SpMfOsk - spanienfrivilliga på regeringssidan?

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
steph
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:20
Ort: Stockholm

SpMfOsk - spanienfrivilliga på regeringssidan?

Inlägg av steph » 22 maj 2020, 10:24

Hej!

Jag har rullat lite rullor i ett par dagar :)

I rullan från 1939 har jag stött på personer med SpMOsk (spanska militärförstjänstorden med silverkors). Det står inget om krigstjänst i utlandet (UKT eller UK) och det har varit fanjunkare eller sergeanter som har haft utmärkelsen.

Hade det varit 1-2 personer så hade jag låtit det vara, men nu närmar jag mig +5 personer och har då blivit lite mer nyfiken.

Kan det vara frivilliga i spanska inbördeskriget och i så fall på vilken sida? Då det är segrarsidan som ger ut de officiella dekorationerna, så tänkte jag att det kanske kunde röra sig om regeringssidan?

I de tidigare rullorna fick man "UK"/"UKT" på sin rad i rullan för finska inbördeskriget, trots att det kunde ske på eget initiativ (man bara drog t.ex.) eller att det hände innan man ens var underofficer. Jag kan anta att stödja regeringssidan i det spanska inbördeskriget kan nog ha varit obra och inte ha resulterat i en "UK"/"UKT" för den tiden, men man fick med sig sin utmärkelse.

Någon som har lite mer kunskap om detta och kan upplysa mer än mina "killgissningar"? :)


//Stefan

steph
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:20
Ort: Stockholm

Re: SpMfOsk - spanienfrivilliga på regeringssidan?

Inlägg av steph » 22 maj 2020, 10:27

...mja, utmärkelsen finns upptagen i rullorna innan 1936, så det kanske vara var lite vilda killgissningar från min sida trots allt :-/

/S

steph
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:20
Ort: Stockholm

Re: SpMfOsk - spanienfrivilliga på regeringssidan?

Inlägg av steph » 22 maj 2020, 10:57

Hittade även detta ang. Spanien.

Erik Peder Rosencrantz (1877):
Tjänstgöring vid spanska lanciärregementet nr 2 La Reina 1914-01-15–1914-03-15. Deltog i spanjorernas fälttåg i Marocko 1914 vid den i Laracheområdet opererande arméavdelningen. RSpMfOlkl v k 1915-08-23 och r k 1917-12-22. SpFM s. d.

Även Spanien hade sina externa krig och även en legion.

/S

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: SpMfOsk - spanienfrivilliga på regeringssidan?

Inlägg av Hans » 22 maj 2020, 11:28

Intressant, tack för att delar med dig.

MVH

Hans

Skriv svar