Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det är rätt. Vapnet är Kanadas landsvapen/riksvapen. Den övre delen av skölden visar vapnen för de länder som koloniserade Kanada. England - tre lejon, Skottland - det uppresta lejonet inom en dubbelliljeinfattning, Irland - harpan och Frankrike - liljorna. Lönnlöven är en typisk kanadensisk symbol. Lejonet i hjälmprydnaden kommer från det brittiska kungavapnet/riksvapnet. Det röda lönnlöv som lejonet håller är till minne om de kanadensare som stupade under första världskriget. Sköldhållarna är Englands lejon och Skottlands enhörning. På bandet runt skölden står valspråket för Order of Canada d.v.s. Desiderantes meliorem patriam = ungefär de strävar efter ett bättre land. Valspråket under skölden betyder Från hav till hav.
//MK
//MK
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag har inte hakat på den här diskussionen förut, då jag är rätt dålig på sånt här och har nöjt mig med att se och lära. Men OK, jag gör väl ett försök.
Hmm... Det skotska lejonet mitt i skölden, och den skotska enhörningen till vänster, och en inverterad skotsk saltire på skölden... och en indian!? Kan det vara Nova Scotia? Synd att bilden inte är lite större så man kan se vad det står ovanför.
Hmm... Det skotska lejonet mitt i skölden, och den skotska enhörningen till vänster, och en inverterad skotsk saltire på skölden... och en indian!? Kan det vara Nova Scotia? Synd att bilden inte är lite större så man kan se vad det står ovanför.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Mvh Mikael
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Necros skrev:Jag skäms Stegrande kamelen, du hade rätt ifrån allra första början.
OK, jag provar väl med den här, som jag tycker är rätt charmig (även om det kanske börjar bli tjatigt snart med dessa ständiga enhörningar). Vad är detta?
- Bilagor
-
- 1.jpg (36.94 KiB) Visad 541 gånger
Tack för att ursäkten godtogs, kände mig lite fånig.
Gör ett försök att svara på denna. Texten känns bekant från ett besök på Shetland och Orkney för ett antal år sedan. Enhörningen med den skottska symbolen antyder att det kan vara dessa trakter. Shetland eller Orkney (singlar slant)??? Shetland, kanske.
/Mikael
Gör ett försök att svara på denna. Texten känns bekant från ett besök på Shetland och Orkney för ett antal år sedan. Enhörningen med den skottska symbolen antyder att det kan vara dessa trakter. Shetland eller Orkney (singlar slant)??? Shetland, kanske.
/Mikael
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Ser spännande ut! Honi soit qui mal y pense (Skam den som tänker illa därom) är väl Strumpebandsordens valspråk. De små röda korsen på vit bakgrund är kanske engelska St. George-kors? De röda och vita bladen på sidan påminner lite om franska liljor till formen, men jag är osäker. Latinet under vet jag inte vad det betyder, med undantag för "Desdichado" som om jag minns rätt är vad Wilfred of Ivanhoe har på vapenskölden i turneringen i början av den klassiska julhelgfilmen. I så fall tror jag det betyder "Namnlös".
Kan det vara en kunglig engelsk ätt? Men vilken i så fall vågar jag nog inte gissa. (Tror inte det är Windsor i alla fall.)
Kan det vara en kunglig engelsk ätt? Men vilken i så fall vågar jag nog inte gissa. (Tror inte det är Windsor i alla fall.)