Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 16 november 2003, 21:32

Vilket land är detta?
Bild

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 16 november 2003, 21:34

Inget egentligt land, men det är väl Skånelands grip.

/Marcus

Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 16 november 2003, 21:35

Ja så klart är det det.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 16 november 2003, 21:45

Här kommer ett nytt vapen, inget land denna gången.

/Marcus
Bilagor
quiz.jpg
quiz.jpg (20.72 KiB) Visad 734 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 16 november 2003, 23:09

Det är den danska staden Roskildes vapen.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 17 november 2003, 11:02

Jag tycker att detta quiz skulle bli bättre och mer givande om deltagarna gjorde sig mödan att berätta lite mer om de vapen de presenterar och vad de symboliserar. Som man gör i andra quiz.

Till exempel frågan ovan om Skånelands vapen. Vaddå, undrar jag då. Har Skåneland ett vapen? Sen när? Vad är historien bakom det? Vad menas med Skåneland i det här fallet - ingår Halland och Blekinge? Och Bornholm? Och vaddå grip, det där är ju ingen grip, en grip har vingar!

Jag kanske är gnällig, men enligt min mening är en av poängerna med quizen inte bara att de som är kunniga skall kunna briljera, utan också att vi andra skall lära oss något!

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 17 november 2003, 12:00

Rubber Duck skrev:Jag tycker att detta quiz skulle bli bättre och mer givande om deltagarna gjorde sig mödan att berätta lite mer om de vapen de presenterar och vad de symboliserar. Som man gör i andra quiz.

Till exempel frågan ovan om Skånelands vapen. Vaddå, undrar jag då. Har Skåneland ett vapen? Sen när? Vad är historien bakom det? Vad menas med Skåneland i det här fallet - ingår Halland och Blekinge? Och Bornholm? Och vaddå grip, det där är ju ingen grip, en grip har vingar!

Jag kanske är gnällig, men enligt min mening är en av poängerna med quizen inte bara att de som är kunniga skall kunna briljera, utan också att vi andra skall lära oss något!
Bra synpunkter Rubber Duck. I fortsättningen får alla berätta lite mer om de vapen som presenteras. Angående Skånelands vapen så är din iaktagelse riktig det är ingen grip utan en (heraldisk) panter. Det finns dock gripar som inte har några vingar, i brittisk heraldik kallas de Male Gryphon - så britterna anser tydligen att gripen med vingar är en hona!

Pantersymbolen skall enligt Ales Temanummer om Landskapens vapenbilder (Ale 1998:4) förekommit redan på skånska bildstenar från vikingatid och tidig medeltid. En skånsk medeltidsätt förde också en panter i sitt vapen. Som författaren fil.dr. Jan Raneke skriver "Skånepantern återgår således på gamla djurbilder, som undergått en heraldisering, och utgör nu en symbol för historiskt och kulturellt medvetna skåningar och är symbol bl.a. för Skånska Akademien och Skåneländska Gastronomiska Akademien." (sid37) Vapnet med pantern registrerades i Skandinavisk Vapenrulla år 1992 med Nr. 432.

Not Ale har undertiteln Historisk tidskrift för Skåne, Halland och Blekinge.

Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 17 november 2003, 12:06

Aj då var det fål från min sida, då har marckus frl å det är rubber ducks tur.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 17 november 2003, 12:10

Nej, det är inte min tur. Det var ju faktiskt Skånelands vapen. Det är Tyskaordens tur, givet att han har rätt i att det är Roskildes vapen.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 17 november 2003, 17:01

tyskaorden skrev:Det är den danska staden Roskildes vapen.
Helt korrekt.

/Marcus

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 17 november 2003, 23:21

OK, här kommer ett nytt vapen att gissa på. Denna gång är det ett släktvapen det rör sig om. Denna släkt var under lång
tid en av Europas inflytelserikaste och genom en av sina grenar styrde de ett världsomspännande imperium.
Bilagor
img52.gif
img52.gif (11.43 KiB) Visad 672 gånger

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 18 november 2003, 09:34

Äntligen en fråga i min smak :D

Det är huset Habsburgs vapen. Eller rättare sagt grenen Habsburg-Lothringen. Vapnet är tredelat, från vänster (för betraktaren) grevskapet Habsburg, Österrike och Lothringen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 18 november 2003, 12:29

Rätt Rubber Duck! Frågan är nu din. Ordenstecknet runt skölden är Det gyllene skinnets orden. Denna ursprungligen burgundiska orden kom med tiden under tiden att knytas till huset Habsburg. Med husets delning i en spansk och en österrikisk del kom även Gyllene skinnets orden delas efter dessa linjer. Den spanska grenen av orden utvecklades med tiden till en statsorden var stormästare idag är den spanske kungen Juan Carlos som inte är en Habsburg utan av ätten Bourbon. I motsats till den ursprungliga orden kan den spanska även delas ut till protestanter. Ett exempel är vår nuvarande kung som erhöll orden år 1983.

Den österrikiska grenen av orden vilken bara utdelas till katoliker knöts till huset Habsburg och kan mer ses som en husorden än en statsorden. Därför överlevde den dubbelmonarkins fall och överhuvudet för huset Habsburg först Karl I, sedan Dr. Otto von Habsburg och idag Karl II är fortfarande denna ordens överhuvud. Efter 1918 har orden delats ut sparsamt främst till familjemedlemar. Men även personer utanför familjen har erhållit orden, t.ex. stormästaren för Suveräna militära malteserorden Fra. Andrew Bertie. En liten pikant detalj är att kung Albert II av Belgien har erhållit både den spanska och den "österrikiska" orden!

//MK

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 18 november 2003, 13:13

Vilken "delstat" har följande vapen? Från vilket hertigdöme kommer vapnet ursprungligen? Och vilka områden representeras av de små vapensköldarna i "kronan"?
Bilagor
quizvapen.jpg
quizvapen.jpg (32.14 KiB) Visad 653 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Inlägg av tyskaorden » 18 november 2003, 17:41

OK, jag gör ett försök. Vapnet är den tyska delstaten Baden-Württembergs, men är ursprungligen hertigdömet Schwabens vapen. Detta hertigdöme utgjorde en stor del av den nuvarande delstaten och valdes som en kompromiss då man inte kunde bestämma sig hur Badens och Württembergs vapen skulle integreras i en sköld. De små sköldarna i "kronan" visar de historiska territorier som ingår (helt eller delvis) i den nuvarande delstaten. De är Franken (skölden med spetsarna), Hohenzollern (kvadrerade skölden), Baden (i guld en röd balk), Württemberg (de tre hjorthornen), Kurpfalz (lejonet) och Österrike (i rött en bjälke av silver). Österrikes vapen visar på de delar av Schwarzwald som en gång var österrikiskt land. Sköldhållarna är en hjort från det fordna kungariket Württembergs vapen och en grip från det fordna storhertigdömet Badens vapen.

Skriv svar