Vad kallas vår svenska flagga?

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Inlägg av jcb » 7 oktober 2005, 14:36

Hexmaster skrev:En sak till: "Star Spangled Banner" är väl snarare en beskrivning än ett egennamn?
Vi tänkte uppenbarligen på samma sak, eftersom att du postade denna fråga samtidigt som jag skrev mitt senaste inlägg ovan.

KranG
Ny medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 oktober 2005, 19:47
Ort: Sverige

Inlägg av KranG » 13 oktober 2005, 19:50

Undrar bara en sak om man inte använde den svenska flaggan som fana i armén förän 1810 vad hade man isåfall som fana?

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 13 oktober 2005, 21:23

jcb skrev:
Hexmaster skrev:En sak till: "Star Spangled Banner" är väl snarare en beskrivning än ett egennamn?
Vi tänkte uppenbarligen på samma sak, eftersom att du postade denna fråga samtidigt som jag skrev mitt senaste inlägg ovan.
En liten petighet, men benämningen är snarare "Stars and Stripes". "Star Spangled Banner" är hur den beskrivs i nationalsången.

Och lite offtopic, den här varianten på en gammal goding har ju reintroducerats så länge "the war on terrorism" pågår:

Bild

jcb
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 juli 2005, 09:28
Ort: Göteborg

Inlägg av jcb » 13 oktober 2005, 22:22

KranG skrev:Undrar bara en sak om man inte använde den svenska flaggan som fana i armén förän 1810 vad hade man isåfall som fana?
Från andra halvan av 1600-talet (kommer i skrivande stund inte ihåg några exakta årtal) fram till början av 1800-talet hade man fanor och standar som i huvudsak var baserade på landskapsvapnen. Om det fanns flera regementen inom ett landskap, så kunde vapen för residensstäder komma i fråga. Ett exempel på detta är Skaraborgs regemente som förde Västergötlands vapen på sin fana medan det andra infanteriregementet i landskapet, Älvsborgs regemente, förde Göteborgs vapen. Ännu tidigare kunde fälttecknen innehålla lite allt möjligt, vapen, riksregalier eller andra symboler.

Användarvisningsbild
Leikin
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 29 september 2005, 09:23
Ort: Hedemora
Kontakt:

Inlägg av Leikin » 26 oktober 2005, 14:27

Vad betyder färgerna på flaggan då? och varför just korset? har det med religionen att göra eller är det nåt annat. Eller är det bara slumpade färger?

Trikoloren har vad jag hört den röda och blå färgen efter Paris stads färger, och det vita var kungens/kungaättens färg, sen att den kombinationen av färger råkade bli densamma som färgerna i livren till en av de ledande adelsmännen i revolutionen är väl mer en slump?

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Inlägg av medundersåte » 29 oktober 2005, 13:40

Leikin skrev:Vad betyder färgerna på flaggan då? och varför just korset? har det med religionen att göra eller är det nåt annat. Eller är det bara slumpade färger?
Vilket kors? Det är ju två gula streck som delar av fyra blå fält. :)

Allvarligt talat så är korset på flaggan ett mycket tydligt exempel på Sveriges kristna kulturarv.

/Kristofer

Skriv svar