Tre kronor

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 14 januari 2005, 12:20

Den här länken är kanske bättre än den föregående:
http://camelot.celtic-twilight.com/info ... ofarms.htm

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Inlägg av Göstring » 25 februari 2005, 20:34

Elofs bild har stora likheter med en plansch i Dahlbergs Sveciaverk. Enligt en modern not skall mynten vara feldaterade, och stammar i verkligheten från Magnus Erikssons tid.

Källan Dahlberg anger är Elias Brenners "Sveogötisk numismatik"

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Inlägg av Karl XVII » 9 mars 2006, 16:16

Kanske kan de tre stora kungahögarna i Gamla Uppsala vara inspirationskällan?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 28 oktober 2007, 20:56

Intressant bild "sibiriska tigern" lagt upp 26 september 2004. "Göstring" skriver dock 25 februari 2005: "Enligt en modern not skall mynten vara feldaterade, och stammar i verkligheten från Magnus Erikssons tid". Är det någon som vet mer?

I en artikel i Populär historia (se: http://www.popularhistoria.se/o.o.i.s?id=52&vid=323) skriver historikern och heraldikern Jesper Wasling att bland annat:

"Vad står då de tre kronorna för? Troligast är att de representerar Sverige, Norge och Skåne. Bara några år tidigare, 1332, hade kung Magnus köpt det danska Skåne för 34 000 mark silver, och var alltså kung över tre riken. Det i kombination med heraldikens kärlek till tretalet gör den här teorin till den mest sannolika."

"En annan tanke är att kronan togs upp som kungasymbol redan av de första folkungarna på tronen. Mynt och sigill från senare hälften av 1200-talet visar ofta en till tre kronor. Dessa utvecklades sedan till en vapensköld som fick samma färger som folkungarnas sköld."

"Författaren Jan Guillous nyligen lanserade teori (i sina romaner om korsriddaren Arn) att de tre kronorna är den erikska ättens symbol är ren fantasi, om än en rätt kul sådan. Böckerna om Arn utspelar sig femtio år före de äldsta kända vapnen i Sverige.
Erikska ätten förde tre gula leoparder i blått fält, samma sköld som de danska kungarna, men med omvända färger."


Han nämner också tre kronor-målningen i "kardinalens av Bayonne palats i Avignon" som "kan dateras till åren omkring 1336".

Problemet är dock att de tre kronorna börjar dyka upp redan på 1200-talet. Om de fanns (i viss utsträckning) redan på 1200-talet, hur kan de då symbolisera Sverige, Norge och Skåne ett halvsekel senare? Hur gammalt är det äldsta myntet med tre kronor? Kan det inte vara så enkelt att kronan var en symbol för kungen och att man ursprungligen använt lite olika antal kronor, för att så småningom fastna för tre kronor, eftersom det var "snyggast" heraldiskt? Har dock sett flera exempel på mynt med färre än tre kronor även mycket längre fram i tiden, även i dag: http://worldcoingallery.com/countries/img13/171-894.jpg.

Här hittade jag några bilder på medeltida svenska mynt: http://www.numismatik.se/galleri/galler ... deltid.php.

Användarvisningsbild
Boreas
Medlem
Inlägg: 432
Blev medlem: 29 augusti 2006, 03:45
Ort: Norway
Kontakt:

Inlägg av Boreas » 28 oktober 2007, 21:36

Tre kungadömen i ett - när Skandinaviens nya huvudstad grundades, - på Helgeandsholmen 1250:

http://www.kajaneborg.com/wordpress/?page_id=50

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 28 oktober 2007, 23:36

Boreas skrev:Tre kungadömen i ett - när Skandinaviens nya huvudstad grundades, - på Helgeandsholmen 1250:

http://www.kajaneborg.com/wordpress/?page_id=50
Det som står på den sidan verkar mycket spekulativt. Hittade en annan sida om Kajaneborg: http://www.fort.fi/svenska/kohteet_kajaaninlinna.html.

