Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 23 oktober 2018, 23:34

H.K.H. Prinsessan Sofia, hertiginna av Värmland

Bild

Vapen: Sköld kvadrerad av ett utböjt kors av guld belagt med en hjärtsköld. Hjärtskölden av silver med ett rött treberg och däröver en av en vågskura bildad blå ginstam. Huvudskölden i fält 1 och 4 Lilla riksvapnet, i fält 2 Folkungavapnet och i fält 3 Värmlands vapen. Skölden krönt med en hertiginnekrona och behängd med Serafimerordens band.

Hjärtskölden är Älvdalens kommuinvapen utan ett armborste och en lie:

Bild

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 24 oktober 2018, 08:35

Rätt! Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 24 oktober 2018, 12:39

husfasad.jpg
husfasad.jpg (88.14 KiB) Visad 1464 gånger
Vad? Var? Osv.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 25 oktober 2018, 15:17

Ett vapensköld.

I Sverige.

En man och hans hustru

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 26 oktober 2018, 21:44

Varför är inte gripen vänd i courtoisie mot lejonet?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 27 oktober 2018, 09:04

Det måste du fråga en 1800-talets arkitekt om!

Min gissning är att den som hade ansvaret för jobbet och den som ritade vapenskölden inte visste hur man borde göra, d.v.s. det är helt enkelt ett heraldiskt misstag. Men jag tror inte att det blev för pinsamt...

Det kan även vara så att förklaringen är ännu enklare och det var inte kutym i Sverige på den tiden.

"Courtoisie (franska för "artighet") är inom heraldiken ett begrepp för att man i vissa sammanhang spegelvänder ett vapen. Eftersom bilden i ett vapen ofta är riktad åt ett visst håll (oftast heraldisk höger) anses det lämpligt att man vänder vapnet åt andra hållet om vapnet skall stå tillsammans med ett annat vapen eller föremål på vapnets andra sida. När två vapen kombineras till ett alliansvapen, spegelvänds det vapen som står till höger (i heraldisk mening) så att det skall vända sig mot det andra vapnet."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Courtoisie


PS Jag ställer frågor därför att jag vill lära mig någonting nytt :P Eller precis därför att jag själv inte vet svaret. Innerligen inne hoppas jag alltså att någon kunde berätta mig mer om någonting som förbryllar mig...

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 27 oktober 2018, 10:02

Frågan om courtoisie kanske har en djupare innebörd i just detta sammanhang. Kanske var mannen inte särskilt artig mot sin hustru.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 28 oktober 2018, 06:48

Det är alltså ett krönt griphuvud i det högra fältet och ett ejon som håller ett svärd i högra handen och ett knippe (av vad, det ser man inte riktigt, men man kan ju gissa) i vänstra handen.

Nu kan även blinda Berta lyckas med att ge ett rätt svar på quizfrågan! Och hon vet ju att om man är så där överintresserad militärt eller generellt nyfiken på historia, borde man inte vare så ointresserad på heraldik...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 29 oktober 2018, 14:12

vaenster.png
vaenster.png (13.43 KiB) Visad 1370 gånger
Ett lejon "sans" - men samma lejon, inte sant?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 31 oktober 2018, 14:55

Vi befinner oss på Ulriksdals slott och tittar på huvudbyggnadens östra fasad mot Edsviken. Den öppna hertigkronan kröner alliansvapnet mellan kronprins Karl och kronprinsessan Lovisa.

"Gavelfältens alliansvapen kröns av den öppna hertigkronan med Vasaättens vase. Vapenskölden är tvådelad. Det högra heraldiska fältet visar griphuvudet i Skånes landskapsvapen – Karl var hertig av Skåne. Det vänstra heraldiska fältet visar huset Oranien-Nassaus lejon som håller ett uppåtriktat svärd i den högra ramen och ett knippe med sju pilar i den vänstra ramen – Lovisa var brorsdotter till Vilhelm III av Nederländerna."

http://blogg.frescatiutbildning.se/soln ... -i-sten-2/


Frågan är fri!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 31 oktober 2018, 16:48

Man kan tillägga att kronprins Karl inte visade särskilt stor courtoisie mot sin hustru: han var notoriskt otrogen, vilket beredde Lovisa stor sorg.

Karl XV:s drottning tillhörde Nederländernas kungahus (som för lejonet med krona, svärd och pilknippe), medan Oskar II:s drottning Sofia tillhörde hertigfamiljen av Nassau (som för lejonet utan dessa attribut).

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 28 november 2018, 14:36

Vad är det här för vapen? (som ni vet är jag dålig på att blasonera)
Kvadrerat. I första fältet en biskopsmössa, i andra fältet tre lodräta, röda streck, i tredje fältet fyra lodräta, röda streck, i fjärde fältet ett par kor.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 30 november 2018, 15:51

Låter som Andorras vapen.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 30 november 2018, 16:15

Coat_of_arms_of_Andorra_svg.jpg
Coat_of_arms_of_Andorra_svg.jpg (34.91 KiB) Visad 596 gånger
Alldeles rätt! De tre eller fyra lodräta röda strecken kanske antyder att det rör sig om ett medeltida grevskap eller något liknande i södra Europa - och då är det inte långt till Andorras statsvapen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 30 november 2018, 21:17

Biskopsmitran och kräklan syftar på biskopen av Urgel, en av Andorras två furstar (den andra är Frankrikes president som arvtagare till de franska kungarna), fältet med två röda stolpar är grevskapet Foix vapen, det med fyra är Kataloniens vapen och korna är grevskapet Béarns vapen. Återkommer med en ny fråga.

Skriv svar