1962 uppsattes på initiativ av filmregissören Sergei Bondarchuck 11. självständiga kavalleriregementet. Det var en beriden uppvisningsenhet stationerad i Alabino i Moskvas oblast. Det var även tänkt att användas vid filmning av historiska dramer.
Man uppträdde bland annat i Bonderchucks oscarsvinnande 1967års filmatisering av Krig och fred. Efter Sovjets upplösande kunde inte längre hela regementet finansieras av Mosfilm och det reducerades i styrka som betalades av försvarsministeriet och av kulturministeriet. 2 september 2002 omorganiserades resterna till den beridna hederseskorten i Presidentens regemente.
En rad kända personer kom att göra sin värnplikt vid regementet bla. filmregissörerna Fjodor Bondarchuck och Egor Konchavsky, samt skådespelaren Sergei Zhigunov.
Sovjetarméns uppvisningskavalleriregemente
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Sovjetarméns uppvisningskavalleriregemente
Intressant tack. Dock inte Krig och Fred utan:

Jag har faktiskt tidigare undrat var de fick tag i alla havremoppar till Waterloo (Waterlå på min påhittade fonetiska, inte som sillburkarna sjunger).
MVH
Hans

Jag har faktiskt tidigare undrat var de fick tag i alla havremoppar till Waterloo (Waterlå på min påhittade fonetiska, inte som sillburkarna sjunger).
MVH
Hans
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Sovjetarméns uppvisningskavalleriregemente
Filmen Waterloo från 1970 var ett italiensk-sovjetiskt samarbete mellan Dino de Laurentis och Sergei Bonderchuck. Sovjeterna ställde upp med 15 000 soldater som statister, bl.a. kavalleri från det nämnda regementet.