Heraldiska målningar...

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Heraldiska målningar...

Inlägg av Fr33drik » 15 november 2003, 15:22

Hej skalmän!

Någon som målar heraldiska motiv? Vad använder ni för färger, papper o.s.v.?

MVH

Fredrik

Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 15 november 2003, 15:58

Målar?? har inte komit så långt har ritat mina på vanligt A4 papper

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 15 november 2003, 19:15

Hej Fredrik!

Jag målar en del heraldiska vapen, bl.a. mitt eget och ett vapen för konservativa klubben på Forumhuset. Jag använder guachefänger samt vanlig vattenfärg och lite kraftigare ritpapper. Pappret heter 4R Glatt och det är i A4 format. Har även målat på lite tunnare papper men det tenderar att "krulla" ihop sig när färgen torkar.

Mvh,
Tyskaorden-Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 15 november 2003, 23:22

En fråga...för ett tag sedan hittade jag ett program där man skulle kunna rita klippa och så.... för att göra heraldiska bilder och snabbt få blasoneringar osv......

Det fungerade inte när jag skulle till att använda det. :(

Så frågan lyder;
Någon som vet ett sådant program?
Att man kan rita och få blasonering? eller tvärtom skriva och få en bild(kanske hellre det senare?)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Ok!

Inlägg av Fr33drik » 16 november 2003, 19:34

Ok... Jag tycker att guache är lite bökigt, så vattenfärg får duga... Men jag har problem med konturer! Alltid så ojämna...det är ett problem. Också hjälmtäcket är svårt! Att få det likadant på båda sidor av hjälmen... några tips?

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 16 november 2003, 19:57

Gå en kurs?

Eller köp/låna boken "Teckna med båda hjärnhalvorna"
Kommer inte ihåg författare och förlag, men så heter den och där finns massor med tips om hur du utvecklar dina konstnärliga talanger.

Mindre vatten mer färg finare papper är väl annars tipset för konturerna. (Täckfärg eller akvarell?)

Se inte helheten utan detaljen tipset ang hjälmtäcket. Dvs måla ena sidan och gör den andra exakt likadan, bit för bit. INTE allt på en gång. Om det nu ska vara exakt likadant.... ofta ser det konstigt ut. Fast ifallet hjälmtäcke på ett heraldiskt vapen ska det givetvis vara så!

Men låna den där boken, den är BRA!

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Fr33drik
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 4 maj 2003, 12:09
Ort: Fredrik

Ska göra!

Inlägg av Fr33drik » 17 november 2003, 19:23

Jag målar med akvarell... Tack för tipsen! Springer till Stadsbiblioteket i morgon!

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 17 november 2003, 23:09

Lycka till med skapandet!

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Re: Ska göra!

Inlägg av Dilbert » 17 november 2003, 23:24

Fr33drik skrev:Jag målar med akvarell... Tack för tipsen! Springer till Stadsbiblioteket i morgon!
Sök på titeln Teckna med högra hjärnhalvan. Författarinnan heter Betty Edwards och boken kom ut på svenska 1982. Hon har även givit ut en bok med titeln Teckna med konstnären inom dig, men gissningsvis är den mindre relevant för heraldik.

Ett trick för att skapa en regelbunden kontur på t.ex. en vapensköld är förstås att bara teckna ena halvan med tydliga konturlinjer, därefter vika papperet och kalkera av den på motsatta sidan. Det kan ju dock kräva ljusbord eller mycket tunt papper för att du skall få ett bra resultat.

Instämmer för övrigt i lyckönskan! :)

Skriv svar