Quiz: Flaggor

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Låst
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 juli 2004, 21:18

Först tillhörde landet under en kort tid denna federativa republik. Vad jag förstår så var Armenien, Azerbajdzjan och Georgien "delvis" självständiga men tillhörde denna. Existerade bara några månader. Flaggan kortare än så.

/Johan

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 7 juli 2004, 01:37

Som sagt hmmm, men faktum är att jag tror ha mig en anning kan inte alls det officiella namnet men vill komma ihåg att (om det nu har med armenien, azerbadjan och georgien att göra) kan benämnts något med kaukasus, efter bergen.

Det jag kommer ihåg av denna republik eller vad det var, var just att den var sovjet fientlig och således därför den togs över av bolsjevikiska ryssland.

Jag vet att det är ett luddigt svar :D men är det samma land vi pratar om?

/Max

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 juli 2004, 13:09

Ja, du får rätt för det eftersom du verkar vara den enda som kommer i närheten av svaret. :)

Den Transkaukasiska Federationen tillhör flaggan.

/Johan

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 8 juli 2004, 01:07

Hehe ok, eftersom du är så snäll och ger mig rätt för det bristfälliga svaret, Johan, så antar att det är min tur då. 8)

Söker förklaring på denna flagga:

[img]http://www.fotw.net/images/e/es^itleg.gif[/img]

Söker ej efter någon stat eller land eller någon transkaukisk repeublik :P. Flaggan anvädes flitigt några år under 1900-talet.

edit; stavning

/Max

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juli 2004, 01:33

Italienska styrkor i Spanien under deras inbördeskrig?

/Johan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 juli 2004, 02:50

Precis vad jag tänkte på först med Johan. Men frågan är om det inte är de Italienare som slogs för Francos trupper? För den varianten av Spanska flaggan är väl förknippad med Francoregimen.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem

Inlägg av Fiskebat » 8 juli 2004, 11:35

Precis, det var nästan rätt Johan, det är som Robert säger en italiensk "frivillig" division utsänd av mussolini till Franco, som man ser på den nationalistiska Spaniens flagga. Divisionen var ju knappast frivillig utan reguljär men men detaljer.

Ni får tvista om vem som tar över :D

/Max

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juli 2004, 13:18

Naturligtvis menar jag på nationalisternas sida. Slogs italienarna även på republikanernas sida, eller vad?

Jag kör en skrivfråga. Nämn en flagga som enbart består av färgerna svart och vitt. Mig veterligen (efter vad jag läst), ska det enbart finnas en enda sådan, som är någorlunda känd (d v s inte en kommunflagga eller en flagga för Landskrona BoIS fotbollslag :P ).

/Johan

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 8 juli 2004, 14:50

Jolly Roger?
Inte för jag vet det på rak arm, men jag tror nästan samtliga Europas länder hade någon som slogs på republkanernas sida.

/Robert

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 8 juli 2004, 15:14

Jolly Roger var det första som kom upp i mitt huvud oxå, men jag tror även att någon av de gamla tyska staterna hade svart - vitt. Och det var någon av de mer framträdande. Brandenburg eller Preussen?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juli 2004, 16:07

Ok, jag har läst lite ytterligare, och flaggan jag söker är tydligen inte den enda svartvita. Jag kanske även ska förtydliga mig och påpeka att jag menar flaggor som används än idag. För att göra just denna flagga unik tillägger jag även att denna flagga ska bäras på armlängds höjd över huvudet under parader. :) Flaggans namn betyder även "Vit och Svart".

Preussens flagga är visserligen svart-vit, men örnen i mitten har en del gula, röda och blåa inslag, så jag underkänner ditt svar Dalmas ;) , även om det var riktigt bra gissat.

Robert, ditt svar underkänns då i efterhand ;) för att den inte används "seriöst" idag.

/Johan

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 8 juli 2004, 17:08

Johan Elisson skrev:Jag kanske även ska förtydliga mig och påpeka att jag menar flaggor som används än idag. För att göra just denna flagga unik tillägger jag även att denna flagga ska bäras på armlängds höjd över huvudet under parader.
Det finns svartvita signalflaggor som än idag används till sjöss (jag minns inte på rak arm vilka). Jag inser att det inte är vad du är ute efter, men ändå...

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 8 juli 2004, 18:01

Nej, signalflaggor och liknande (t ex flaggor man fått från McDonalds ;) ) räknas inte. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Hillstrom
Medlem

Inlägg av Hillstrom » 9 juli 2004, 00:18

Jag har för mig att jag har sett nån slags svartvit fana i nån amerikansk film, vet inte vad den symboliserar dock. Vit flagga med ett huvud siluett tror jag det var.

Angående Spanien, 12:e Internationella Brigadeninnehöll huvuddelen italienare, kallades Garibaldibrigaden.

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem

Inlägg av Rubber Duck » 9 juli 2004, 11:14

Hillstrom skrev:Jag har för mig att jag har sett nån slags svartvit fana i nån amerikansk film, vet inte vad den symboliserar dock. Vit flagga med ett huvud siluett tror jag det var.
Du tänker nog på Korsikas flagga. Det får mig osökt att tänka på Bretagnes, som också är svart och vit.

Låst