Quiz: Flaggor
Rätt svar Rancid, man kan läsa om flaggans intressanta historia här: http://www.fotw.net/flags/kg.html
Den här flaggan användes en kort period i det här landets historia, under samma period hade landet dessutom ett namn som syftade både på vad som varit och vad som skulle komma.
Kan ge en extra guldstjärna till den som som vet vilken flagga som blev officiell flagga närmast efter denna.
Kan ge en extra guldstjärna till den som som vet vilken flagga som blev officiell flagga närmast efter denna.
- Bilagor
-
- 1234.gif (1.47 KiB) Visad 1257 gånger
Senast redigerad av 1 Rancid, redigerad totalt 26 gånger.
Zimbabwe Rhodesia
Sedan Southern Rhodesia dec 1979 till apr 1980

Dock användes mest Zimbabwe Rhodesia-flaggan ändå, och efter april 1980 används

Ta en titt på viewtopic.php?t=11243&postdays=0&postor ... start=1155
tänk att två kan tänka så lika!
Sedan Southern Rhodesia dec 1979 till apr 1980

Dock användes mest Zimbabwe Rhodesia-flaggan ändå, och efter april 1980 används

Ta en titt på viewtopic.php?t=11243&postdays=0&postor ... start=1155
Aha, den flaggan har varit uppe tidigare, det visste jag faktiskt inte.
Lite ursäktad känner jag mig av att den här tråden börjar bli rätt gigantisk och för att läsa igenom den måste man nog avsätta ett par timmar åtminstone
Gerle har har ju naturligtvis rätt svar.
Flaggan är den som infördes då den vita minoritetsregimen släppte in svarta i landets styre och landet bytte namn till Zimbabwe-Rhodesia. Man släppte dock inte in några från rebellrörelserna och dessa samt omvärlden accepterade inte den nya regimen mer än den gamla.
Snart blev det dock ett fredsfördrag som avslutade inbördeskriget och som en del av detta ingick att landet officellt skulle "återkoloniseras" av Storbrittanien under en kort övergångsperiod. Under denna period var Union Jack den officiella flagga som gällde. När Zimbabwe sedan blev självständigt igen infördes den flagga som man fortfarande använder idag.
Kan vara värt notera att i såväl Rhodesias, Zimbabwe-Rhodesias och Zimbabwes flaggor har symbolen zimbabwefågeln ingått.
Lite ursäktad känner jag mig av att den här tråden börjar bli rätt gigantisk och för att läsa igenom den måste man nog avsätta ett par timmar åtminstone
Gerle har har ju naturligtvis rätt svar.
Flaggan är den som infördes då den vita minoritetsregimen släppte in svarta i landets styre och landet bytte namn till Zimbabwe-Rhodesia. Man släppte dock inte in några från rebellrörelserna och dessa samt omvärlden accepterade inte den nya regimen mer än den gamla.
Snart blev det dock ett fredsfördrag som avslutade inbördeskriget och som en del av detta ingick att landet officellt skulle "återkoloniseras" av Storbrittanien under en kort övergångsperiod. Under denna period var Union Jack den officiella flagga som gällde. När Zimbabwe sedan blev självständigt igen infördes den flagga som man fortfarande använder idag.
Kan vara värt notera att i såväl Rhodesias, Zimbabwe-Rhodesias och Zimbabwes flaggor har symbolen zimbabwefågeln ingått.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Belisarius
- Medlem
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det var ett snabbt svar som också är rätt. Örnen symboliserar mycket riktigt USA och i klorna håller den samoanska auktoritetssymboler. Carlos Esparza presenterar flaggan här http://flagspot.net/flags/as.html.
- Belisarius
- Medlem