Fotbollsheraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Fotbollsheraldik

Inlägg av tyskaorden » 18 juni 2004, 16:25

Så här i EM-tider tyckte jag det vorde på sin plats med att presentera lite heraldik från fotbollsvärlden, jag begränsar mig till nationella fotbollsförbund. Först till det förenade kungariket där tre av de fyra fotbollsförbunden har heraldiska vapen, Nordirlands forbollsförbund är det enda som saknar vapen.

Bild
Vapen för The Football Association Ltd, d.v.s Englands fotbollsförbund. Vapnet tilldelat av College of Arms 30 mars 1949 och bygger på Englands vapen med de tre lejonen samt tudorrosor en annan engelsk symbol. Antalet torde syfta på antalet spelare i ett lag men de är dock bara tio, så en har möjligen blivit utvisad :)

Bild
Vapnet för the Scottish Football Association Ltd. tilldelat av Lord Lyon King of Arms 14 februari 1953. Lejonet och tistlarna är skotska symboler, antalet tistlar är 11.

Bild
Vapnet för The Football Association of Wales Ltd. tilldelat av College of Arms 30 augusti 1951. Valspråket som inte är riktigt synligt är på walesiska Gorau chwarae cyd-chwarae, då jag inte behärskar detta språk kan jag inte översätta detta. Draken är en symbol för Wales, bården är belag med en annan symbol för Wales nämligen purjolökar, 11 till antalet.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 14 juli 2004, 11:20

Inte många andra fotbollsförbund har egna vapen, men många använder sig av sitt lands riksvapen i någon form. Nedan följer några exempel först det Tjeckiska fotbollsförbundet och sedan Ryska fotbollsunionen.

Bild

Bild

Andra länder brukar landets flaggas färger i en sköld form t.ex. Belgiska fotbollsförbundet, som t.o.m låter en kungl. krona kröna skölden.

Bild

Fjoodor
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 20 juli 2004, 02:45
Ort: Norrköping

Inlägg av Fjoodor » 28 juli 2004, 14:22

Finns hur mycket som helst att se. Nu är jag inte någon expert på heraldik, så jag vet inte om alla dessa märken kan kallas för heraldik. Eller är alla "representations-märken" att betrakta som heraldik?

Lite blandade från Europa och Sydamerika:

Bild

Bild

Inga vidare bilder, men snyggt är det.

Några svenska som de flesta antagligen redan känner till - eller??
Bild

Bild

England

Bild

England - Frankrike - Italien

Bild


Avslutar med världens äldsta klubbs klubbmärke

Notts County

Bild

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 3 augusti 2004, 12:51

Klubbmärkena är följer inte alltid heraldikens regler, t.ex. att inte ha bokstäver i skölden. Kan dock säga att de flesta innehåller någon form av heraldiska symboler.

//MK

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 25 mars 2003, 18:07
Ort: Sthlm

Inlägg av Prknus » 2 november 2004, 18:17

tyskaorden skrev:Klubbmärkena är följer inte alltid heraldikens regler, t.ex. att inte ha bokstäver i skölden.
Hur går detta ihop med den serbiska symbolen med de fyra C (S) som du postade i en annan tråd?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 2 november 2004, 19:37

Det är inte fyra C:n, utan fyra ocila (singularis ocilo), ett tändstål.

/Johan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 4 november 2004, 18:42

Prknus skrev:
tyskaorden skrev:Klubbmärkena är följer inte alltid heraldikens regler, t.ex. att inte ha bokstäver i skölden.
Hur går detta ihop med den serbiska symbolen med de fyra C (S) som du postade i en annan tråd?
Angående bokstäver i heraldiken så kanske jag får förtydliga mig. Det anses att man bör undvika att ha bokstäver i skölden men denna regel följs inte alltid. I en del svenska adelsvapen t.ex. förekommer diverse kungars monogram. Angående det serbiska vapnet så har C-na precis som Johan Elisson skriver ansetts vara tändstål.

//MK

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2004, 12:33

Intressant ämne med fotbollsheraldik, höll själv på med engelsk fotboll när jag var yngre. Jag kan ju tillägga att klubbmärkerna har blivit ändrade igenom åren. Förr i tiden så hade Coventry City ett par elefanter i sin klubbsymbol.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 24 januari 2005, 15:19

Tyskaordern

Jag har lagt in ett par trådar i Efterkrigsforumet som genast har blivit borttagna, så finns det en tråd med fotbollsemblen på SKalman. Det är nog lite intressant att veta om det finns olika sorter syn hos er moderatorer. :o

Stefan

Skriv svar