Beridna Högvaktens nya hjälmar

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Patrik Öbrink » 23 augusti 2023, 16:06

Har sett Beridna Högvaktens nya hjälmar. Ser inte alls bra ut. Hoppas verkligen att hjälmarna bara är temporära och att de arbetar med något mer stilfullt. För ska det se ut så där är det lika bra att lägga ner.

Nu:

högvakten.jpeg

Förr:

högvakten.jpeg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2023, 17:32

Ja, det är temporärt. Staten har ställt krav på hjälmar som bättre skyddar vid ridolyckor. Tyvärr glömde nog staten att reda ut hur många hjälmrelaterade olyckor som inträffat under vaktparaden. Med tiden kommer de att få snyggare hjälmar. Hur dessa kommer se ut vet ingen än.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7162
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av sonderling » 24 augusti 2023, 06:09

Jag har fnurrat på att man skulle uppfinna ridhjälmar som ser ut som nått annat. Typ en kubb, pickelhuva, stahlhelm eller likande. Eller varje gång jag rider hos svågern och de tvingar på mig en sån där ful ridhjälm så tänker jag: De måste gå att göra snyggare? Varför inte en hjälmkupol som kamoufleras av en cowboy hat?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Hans » 24 augusti 2023, 07:43

Det finns väl MC-hjälmar som är godkända och ser ut som en tysk hjälm från något av världskrigen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7162
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av sonderling » 24 augusti 2023, 08:05

Ja just det, nått sånt tänker jag mig. Behöver inte vara modell "Hitlerhjälm" men nått som ser lite retro ut. Just kubb eller Bowler hat har jag tänkt på. Och för högvakten måste det ju gå att göra pickelhuvs liknade hjälmar?

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5935
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Sarvi » 24 augusti 2023, 09:01

En jeppe i Hova (som tillverkade de nu utdömda hjälmarna för snart 20 år sedan) har påbörjat ett arbete med att ta fram en anpassad variant. I princip tar man innanmätet från en modern ridhjälm och monterar i stålhjälmen som ersättning för den gamla ”inredningen” i läder. Vi får väl se om det räcker.

https://sverigesradio.se/artikel/per-i- ... li-sakrare

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2023, 11:03

De första ridhjälmarna var en mössa som jag vet heter något fint men alltid glömmer. De fick en tunn fodring av kork och så var det säkrare. När jag var ung hade korken bytts mot glasfiber som så klart ansågs alltså bra. Nåja. De hölls fast med ett gummiband.

Moderna hjälmar är mer än en tum tjocka för att få plats med allt som är bra att ha därinne. I början kände man sig som en champinjon. Tjockleken gör emellertid att det bara ser knas ut att försöka efterlikna en kub eller annat elegant. Men att stoppa inredningen i livgardeshjälmen låter spännande.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Schwemppa » 24 augusti 2023, 11:47

Markus Holst skrev:
24 augusti 2023, 11:03
När jag var ung hade korken bytts mot glasfiber som så klart ansågs alltså bra. Nåja. De hölls fast med ett gummiband.
Jag har kvar en sådan i skåpet hemma, 1970-någonting. Tyckte om den för den satt som gjuten på huvudet, men den ser faktiskt ut som om den varit i strid, det kunde gå lite vilt till ibland. Men huvudet tycks den ju ha skyddat, jag har det kvar ännu. :)

Lite senare, under de värsta medeltidsfantasterierna använde jag en dylik till att göra en spangenhelm. Enkelt, tyget bort, måla glasfibern, nita fast metallband - klart.

Ankekdotsläpp över. :D

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av rmpj74 » 30 augusti 2023, 02:27

Jag finner det ärligt talat både löjeväckande och oroande när myndigheternas petiga omsorger på detta sätt utsträcks till soldater. Det ingår ju liksom i soldatrollen att ta risker...

(Och jo, jag fattar att det är skillnad mellan att ta risker i försvaret av landet och när det handlar om att agera turistattraktion, men ändå!)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Bjernevik » 30 augusti 2023, 11:13

Det finns inget "men ändå!".

Soldater ska inte ta risker som kan undvikas eller byggas bort. Det är inte konstigare än att du har bilbälte när du kör bil, även fast biltrafiken är en farlig plats med dödsfall varje år.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Hans » 31 augusti 2023, 12:23

Bjernevik har rätt.

I skarp strid tar man förhoppningsvis acceptabla risker, om det kan leda till framgång. Men innan och efter undviker man risker som sätter soldaternas liv på spel i onödan. Jag personligen har erfarenhet hur ett säkerhetsbälte i en bandvagn räddade mig från allvarligare skador eller värre under en övning på 80-talet.

Jag tror att i Desert Storm dog fler soldater i trafikolyckor än vad fienden orsakade.

MVH

Hans

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av rmpj74 » 6 september 2023, 01:33

Bjernevik skrev:
30 augusti 2023, 11:13
Det finns inget "men ändå!".

Soldater ska inte ta risker som kan undvikas eller byggas bort. Det är inte konstigare än att du har bilbälte när du kör bil, även fast biltrafiken är en farlig plats med dödsfall varje år.

Det finns alltid risker. Så länge vi inte spärrar in folk i madrasserade rum.

Men jag vet inte, kanske finns det en rent förfärande statistik över skadade soldater från ridturen mellan förläggningen och slottet...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Markus Holst » 6 september 2023, 06:02

rmpj74 skrev:
6 september 2023, 01:33
Men jag vet inte, kanske finns det en rent förfärande statistik över skadade soldater från ridturen mellan förläggningen och slottet...
Statistiken över huvudskador vid avramling från häst är en mycket dyster läsning.

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av rmpj74 » 9 september 2023, 02:16

Markus Holst skrev:
6 september 2023, 06:02
rmpj74 skrev:
6 september 2023, 01:33
Men jag vet inte, kanske finns det en rent förfärande statistik över skadade soldater från ridturen mellan förläggningen och slottet...
Statistiken över huvudskador vid avramling från häst är en mycket dyster läsning.
Avseende just högvakten, eller från ridning i allmänhet?

Själv tänker jag att många i högvakten, i egenskap av unga fysiskt aktiva män, på sin fritid ägnar sig åt betydligt farligare aktiviteter än denna ridtur.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Beridna Högvaktens nya hjälmar

Inlägg av Markus Holst » 9 september 2023, 02:52

Arbetsmiljömyndigheten, eller vad det kan hitta, bryr sig inte om vad folk gör på fritiden. Kan vi inte enas om att det är bra att pojkarna får bra skyddskläder på jobbet?

Jag såg nyligen en fil på hur en ryttare ur kungens garde vid Buckingham Palace trasslade in foten i tygeln vilket skrämde hästen varpå denne började backa och - välte. Att olyckor aldrig skett är ingen orsak till att undvika säkerhetsarbete.

Vad det i fallet med högvakten lär handla om är att ge paradhjälmarna en bättre inredning som ger dem samma skydd som en modern ridhjälm.

Skriv svar