Tre kronor

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Tre kronor

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2004, 22:03

Vad symboliserar de tre kronorna i riksvapnet? Här är några förslag:

- Kungen av Sverige är Sveriges, Götes och Vendes kung
- Magnus Eriksson var kung över Sverige, Norge och Skåne
- Treenigheten
- De tre heliga konungarna (de vise männen)
- Tor, Oden och Frej

En del verkar mer spännande än direkt sanna, problemet är att trovärdiga källor kommer med olika bud. Finns det någon klarlagd härledning?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 11 september 2004, 22:19

Vad sägs om denna:
http://susning.nu/Tre_kronor

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2004, 22:27

Widsith skrev:Vad sägs om denna:
http://susning.nu/Tre_kronor
Där skulle man tittat... Artikeln verkar skvallar om den wikipediska metoden, tycker jag, på så sätt att att en person skrivit stycke 1, därefter har någon annan lagt till stycke 2, och så slutligen en tredje stycke 3. Eftersom stycke 3 ser ut som det gör så borde den också vara den faktiskt vedertagna teorin -- utmärkt.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 12 september 2004, 18:02

Hexmaster skrev:
Widsith skrev:Vad sägs om denna:
http://susning.nu/Tre_kronor
Där skulle man tittat... Artikeln verkar skvallar om den wikipediska metoden, tycker jag, på så sätt att att en person skrivit stycke 1, därefter har någon annan lagt till stycke 2, och så slutligen en tredje stycke 3. Eftersom stycke 3 ser ut som det gör så borde den också vara den faktiskt vedertagna teorin -- utmärkt.
De senaste gångerna jag har hört något om kronornas ursprung så har de tre vise männen varit förklaringen som gällt. Men eftersom det båda gångerna var fråga om religionshistoria så kanske det ligger någon slags ämnespartiskhet i förklaringen...

Angående den "vedertagna" förklaringen med Sverige, Norge och Skåne som upphov till varsin krona så är det värt att notera att Skåne till skillnad från Sverige och Norge inte var ett rike utan ett land (terra). Men det behöver förstås inte vara en invändning mot förklaringen i sig.

/Kristofer

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 12 september 2004, 21:00

någonstans har jag sett mynt med tre kronor (1200-tal), men jag kan inte just nu erinra mig var jag läste detta. Antingen var det Birger Jarls mynt, alternativt hans fars eller sons. Någon som vet mer?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 26 september 2004, 15:56

Nu hittade jag igen bilden...se nedan.

Jag tror man menar
  • Svercher, 1197: Sverker (II) den yngre, trontid 1196-1209
  • Iohannes, 1219: Johan (I) Sverkersson, 1216-1222
  • Ericus Balbus, 1223: Erik (XI) Eriksson, 1222-1229
  • Valdemarus et Birgerus Ierl Propex 1251: Valdemar (I) Birgersson, 1250-1275 och Birger Jarl
  • Magnus Ladulås, 1277: Magnus (I) Ladulås, 1275-1290
  • Birgerus Magni, 1291: Birger Magnusson, 1290-1318
Johan verkar vara ha tre kronor på sina mynt (och även Sverker om man kan hänföra "trekronan" till tre kronor?).

En del mynt har väl stor likhet med (kristna?) brakteatrar?
Bilagor
tre kronor mynt 150dpi.jpg
tre kronor mynt 150dpi.jpg (243.11 KiB) Visad 5047 gånger
Senast redigerad av 3 sibiriska tigern, redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 september 2004, 08:14

medundersåte skrev: De senaste gångerna jag har hört något om kronornas ursprung så har de tre vise männen varit förklaringen som gällt. Men eftersom det båda gångerna var fråga om religionshistoria så kanske det ligger någon slags ämnespartiskhet i förklaringen...
"Ämnespartiskhet"... Underbart ord :) Var har du sett detta?

elof: Du verkar ha försökt lägga upp en tiff-fil, konvertera till jpg så fungerar det nog.

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 7 januari 2005, 22:52

Tre kronor är kanske egentligen inte "svenskt". Det vore intressant att se och jämföra khazarernas gyllene tretronsmärke. Någon som har en bild?

Den persiske konungen Khusraw den Välsignades (Anushirwan) tre tronstolar för respektive "stormakter": Bysantiska riket, Kina samt Khazaria brukar tas som förklaring på khazarernas kungliga (khaniska) märke. Persiska förklaringen anses dock vara en myt nedskriven under folkvandringstid. Chansen kan således vara liten att det finns en förklaring...

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 januari 2005, 10:31

Riksarkivet har sin förklaring:

http://www.ra.se/ra/heraldik_l_riksvapen.html


Den får kanske ses som en "officiell" version?

Användarvisningsbild
sibiriska tigern
Medlem
Inlägg: 579
Blev medlem: 13 maj 2004, 15:56
Ort: Lund

Inlägg av sibiriska tigern » 8 januari 2005, 15:53

Fast Tre Kronor används före 1300-talet på mynt (liksom idag) och man kan väl hävda att denna användning legat till grund för senare bruk. Jämför Johan (I) Sverkersson Tre Kronor-symbol på mynt år 1219.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 januari 2005, 16:06

Belisarius skrev:Riksarkivet har sin förklaring:

http://www.ra.se/ra/heraldik_l_riksvapen.html

Den får kanske ses som en "officiell" version?
"Kanske" var ordet:
RA skrev: Då var Magnus Eriksson kung i Sverige och använde tre kronor sedan tidigare, dock kanske mera för att markera sina tre riken - Sverige, Norge och det nyförvärvade Skåne.
Min markering. Riksarkivet verkar inte vara spiksäkra på anledningen... Om Magnus Eriksson verkligen var den förste som använde det (vilket uppges på sidan) så ligger onekligen förklaringen nära till hands, men ovan visas ju flera motexempel. Hur var det med inrikespolitiken på den tiden, var Johan, Ladulås och Birger Magnussom också kungar över tre riken?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 12 januari 2005, 15:35

Något för att sätta myror i huvudet på sällskapet:
http://www.calligraphyandheraldry.com/w ... /round.jpg

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 13 januari 2005, 22:00

elof skrev:Fast Tre Kronor används före 1300-talet på mynt (liksom idag) och man kan väl hävda att denna användning legat till grund för senare bruk. Jämför Johan (I) Sverkersson Tre Kronor-symbol på mynt år 1219.
Jag har också sett bilder på den gamla heraldiken med tre kronor och på samma mynt. Från 1200-talet. Det finns dock en skildnad och det är den nyare ordnade formationen av en upp och nedvänd pyramid men den kom långt senare men är bara en utveckling av de tidigare. (?)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 13 januari 2005, 22:02

Widsith skrev:Något för att sätta myror i huvudet på sällskapet:
http://www.calligraphyandheraldry.com/w ... /round.jpg
Nu kollade jag inte upp hemsidan så pur-noga men han är en kalligraf? Är den där grejen gammal eller har han formgivit den själv?

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Inlägg av Johan Matsson » 13 januari 2005, 22:52

Så, tre kronorsymbolen har användts av många, England, Sverige, Polen (?) om jag inte misstagit mig. Ibland två upptill och en nedtill, ibland diagonalt, vertikal rad även rött och gult. Men vem var först? Alltså, att använda tre kronor på samma föremål, eller att placera dem i formationen eller använda gult på blått? Heraldik.se hade en sida om detta men den går tyvärr inte att få upp.

Skriv svar