Hur som helst känns det inte helt otroligt att de tre kronorna symboliserar tre kungariken, så visst skulle de kunna symbolisera att kungen regerade över svear, götar och exempelvis finnar (eller svear, västgötar och östgötar). Problemet är bara att det knappast fanns flera riken vid den här tiden, utan ett (instabilt) rike, Sverige (som väl ibland kallades "svea och göta rike" eller något sådant), som innehöll ett antal länder/landskap.

Kungarna kallade sig väl också (ibland?) någonting i stil med "svea och göta konung", men det gjorde de å andra sidan ända fram till 1973, då titeln Sveriges, Götes och Vendes konung blev Sveriges konung. (Se: http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6tes_konung.)

Eftersom antalet kronor varierar mellan en, två och tre, skulle jag faktiskt kunna tänka mig att det enbart är "design" som ligger bakom att det blev tre kronor (och inte en eller två). En annan idé skulle väl kunna vara att kronorna symboliserar antalet hertigar (Birger jarl söner). Deras antal varierade ju över tiden, men de var kanske inte fler än två i taget?

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 29 oktober 2007, 15:12

Ifall ingen sâ noga vet kan väl ocksâ jag fâ inflika min egen hypotes nämligen att de tre kronorna betecknar de tre folkland vars representanter valde gemensam kung vid Mora stenar. Kungens primära auktoritet var alltsâ beroende av just den tre-kretsen. Sedan bekräftades detta Mora-val genom den nyvalde kungens besök vid de längre bort belägna landskapens resp. ting. Detta utgjorde den s.k. Eriksgatan. Ingenting hindrar väl att detta äldre sammanhang gestaltades pâ senare präglade mynt. All offentlig makt i Sverige utgâr som bekant fortfarande frân just folket.

Användarvisningsbild
David Asplund
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 23 maj 2007, 14:38
Ort: Västergötland

Inlägg av David Asplund » 29 oktober 2007, 15:22

- De tre heliga konungarna (de vise männen)
Infördes till Sverige av Albrekt av Mecklenburg. I Europa användes tre kronor som symboler för Kaspar, Melker och Baltasar. Finns även i kyrkor i Nordtyskland. Se om Västeråsörtugen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rtug

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 29 oktober 2007, 18:31

David Asplund skrev:
- De tre heliga konungarna (de vise männen)
Infördes till Sverige av Albrekt av Mecklenburg. I Europa användes tre kronor som symboler för Kaspar, Melker och Baltasar. Finns även i kyrkor i Nordtyskland. Se om Västeråsörtugen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rtug
Problemet är bara att tre kronor-symbolen, som symbol för Sverige, finns avbildad i kardinalen av Bayonnes palats i Avignon och kan dateras till åren omkring 1336. Då var inte ens Albrekt av Mecklenburg född. På svenska mynt med mera, från 1200-talet och framåt, förekommer såväl en som två och tre kronor. Kanske kan det rent av vara så att kronan var en symbol för kungamakten och man till slut av "designskäl" valde tre kronor. När började förresten kungarna i Sverige bära krona?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 29 oktober 2007, 18:33

David Asplund skrev:
- De tre heliga konungarna (de vise männen)
Infördes till Sverige av Albrekt av Mecklenburg. I Europa användes tre kronor som symboler för Kaspar, Melker och Baltasar. Finns även i kyrkor i Nordtyskland. Se om Västeråsörtugen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96rtug
Problemet är bara att tre kronor-symbolen, som symbol för Sverige, finns avbildad i kardinalen av Bayonnes palats i Avignon och kan dateras till åren omkring 1336. Då var inte ens Albrekt av Mecklenburg född. På svenska mynt med mera, från 1200-talet och framåt, förekommer såväl en som två och tre kronor. Kanske kan det rent av vara så att kronan var en symbol för kungamakten och man till slut av "designskäl" valde tre kronor. När började förresten kungarna i Sverige bära krona?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 29 oktober 2007, 18:58

vad tjatig du är :)

