Quiz: Heraldik
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
England
Prins Harry?
Harpan är skotsk har jag för mig... Det vita märket är där för att skilja det från de andra snarlika...snäckan kan man hitta i Prinsessan Dianas vapen tror jag...
MVH
Fredrik
Harpan är skotsk har jag för mig... Det vita märket är där för att skilja det från de andra snarlika...snäckan kan man hitta i Prinsessan Dianas vapen tror jag...
MVH
Fredrik
- Rubber Duck
- Medlem
Re: England
Det svaret är ungefär så nära man kan komma utan att har rätt!Fr33drik skrev:Prins Harry?
Vapnet är i grunden det kungliga brittiska vapnet. Det utgörs av de engelska lejonen i det första och fjärde fältet, Skotlands stående lejon i det andra fältet och Irlands harpa i det tredje. Den vita tornerkragen används mycket riktigt för att skilja yngre medlemmar i det brittiska kungahuset. Och snäckan kommer från familjen Spencers vapen, som man till exempel kunde återfinna i Winston Churchills vapen som tidigare varit uppe i detta quiz.
Men Harry var som sagt inte rätt. Gissa vidare!
- KättarAngus
- Medlem
Re: England
Används det på alla yngre medlemmar? Jag trodde det var enbart på förstfödda.Rubber Duck skrev:Den vita tornerkragen används mycket riktigt för att skilja yngre medlemmar i det brittiska kungahuset.
/Angus
- Rubber Duck
- Medlem
Såvitt jag förstår används de av alla yngre medlemmar av kungahuset, men eftersom vapnen är individuella så skiljer sig kragarna åt. Prins Charles krage har till exempel tre flikar som den ovanstående, men ingen badge. Prins Harrys krage har fem flikar och badge.
Men frågan kvarstår. Vems är vapnet ovan?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Rubber Duck
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- KättarAngus
- Medlem
OK, jag hade missat att Harrys vapen har 5 flikar. Pilgrimsmusslan är ju tagen från släkten Spencers vapen så den är det ju i sin ordning att båda sönerna har. Tack för infon.Rubber Duck skrev:Såvitt jag förstår används de av alla yngre medlemmar av kungahuset, men eftersom vapnen är individuella så skiljer sig kragarna åt. Prins Charles krage har till exempel tre flikar som den ovanstående, men ingen badge. Prins Harrys krage har fem flikar och badge.
/Angus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- tyskaorden
- Redaktör emeritus