Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 20 mars 2020, 08:31

Alldeles riktigt. Och jag är mycket imponerad av dina språkkunskaper.

De tre andreaskorsen utgör ett karakteristiskt inslag i nederländsk heraldik. Deras ursprung är omtvistat; den vanligaste förklaringen är att de kommer från familjen Persijns vapen. Den familjen hade stora jordegendomar i trakten kring Amsterdam under medeltiden, men argumentet mot denna förklaring är att de tre korsen också finns i trakter där familjen Persijn inte hade några jordegendomar. En annan förklaring, som inte heller är särskilt övertygande, är att de syftar på en gammal germansk rättstradition.

Och Waadhoekes vapen, då? Ja, det är en alldeles ny och osannolikt trist skapelse av någon reklambyrå. Förmodligen samma reklambyrå som har skapat vapnen för en handfull kommuner i Danmark på senare år. Tråkigt att kommunpolitikerna ska gå på sådant där. I Sverige har vi hittills sluppit undan den reklambyrån i vår kommunala heraldik (men möjligen kommer Storumans vapen därifrån?).

Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 20 mars 2020, 10:14

"Vapenskölden symboliserar kommunens läge vid Vadehavet (Wattenzee). Blått står för vatten och grönt för land. Det vita representerar dijken som symboliserar dynamik och framsteg. Sköldhållarna är de romerska gudinnorna Minerva och Ceres. Minerva, gudinnan för visdom, konst och teknik, hänvisar till University of Franeker och Ceres, skördens gudinna, avser jordbruk Ceres verkade redan som en sköldhållare till Franekers och Franekeradeels vapen. Vapnet täcks av en så kallad frisisk gritenijkroon."


PS "Een speciale commissie heeft zich de afgelopen maanden bezig gehouden met het nieuwe wapen voor de gemeente Waadhoeke. De commissieleden hebben allen historische kennis van de voormalige gemeenten en de regio. De commissie bestond uit: Manon Borst, directeur Museum Martena Franeker, Ali Bronger, secretaris van Stichting Bildts Aigene, Jan Folkerts, voormalig gemeentesecretaris gemeente Littenseradiel en historisch kenner van de regio, Jan Metzlar, archivaris gemeente Waadhoeke en van de voormalige gemeente Menameradiel en Piet Bultsma, heraldisch tekenaar van de Hoge Raad van Adel te Den Haag."

PPS Frågan dröjer. jag måste först ta en alldeles för skön och lång cykelrunda i vårsolen.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 20 mars 2020, 17:09

> "... en Piet Bultsma, heraldisch tekenaar van de Hoge Raad van Adel te Den Haag."

Märkligt att han har kunnat acceptera ett sådant vapen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 21 mars 2020, 07:30

Kyrklig heraldik har vi sett sällan i quiztråden, men nu söker vi en kyrklig ledare som fick sitt ämbete i början av år 2014 och hans förvaltningsområde.
hatten.png
hatten.png (74.73 KiB) Visad 368 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 21 mars 2020, 09:52

Antonio Suetta, biskop av San Remo.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 21 mars 2020, 10:29

Bild

Det gick snabbt! Och enkelt?

Hans stift eller borde man säga biskopsdöme heter egentligen Ventimiglia-San Remo. Vapnet har en viss liknelse med staden Sanremos vapen:

Bild

Via Google Translate:

"Explanation of the meaning: the palm, allegory of eloquence and martyrdom and also of the peace following the victory, widespread in the Ligurian landscape, indicates the birthplace of Mons. Suetta, Loano, located in the "Riviera delle Palms ”and also recalls the agricultural origins of the family, a palm tree grower. The golden dates show the richness of the fruits of active faith. The dog, an animal dear to the bishop, a symbol of fidelity and vigilance, expresses his adherence to the task, proper to the successors of the apostles, to guard the flock of Christ; its silver color means the virtues of friendship and innocence. The motto "I know who I believed" is taken from St. Paul's second letter to Timothy (1:12) and manifests firm trust in Jesus Christ, the only-begotten Son of God, source of the only true salvation for humanity."




Markus har frågan!


