Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 22 februari 2020, 10:18

Off-topic:
Men egentligen trodde jag först att det hade någonting med den här (inte så nya) nyheten att göra. I det där grannskapet är det hursomhelst.

https://svenska.yle.fi/artikel/2017/06/ ... blir-vanda
Bild


Back on topic:

Bild

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Schwemppa » 23 februari 2020, 19:41

Javisst, den samnordiska heraldiska föreningen. 53:an frågar.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2020, 08:54

Två vapen som har vissa likheter:
SEpil.png
SEpil.png (12.62 KiB) Visad 510 gånger
SWpil.png
SWpil.png (11.95 KiB) Visad 510 gånger
??

??

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 25 februari 2020, 09:21

Det ser ju lite fantasilöst ut, men om jag fattar rätt så är det norra resp. Södra Savolax vapen, som båda bygger på det historiska landskapet Savolax vapen, som i sin tur verkar vara detsamma som norra Savolax vapen vilket är det övre av vapnen du visar.

Jag lär mig mycket om Finland tack vare dig. Tack! :kramis:

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2020, 11:35

Du har alldeles rätt om vapnen. Vi talar alltså om de nutida landskap som bildades i samband med 1997 ärs länsreform.

"Finlands landskap är sedan 2010, då länen avskaffades, den högsta nivån i Finlands administrativa indelning. För varje landskap finns ett landskapsförbund, en samkommun som arbetar med regional utveckling och fungerar som intresseorganisationer för landskapet och landskapets kommuner."

Men heraldiskt det kanske mest intressanta eller kuriösaste av alla landskapsvapen är Södra Savolax vapen. Kuopio hade mer "clout" än S:t Michel som fick nöja sig med ett spegelvänt vapen, d.v.s. en ginbalksvis ställd pilbåge - som enligt heraldikerna signifierar reträtt, kapitulering eller dylikt. Om idéen var inte att utropa till alla att Södra Savolax var det som gav upp så blev vapnet en regelrätt heraldisk tabbe.

Markus har frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 25 februari 2020, 11:53

Tack!
Femtiotrean skrev:
25 februari 2020, 11:35
som enligt heraldikerna signifierar reträtt ... en regelrätt heraldisk tabbe.
Kanske går det väldans lätt för er att hitta ett svenskt vapen där någon för rätt länge sedan gjort samma tabbe?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 25 februari 2020, 18:35

Göteborgs kommunvapen!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 25 februari 2020, 18:53

jean-jacques skrev:
25 februari 2020, 18:35
Göteborgs kommunvapen!
Såklart! Frågan är din.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 26 februari 2020, 16:07

Det finns ju så många konstiga djur i vapnen: lejon och hundar och vildsvin m.m. Kan ni nämna ett vapen med en snigel?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 27 februari 2020, 17:46

Bild

Bild

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 27 februari 2020, 20:46

Bra! Själv tänkte jag på Campione d'Italia, som har en snigel i kommunvapnet. Det finns också några numera utslocknade svenska adelsfamiljer med sniglar: Sneckenfelt och Sneckensköld.
Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 28 februari 2020, 13:01

Man kunde ha gjort det lätt och enkelt för sig och googlat "snails in heraldry", men det var roligare att försöka minnas var jag hade sett vinbergssnäckan. Det tog faktiskt mer tid än jag trodde och till slut måste jag ta Google till hjälp :oops:

"Vinbergssnäcka (Helix pomatia) är ett blötdjur i klassen snäckor vars ursprungliga utbredning omfattar centrala och sydöstra Europa, men som människan, eftersom den är ätlig, har introducerat till många andra områden i Europa. I kulinariska sammanhang är vinbergssnäckan särskilt känt som en specialitet inom det franska köket i form av escargot de bourgogne, en maträtt där vinbergssnäckorna serveras vitlöksgratinerade i sitt eget skal.
Vinbergssnäckan är Europas största landsnäcka. Djuret självt kan som vuxen ha en kroppslängd på 10 centimeter och skalhöjden kan vara upp till 5 centimeter."

"Die symbolische Bedeutung ist nicht geklärt. Es erschien erstmals 1845 auf einem Windlicht der Feuerwehr des Dorfes Zell. 1930 übernahm die Gemeinde das Wappen."



Jag har också varit i Campione d’Italia, men det var inte mycket mer än en kaffepaus under en cykelrunda och jag minns inte om jag såg lo stemma del comune då.

Bild

Det är una chiocciola, al naturale, rivoltata.

Hade jag varit där på en längre besök och sett mig omkring och tittat närmare på sevärdheterna, skulle jag antagligen ha stött på en snigel:

Bild



Men nu till en ny fråga. Det finns otaliga olika djur i heraldiska bilder, grodor, sköldpaddor, insekter - men typiskt ser man bara en djurart eller högst två på en och samma vapensköld.

Jag vill se ett vapen med inte mindre än tre olika djur!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2020, 22:59

Duger Schleswig-Holstein-Sonderburg med lejon, leoparder, svan och häst?
Bild

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 29 februari 2020, 08:33

Det får kanske lov att duga. Skölden är ju en veritabel djurpark.

Men det är mitt fel att frågan var inte tillräckligt preciserad. Jag borde ha klart uttryckt att alla slags olika "marshalled arms" - vad hette det på svenska? vapen där två eller fler vapen är sammanställda i en sköld lämnar vi utanför frågan.



Om du vill inte redan nu ha frågan, så kan vi fortfarande söka ett vapen med (minst) tre olika djur. Och då menar jag ett vapen av typ:

Bild

eller typ:

Bild


Då kan jag som tips berätta att vi måste inte nödvändigtvis gå utanför Sveriges gränser för att hitta det och att alla djur kan t.o.m. finnas i samma fält!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Markus Holst » 29 februari 2020, 08:56

Jag tycker vi letar vidare efter den sköld du frågar om.

Skriv svar