Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 24 september 2018, 02:02

"Det" är en juridsk person:-) Alltså en finsk sammanslutning, ett företag, en verksamhet eller en organisation. Vapnet är heraldiskt sett ett otyg, men absolut inte ett påhittat utan ett vapen som sammanslutningen i fråga själv använder.

Det där med internationella utblickar är inte helt fel, men man borde kanske tala om "inblickar" i stället - och jag tror nog att vapnet berättar om fyra olika håll. så att säga.

Vapnet berättar ändå ingenting alls om sammanslutningens aktivitetsområde. Det är bara valspråket som kan ge en viss idé: "Pilam oculis capta".

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 25 september 2018, 08:00

De fyra fälten av den kvadrerade skölden berättar oss någonting om sammanslutningen. Det borde vara ganska lätt att gissa att det kan möjligtvis de står för fyra olika länder eller nationaliteter - och att hjärteskölden symboliserar den femte och i sammanhanget viktigaste delen.

Vad kan kronan berätta oss (om vi bortser från den möjligheten att kronan är där bara därför att man tyckte att en sådan måste man också ha eller att det ser kul ut)? Varifrån kommer den?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 25 september 2018, 08:02

Det finns en nationell sammanslutning som naturligtvis också har ett eget vapen:
nationell.png
nationell.png (134.55 KiB) Visad 413 gånger

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 26 september 2018, 09:44

"Pilam oculis capta" betyder någonting i stil med "bollen är fångad av ögonen". Tja... då är det väl ett vapen för finska fotbollsförbundet? Och det vet man ju, att Frankrike och England är gamla fotbollsnationer. Men vad betyder Arfika och Australien i sammanhanget. Har finnarna spelat viktiga matcher där?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 26 september 2018, 13:22

Google påstår att det kan översättas som "Håll ögonen på bollen" (eller "Keep your eyes on the ball" på engelska) och jag tror det är precis vad man har önskat att åstadkomma utan djupare kunskap om språket.

Tja...du ville alltså inte kolla själv om du gissade rätt eller fel? 8-) Men, nej, Finlands Bollförbund bildades redan år 1907 och jag kan inte föreställa mig att man kunde nånsin ha designat ett sådant vapen. Jag kan inte heller föreställa mig så historiskt viktiga, minnesvärda eller legendariska matcher (inom fotboll eller någon annan sport) att man skulle ha ansett att man måste ha dem i ens vapen...

Och för det andra, det är *inte* en nationell sammanslutning. Jag gav ju dess vapen som ett tips! Vi talar om en *lokal* sammanslutning med mindre än tjugo år på nacken.

Facit: vi har redan igenkänt fyra länder eller nationaliteter - och närmat oss den femte 8-) Vad kunde de ha eller göra tillsammans? Men kronan då? Har vi kanske sett den förut och i så fall kan vi veta eller gissa orten?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Markus Holst » 26 september 2018, 13:34

Danmark, Frankrike, Sydafrika och Australien verkar utöver Finland vara representerade i vapnet. Jag kan inte hitta något gemensamt hos dessa.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 26 september 2018, 15:27

De danska lejonen är också tre men dom är ju blå "i et gyldent skjold strøet med ni røde søblade". jean-jacques hade nog rätt: det är England som syftas.

De är sant att det finns ett svart-grön-gul element - som härstammar från ANC:s flagga - i Sydafrikas flagga, men Sydafrika är ändå helt fel. Jag sade aldrig att jean-jacques hade rätt; jag sade att vi har "närmat oss". Som tips: det femte landet ligger inte i Afrika.


Jag tror att vi kan sammanfatta det vi vet eller kan gissa:
- en bollsport som är relativt ny i Finland och som spelas också i de fyra andra länderna
- en klubb med spelare eller grundare av alla fem nationaliter
- en klubb från en ort med en krona i eller på vapenskölden

Happy hunting :P

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Markus Holst » 26 september 2018, 15:42

Kricket.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 26 september 2018, 17:44

Om du tror att det är rätt sport, så kan du följa din instinkt. Om du vill vara helsäker på det, kan du snabbt kolla hur Finlands Cricketförbundets vapen ser ut.
(Svar: det finns inte, däremot har förbundet en rätt så kul flagga.)

Det är mycket sant att man spelar cricket i Frankrike, men...,jag kan inte föreställa mig att man kunde spela cricket eller grunda en klubb i Finland utan spelare och aktiva från Indien!

Vi talar alltså om en annan bollsport från de brittiska öarna.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Femtiotrean » 27 september 2018, 23:04

Jag ber om ursäkt. Det är ju inte helt omöjligt att någon skulle vilja svara eller söka svaret, men jag måste ta en quizledighet omedelbart.
blason-rugby-helsinki.jpg
blason-rugby-helsinki.jpg (50.21 KiB) Visad 381 gånger
Tredje fältet är Jamaika, inte sant?
Kronan är naturligtvis den samma som i Helsingfors stadsvapen.


Frågan är fri - och jag verkligen ber att någon nappar upp den!

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 6 oktober 2018, 10:17

Vilket vapen hör inte hit? Ja, jag är medveten om att begreppet "hör inte hit" kan tolkas på många olika sätt. Jag har tänkt mig en viss tolkning - men har någon av er en annan, och intressant, tolkning så kan även den godkännas.
1.png
1.png (9.96 KiB) Visad 344 gånger
2.png
2.png (10.05 KiB) Visad 344 gånger
3.jpg
3.jpg (8.85 KiB) Visad 344 gånger
4.png
4.png (3.54 KiB) Visad 344 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av Markus Holst » 6 oktober 2018, 10:31

Fyran innehåller inget djur?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 6 oktober 2018, 16:11

Sant - men det var inte riktigt det som jag tänkte på. Finns det något mer förslag? Annars får Markus frågan. Ett tips: det handlar om svensk historia.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 6 oktober 2018, 18:27

Vapen nummer två skall bort, de övriga har tillhört drottningar av Sverige?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 7 oktober 2018, 20:47

Du är på rätt spår. Men du har fel i sak; även vapen nr 2 har tillhört en drottning av Sverige. Tre av dessa drottningar har någonting gemensamt.

Skriv svar