Wild horses couldn't drag me away.

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Wild horses couldn't drag me away.

Inlägg av Hans » 13 jun 2024 09:10

Kanske flera som samverkar har en liten chans, om jag är obeväpnad och berusad.

Bild
https://www.bbc.com/news/articles/cljj0y15nnko

Jag såg inga 2010 då jag sist (enda gången?) var i Kazakstan.
The Przewalski's horse is the last wild horse species on the planet, named after Russian explorer Nikolai Przewalski who was the first to identify the horse for the European science community.
Var finns det vilda hästar idag? Vilda från start, bara dessa? Men förvildade tamhästar måste ju finnas någonstans?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Wild horses couldn't drag me away.

Inlägg av Markus Holst » 13 jun 2024 15:45

Det beror på vad du menar med vilda hästar. På bilden är det przwalski-hästar, även kallade mongolisk vildhäst. Man har länge trott att det är vår enda urvilda hästras men nu har man upptäckt att den under stenåldern varit domesticerad av ett litet asiatiskt ryttarfolk som jag just nu glömt namnet på. Det intressanta är att dessa domesticerade hästar utan att ha kontakt med andra hästdomesticerare och att deras hästar aldrig mer användes som tamhästar.

Någon kom på att det kunde vara en bra idé att ge przwalskis hästar ett nytt livsrum runt Tjernobyl med hopp om att de skulle vara fredade där men tyvärr pågår en rätt omfattande tjuvjakt på dem.

Przwalskis häst har ett från hästar avvikande antal kromosomer varför man länge kan diskutera om de är hästar eller "bara" ett hästdjur likt åsnor och zebror.

Det finns en hel bunt med förvildade hästar på olika håll i världen. Mest känd är mustangen i Nordamerika men där finns även en del andra vilda hästgrupper med annan bakgrund och krångliga namn. Kända är ponnierna på sandrevlarna vid Atlantkusten och på sabre Island.

Går vi vidare i världen kan vi hitta förvildade hästar i Namibia, Australien, Portugal med flera platser.

Så finns det vad som heter halvvilda hästar. De lever ett fritt liv men under uppsikt av människan i mer eller mindre inhägnade marker. Sådana finns det mängder av runt om i världen, t ex vårt eget gotlandsruss och några olika raser i Poland med flera ställen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 15 jun 2024 09:49

Tack för svar.

Hur funkar det om en sådan här ger sig ilag med en 'vanlig' häst. Är det som med åsnor att avkomman blir icke fertil (stämmer väl?) eller vad händer?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 15 jun 2024 10:37

Det sker löpande och avkomman blir fertil.