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 29 oktober 2007, 21:41

Att Sverige vid tiden för de tre kronornas inträde på mynt o.d. var ett rike hindrar ju inte att de syftar på detta rikes ursprung eller konungens maktbas. Kronan är ju en såpass tydlig symbol för kungamakt att jag har lite svårt att tro att tretalet enbart designtänkande. Själv tycker jag att de framförda hypoteserna om svear, väst- och östgötar resp. de uppländska folklanden är spännande och aningens troliga :-)

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 29 oktober 2007, 21:55

Symbolen för Svealand är Tre Kronor och symbolen för Götaland är Göta Lejon.
(När Sverige pâ 50-talet byggde tvâ nya artillerifartyg gavs de tvâ nya fartygen just dessa tvâ namn.) För min del (fullkomligt subjektivt och ovetenskapligt) uppfattar jag alltsâ att detta med de tre kronorna är en intern Svealandsgrej, ung. som jag antydde i mitt förra inlägg. Allt annat är i mina ögon mera skruvat. Hade de tre kronorna införts först efter införandet av epitetet Svea, Göta och Vendes konung hade de kunnat beteckna ocksâ dessa tre enheter men eftersom symbolen är äldre än titeln mâste vi nog förkasta just den hypotesen.
Jag medger gârna att kunskapen om det ev. konsoliderade Götariket är sâ pass ofullständig att teorin Svea+Västgöta+Östgöta inte lika enkelt kan avfärdas.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3764
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 30 oktober 2007, 12:48

Covendor skrev:Själv tycker jag att de framförda hypoteserna om svear, väst- och östgötar resp. de uppländska folklanden är spännande och aningens troliga :-)
Spaningsledaren skrev:Hade de tre kronorna införts först efter införandet av epitetet Svea, Göta och Vendes konung hade de kunnat beteckna ocksâ dessa tre enheter men eftersom symbolen är äldre än titeln mâste vi nog förkasta just den hypotesen. Jag medger gârna att kunskapen om det ev. konsoliderade Götariket är sâ pass ofullständig att teorin Svea+Västgöta+Östgöta inte lika enkelt kan avfärdas.
Det är fullt möjligt att de symboliserar Svealand, Västergötland och Östergötland. Jag ser dock två problem med detta. Dels undrar jag om heraldiken på den här tiden (1200-/1300-tal) verkligen symboliserade riken/länder. Var det inte snarare personliga symboler eller symboler för en viss släkt. Jämför till exempel med att landskapsvapnen "bara" är cirka 550 år gamla. Dels är jag lite skeptisk till uppdelningen Svealand, Västergötland och Östergötland, eftersom det känns lite för modern som förklaring, lite som något Jan Guillou skulle kunna skriva om. Begreppet Svealand fanns väl inte heller före senmedeltiden? Även om Sverige var splittrat/instabilt kan man väl knappast tala om flera (tre) kungariken?

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 30 oktober 2007, 13:05

Begreppet Svealand tror jag är ganska ointressant i sammanhanget.
Kungen var den valde "ÖB:n" i det respektive landet. Vi kan föreställa oss att det fanns en i Njudung, en annan i Möre, en tredje i Finnveden o.s.v. Uppe kring Mälardalen inträffade här att de tre folklanden i Uppland fann för gott att börja välja en gemensam kung (vid det dâv. trerikesröset Mora stenar). Den kungen började sedan successivt erkânnas ocksâ av andra länder i Mälardalsregionen. Den "statsbildningen" började sedan kallas Svitiod/Svea rike. Pâ ofullständigt kända vägar inlemmades därefter ocksâ de söder om gränsskogarna liggande rikena ned mot den dâvarande danska gränsen. Den större helheten behöll namnet pâ den tidigare norra riksdelen ("Sverige") och det var här de tvâ riksdelarna började benämnas Svealand resp. Götaland. (Ännu senare tillkom här ocksâ riksdelarna Finland och Norrland) Huruvida det nâgonsin funnits en "kung av Götaland" är mig obekant. Om vi tänker pâ de här kryssarnamnen jag skrev om finner jag det underligt att tänka sig att en av de tre kronorna skulle beteckna ung. samma sak som Göta Lejon.

Skriv svar