Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Låst
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 26 februari 2004, 14:45

Det är rätt. Vapnet är Kanadas landsvapen/riksvapen. Den övre delen av skölden visar vapnen för de länder som koloniserade Kanada. England - tre lejon, Skottland - det uppresta lejonet inom en dubbelliljeinfattning, Irland - harpan och Frankrike - liljorna. Lönnlöven är en typisk kanadensisk symbol. Lejonet i hjälmprydnaden kommer från det brittiska kungavapnet/riksvapnet. Det röda lönnlöv som lejonet håller är till minne om de kanadensare som stupade under första världskriget. Sköldhållarna är Englands lejon och Skottlands enhörning. På bandet runt skölden står valspråket för Order of Canada d.v.s. Desiderantes meliorem patriam = ungefär de strävar efter ett bättre land. Valspråket under skölden betyder Från hav till hav.

//MK

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 27 februari 2004, 16:19

Mikael (Micke?) frågan är din. Även om du inte tycker att du är skicklig nog att leta upp ett vapen av rätt svårighetsgrad så prova. Snälla, det blir roligare ju fler vi är som letar och frågar.

/Martin

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 27 februari 2004, 22:59

Mikael el. Micke, det är vilket som.
Då gör jag ett försök då...

Vad är detta:

/Mikael
Bilagor
coat_of_arms.gif
coat_of_arms.gif (10.8 KiB) Visad 606 gånger

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 27 februari 2004, 23:22

Jag har inte hakat på den här diskussionen förut, då jag är rätt dålig på sånt här och har nöjt mig med att se och lära. Men OK, jag gör väl ett försök.

Hmm... Det skotska lejonet mitt i skölden, och den skotska enhörningen till vänster, och en inverterad skotsk saltire på skölden... och en indian!? Kan det vara Nova Scotia? Synd att bilden inte är lite större så man kan se vad det står ovanför.

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 27 februari 2004, 23:37

Inte riktigt rätt, men du är i rätt del av världen.

/Mikael

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 februari 2004, 00:16

Attans! Då går jag bet.

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 28 februari 2004, 09:51

Det brändes, riktigt nära faktiskt,men var inte riktigt rätt.
Försök igen.

/Mikael

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 28 februari 2004, 10:58

Jaså, var det så nära! Inte hela Nova Scotia utan bara staden Halifax, kanske?

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 1 mars 2004, 08:27

:oops: Jag skäms Stegrande kamelen, du hade rätt ifrån allra första början. Det är Nova Scotia, en enorm miss ifrån min sida. Bilden det var tänkt att jag skulla lägga upp först var Prince Edward Island's vapen men det blev fel. Hoppas att du kan godta min ursäkt och jag ska i fortsättningen kolla ordentligt vad det är jag gör. Frågan är din.

Mvh Mikael

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 mars 2004, 11:22

Necros skrev::oops: Jag skäms Stegrande kamelen, du hade rätt ifrån allra första början.
:lol: Haha! Ja, så kan det gå. Ingen skada skedd, jag har gjort precis samma sak själv i andra sammanhang. Skönt att det var någon annan den här gången! :)

OK, jag provar väl med den här, som jag tycker är rätt charmig (även om det kanske börjar bli tjatigt snart med dessa ständiga enhörningar). Vad är detta?
Bilagor
1.jpg
1.jpg (36.94 KiB) Visad 541 gånger

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 1 mars 2004, 11:43

Tack för att ursäkten godtogs, kände mig lite fånig.
Gör ett försök att svara på denna. Texten känns bekant från ett besök på Shetland och Orkney för ett antal år sedan. Enhörningen med den skottska symbolen antyder att det kan vara dessa trakter. Shetland eller Orkney (singlar slant)??? Shetland, kanske.

/Mikael

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 mars 2004, 11:57

Shetlandsöarna är rätt. (Lägg märke till Shetlandsponnyn!) Jag hade hoppats att den norskklingande texten skulle förvilla lite, men inte då.

Din tur igen, Necros!

Necros
Medlem

Inlägg av Necros » 1 mars 2004, 13:18

Då gör jag väl ett försök igen (hoppas att det blir denna gången :wink: )...

/Mikael
Bilagor
Coat of Arms.jpeg
Coat of Arms.jpeg (71.99 KiB) Visad 675 gånger

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 1 mars 2004, 13:40

Ser spännande ut! Honi soit qui mal y pense (Skam den som tänker illa därom) är väl Strumpebandsordens valspråk. De små röda korsen på vit bakgrund är kanske engelska St. George-kors? De röda och vita bladen på sidan påminner lite om franska liljor till formen, men jag är osäker. Latinet under vet jag inte vad det betyder, med undantag för "Desdichado" som om jag minns rätt är vad Wilfred of Ivanhoe har på vapenskölden i turneringen i början av den klassiska julhelgfilmen. I så fall tror jag det betyder "Namnlös".

Kan det vara en kunglig engelsk ätt? Men vilken i så fall vågar jag nog inte gissa. (Tror inte det är Windsor i alla fall.)

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 1 mars 2004, 13:54

Själva vapnet tillhör ätten Spencer-Churchill men med hjälmar med mera antar jag att det är sir Winston Leonard Spencer-Churchill, vinnaren av Nobelpriset, som efterfrågas.

/martin

Låst