Quiz: Heraldik
- Ralf Palmgren
- Medlem
Heraldik-quiz
I samband med det s.k. tredje korståget till Finland i slutet av 1200-talet grundades Viborgs slott. Således är det från början ett medeltida slott och inte en borg som ursprungligen byggdes under Vasatiden på 1500-talet. Det finns dock inte så värst mycket kvar av den ursprungliga borgen. Det enda som egentligen finns kvar är den fyrkantiga grunden som utgör basen till det runda Sankt Olavs tornet. Resten av borgen har under seklernas lopp antingen restaurerats eller så byggts upp under senare tider. Extra stora korrigeringar gjordes under Karl Knutsson (Bonde) tid på slottet under 1440-talet samt under Erik Axelsson (Thott) tid i slutet av medeltiden. Efter Stolbova freden 1617 upphörde slottets betydelse som en dominerande gränsbevakning mot den östra grannen. Året 1710 hamnade sedan borgen i händerna på ryssarna.
Man brukar vanligtvis tala om Finlands stora medeltida borgar då man menar Åbo slott, Kustö biskopsborg, Tavastehus slott, Viborgs slott, Raseborgs slotsruin och Kastelholms slott. Alla dessa har även genomgått förbättringar under tidens lopp men ändå anses dessa vara ursprungligen medeltida och inte sådana som uppkommit under Vasatiden. Härmed anser jag och många andra historiker som jag har diskuterat med att Viborg är ett av de mäktiga medeltida slotten och inte en Vasaborg från 1500-talet.
Man brukar vanligtvis tala om Finlands stora medeltida borgar då man menar Åbo slott, Kustö biskopsborg, Tavastehus slott, Viborgs slott, Raseborgs slotsruin och Kastelholms slott. Alla dessa har även genomgått förbättringar under tidens lopp men ändå anses dessa vara ursprungligen medeltida och inte sådana som uppkommit under Vasatiden. Härmed anser jag och många andra historiker som jag har diskuterat med att Viborg är ett av de mäktiga medeltida slotten och inte en Vasaborg från 1500-talet.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Heraldik-quiz
Marskalken av den franska kejserliga armen Jean Baptiste Bernadotte blev året 1806 av fransmänens Kejsare NAPOLÉON I (18.05.1804-11.04.1814)+(12.03.1815-22.06.1815) utnämnd till Prins av Ponte Corvo och fick då detta heraldiska vapen. Med andra ord är detta Bernadottes vapen då han var Prins av Ponte Corvo. Det som i vapnet syns är furstendömet Ponte Corvos bro under en ursprungligen krönt guldörn.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Heraldik-quiz
Har för mig att Karlavagnen tillades senare till det svenska dynastiska vapnet. Således symboliserar dessa stjärnor i Ponte Corvos ursprungliga vapen inte den nordiska karlavagnen.
Upprepar min fråga från förrut:

Den fick nämligen inga gissningar! Dessutom har jag ju nu i teorin dessutom rätt att fråga en till fråga, då jag även viste denna fråga.
Vems vapen är detta:

Således är detta en tudelad fråga.
Som råd kan jag säga dessa är två svenska medeltidsvapen. Men alltså vems?
Upprepar min fråga från förrut:

Den fick nämligen inga gissningar! Dessutom har jag ju nu i teorin dessutom rätt att fråga en till fråga, då jag även viste denna fråga.
Vems vapen är detta:

Således är detta en tudelad fråga.
Som råd kan jag säga dessa är två svenska medeltidsvapen. Men alltså vems?
- Ralf Palmgren
- Medlem
Heraldik-quiz
Du är Gerle kanska nära med den nedre bilden. Den släkten var nog så väl känd under 1700-talet. Då förstås med ett litet annorlunda vapen än under medeltiden. Den övre bildens bärare hänger däremot ihop med staden Viborgs historia på något sätt.
Då tror jag det är Torgils Knutsson. Han ledde korståget till Karelen 1293 och byggde en borg på platsen där Viborgs slott ligger. (tack förresten Ralf P för informationen om Viborg slott).Den övre bildens bärare hänger däremot ihop med staden Viborgs historia på något sätt.
Den nedre. hmm. Det kanske fanns en svensk adelsätt som heter Ekelöf eller Ekeblad eller liknande.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Heraldik-quiz
Du har rätt i att det övre vapnet tillhörde Torgils Knutsson.
Med den nedre behöver du ytterligare specificera. Det fanns nämligen både en svensk adelsätt som hette Ekelöf och en som hette Ekeblad. Så vems vapen är detta? Endast den ena hade detta vapen men vilken?
Den som har först rätt i de båda vapnena får ställa nästa fråga. Först måste dock båda vapnena vara rätt. Detta eftersom jag nu har sammanställt dessa två vapen till en fråga.
Med den nedre behöver du ytterligare specificera. Det fanns nämligen både en svensk adelsätt som hette Ekelöf och en som hette Ekeblad. Så vems vapen är detta? Endast den ena hade detta vapen men vilken?
Den som har först rätt i de båda vapnena får ställa nästa fråga. Först måste dock båda vapnena vara rätt. Detta eftersom jag nu har sammanställt dessa två vapen till en fråga.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Ralf Palmgren
- Medlem
Heraldik-quiz
Före ni fortsätter vill jag säga ett par ord om vapnet.
Det hessiska vapnet omfattar sammanlagt sju fält. Hjärtskölden innehåller Hessens nio gånger i silver och rött delade lejon i blått fält. De övriga sex fälten betecknar: 1) furstendömet Hersfeld samt grevskapen 2) Ziegenhain, 3) Katzenelnbogen, 4) Dietz, 5) Nidda och 6) Schaumburg.
Det hessiska vapnet omfattar sammanlagt sju fält. Hjärtskölden innehåller Hessens nio gånger i silver och rött delade lejon i blått fält. De övriga sex fälten betecknar: 1) furstendömet Hersfeld samt grevskapen 2) Ziegenhain, 3) Katzenelnbogen, 4) Dietz, 5) Nidda och 6) Schaumburg.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus