Quiz: Flaggor
- Johan Elisson
- Medlem
Som sagt hmmm, men faktum är att jag tror ha mig en anning kan inte alls det officiella namnet men vill komma ihåg att (om det nu har med armenien, azerbadjan och georgien att göra) kan benämnts något med kaukasus, efter bergen.
Det jag kommer ihåg av denna republik eller vad det var, var just att den var sovjet fientlig och således därför den togs över av bolsjevikiska ryssland.
Jag vet att det är ett luddigt svar
men är det samma land vi pratar om?
/Max
Det jag kommer ihåg av denna republik eller vad det var, var just att den var sovjet fientlig och således därför den togs över av bolsjevikiska ryssland.
Jag vet att det är ett luddigt svar
/Max
- Johan Elisson
- Medlem
Hehe ok, eftersom du är så snäll och ger mig rätt för det bristfälliga svaret, Johan, så antar att det är min tur då. 8)
Söker förklaring på denna flagga:
[img]http://www.fotw.net/images/e/es^itleg.gif[/img]
Söker ej efter någon stat eller land eller någon transkaukisk repeublik
. Flaggan anvädes flitigt några år under 1900-talet.
edit; stavning
/Max
Söker förklaring på denna flagga:
[img]http://www.fotw.net/images/e/es^itleg.gif[/img]
Söker ej efter någon stat eller land eller någon transkaukisk repeublik
edit; stavning
/Max
- Johan Elisson
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Naturligtvis menar jag på nationalisternas sida. Slogs italienarna även på republikanernas sida, eller vad?
Jag kör en skrivfråga. Nämn en flagga som enbart består av färgerna svart och vitt. Mig veterligen (efter vad jag läst), ska det enbart finnas en enda sådan, som är någorlunda känd (d v s inte en kommunflagga eller en flagga för Landskrona BoIS fotbollslag
).
/Johan
Jag kör en skrivfråga. Nämn en flagga som enbart består av färgerna svart och vitt. Mig veterligen (efter vad jag läst), ska det enbart finnas en enda sådan, som är någorlunda känd (d v s inte en kommunflagga eller en flagga för Landskrona BoIS fotbollslag
/Johan
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
- Johan Elisson
- Medlem
Ok, jag har läst lite ytterligare, och flaggan jag söker är tydligen inte den enda svartvita. Jag kanske även ska förtydliga mig och påpeka att jag menar flaggor som används än idag. För att göra just denna flagga unik tillägger jag även att denna flagga ska bäras på armlängds höjd över huvudet under parader.
Flaggans namn betyder även "Vit och Svart".
Preussens flagga är visserligen svart-vit, men örnen i mitten har en del gula, röda och blåa inslag, så jag underkänner ditt svar Dalmas
, även om det var riktigt bra gissat.
Robert, ditt svar underkänns då i efterhand
för att den inte används "seriöst" idag.
/Johan
Preussens flagga är visserligen svart-vit, men örnen i mitten har en del gula, röda och blåa inslag, så jag underkänner ditt svar Dalmas
Robert, ditt svar underkänns då i efterhand
/Johan
- Rubber Duck
- Medlem
Det finns svartvita signalflaggor som än idag används till sjöss (jag minns inte på rak arm vilka). Jag inser att det inte är vad du är ute efter, men ändå...Johan Elisson skrev:Jag kanske även ska förtydliga mig och påpeka att jag menar flaggor som används än idag. För att göra just denna flagga unik tillägger jag även att denna flagga ska bäras på armlängds höjd över huvudet under parader.
- Johan Elisson
- Medlem
- Rubber Duck
- Medlem