Vander Wayer asks if it is now democratically possible to reduce state spending
Jag kommer inte åt själva artikeln eftersom jag inte är en prenumerant, men det verkar onekligen som innehållet lutar en hel del åt höger.

Sir Jan of Lockleby
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 mars 2005, 09:44
Ort: Sir Jan of Lockleby

HE HE HE

Inlägg av Sir Jan of Lockleby » 20 mars 2005, 09:53

Var det inte den flaggan som användes i Dannelagen när vikingarna hadde intagit en stor del av england??????

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 21 mars 2005, 15:43

Sir Jan of Lockleby skrev; [quote]"Var det inte den flaggan som användes i Dannelagen när vikingarna hadde intagit en stor del av england??????[quote]

Skulle inte tro det. Då förefaller den andra förklaringen mycket mer logisk. De Nordiska flaggorna fanns ju inte ens som koncept här i norden under den tiden som Danelagen existerade.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 21 mars 2005, 16:52

jag är mycket dålig på att läsa snirklig skrivstil.. är det någon som kan renskrova den svarta text som är skriven till vänster om fallgan?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 21 mars 2005, 17:44

Det är bara tecknarens namn, Peter S(?)ooker, samt året, 05.

/Johan

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 21 mars 2005, 17:59

Hexmaster skrev:Nyfiken på sammanhanget; vad menas? Antar att det är en s.k. "fat cat" som bär den, kommer inte på nån bra motsvarighet på svenska men sedelbuntar och cigarr är ju tydligt nog; betyder det att svenskar kommer till Storbritannien och skor sig, eller..?
Artikeln handlade vad jag minns om att Storbritannien under Labour enligt skribenten håller på att bli som Sverige: Det skapas fler och fler jobb i den offentliga sektorn, och rösterna från den stora och växande klassen av offentligt anställda ser till att Labour blir kvar vid makten. Det går inte längre att minska den offentliga sektorn, för då tappar man röster och förlorar regeringsmakten, tror skribenten, som dock avslutar med att hävda att den här onda spiralen inte kan vara hur länge som helst innan de av naturen upproriska engelsmännen reser sig och krossar systemet, för de är ju inte lika lättledda som svenskarna.

På det hela taget en ganska förvirrad artikel, tyckte jag. :)

Kan för övrigt tipsa om sidan BugMeNot.com, via vilken man enkelt får tillgång till den typen av sidor, som t ex Spectator, som är gratis men ändå kräver att man registrerar sig. (Just den här artikeln ligger dock numera i arkivet och går inte att komma åt med mindre än att man blir betalande prenumerant. Själv läste jag den i förra veckan, när den här tråden först skapades...)

Skriv svar