PS https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Mila ... 93San_Remo

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 21 mars 2020, 11:37

Vapnet såg så intressant ut att jag började läsa på om katolska religiösa vapen. Till slut hittade jag detta. Det bästa med Skalman och dess quizar är att man uppmuntras att söka kunskap.

Medan jag letade efter det, hittade jag ett annat intressant vapen som tilltalade min fantasi. Vi har tidigare haft vapen med arkeologiska lämningar, och nu har jag hittat ett tidigare kommunvapen med ett gravröse på. Kan någon hitta det?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 22 mars 2020, 15:57

Det var en besvärlig fråga... Det enda vapen jag hittar är vapnet för Kumla kommun; det har ett treberg som väl ska representera det gravkummel som har gett kommunen sitt namn. Men Kumla kommun finns ju forfarande och kan kanppast sägas vara "tidigare"...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 22 mars 2020, 16:49

Den tidigare kommun jag söker finns i vårt broderland i öster.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 23 mars 2020, 14:09

Kiukais vapen. Gustaf von Numers, 1950. Förenad till Eura i 2009.

"Suomi: Alaisen, nyhäisen harjakoron jakaman kilven sinisessä yläkentässä kaksi paaluittaista kultatähkää, kultaisessa alakentässä sininen, aaltokoroinen hirsi.
English: On blue upper field of shield parted per lowered invected chevron two golden ears palewise, on golden lower field a blue, wavy fess."

Svenska: sänkt?? mantelsnitt? fjällskura, två stolpvisa sädesax,vågskura. ????

Bild

Jag blev uppmuntrad att söka kunskap och det är verkligen så att det vi ser i skölden är en av de många gravrösen i Kiukais.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 23 mars 2020, 14:23

Femtiotrean kan sin hembygd och frågar vidare.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 23 mars 2020, 22:18

"Jättekast, benämning på ett uppkastat gravröse av kullerstenar från bronsåldern. Från Finland känner man till ca 3 000 jättekast, av vilka endast ett hundratal blivit undersökta. De är vanligen belägna på bergstoppar i närheten av vattendrag, i nedre Satakunta även på låglänt mark. Jättekast kan påträffas utmed kusten från ö. Nyland ända upp till trakten av Uleåborg. Särskilt talrikt förekommer dessa bronsåldersgravar (på fi. hiidenkiuas, vare eller kruunu) i Kiukais och Nakkila i nedre Satakunta samt i Österbotten. En del jättekast kan dateras till äldre järnålder. - I Sverige avser jättekast ett större flyttblock. (C.F. Meinander, Die Bronzezeit in Finnland, 1956)"

Det var bara att följa spåret...


Men jag har en ny fråga också. Vi kan se ett och annat i heraldiska vapen som vi aldrig skulle se i verkliga livet eller i naturen. T.ex. djur med verktyg:
silver.png
silver.png (32.3 KiB) Visad 338 gånger
rött.png
rött.png (33.3 KiB) Visad 338 gånger
Två finska kommunvapen som har ytterligare två saker gemensamt. Den ena är inte fruktansvärt svårt att komma på och den andra är inte väldigt lätt för en utlänning...

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 24 mars 2020, 21:18

En sak kan jag komma på: bägge vapnen är skapade av Ahti Hammar. Men den andra saken?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 24 mars 2020, 22:38

Kiukais kommunvapen var inte ett talande vapen. Däremot var kommunens finska namn Kiukainen på sätt och vis "talande": rotordet eller ordstammen "kiukas" var en benämning för stenrösen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 27 mars 2020, 06:36

Karhula var ett fabrikssamhälle i Kymmene socken, tidigare en köping och numera en förstad till Kotka. Den ligger i landskapet Kymmenedalen. Närmaste stad i öster är Fredrikshamn och i väster Lovisa, men varken Karhula eller Kotka har ett svenskt namn. Björn är "karhu" på finska.

Orimattila är en kommun som kallar sig stad i landskapet Päijänne-Tavastland. Den är enspråkig finsk. "Ori" är hingst på svenska.

Ahti Hammar ritade nästan hundra kommunvapen och många var just talande vapen.


jean-jacques har frågan!

Skriv svar