D-dagen och hästar.

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Hans » 22 april 2023, 15:49

loop skrev:
21 april 2023, 17:45
Kan man inte ha lossat hästfoder av andra anledningar? Tex till hästar i Frankrike. Om tyskarna hade snott foder så fanns det ett behov
Nja, marginellt möjligtvis. Nog tusan struntade de allierade om några franska hästar fick beta gräs då.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Blixten » 22 april 2023, 16:28

Hans skrev:
22 april 2023, 15:43
Va? Sven Hassel skrev väl bara dokumentärböcker.

MVH

Hans
Ja, jag ser det så men jag litar på att de mer förståndiga på skalman tänker annorlunda :-)

Allvarligt, det var längesedan jag läste SH men en del saker har gjort intryck på mig. Inte själva krigandet men mer hur dom ibland plikttroget gör det som dom egentligen tycker är idiotiskt. Och hur dom vet en massa detaljer om saker (helt bomsäkert) som dom egentligen inte kan ha en aning om.

Ibland på jobbet tex kan det slå mig "nu är det som i en Sven Hassel-bok"! Fast minus stridsvagnar och sådant.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13693
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Markus Holst » 22 april 2023, 19:15

Hans skrev:
22 april 2023, 15:49
loop skrev:
21 april 2023, 17:45
Kan man inte ha lossat hästfoder av andra anledningar? Tex till hästar i Frankrike. Om tyskarna hade snott foder så fanns det ett behov
Nja, marginellt möjligtvis. Nog tusan struntade de allierade om några franska hästar fick beta gräs då.
Betänkandes att 6 juni är i bästa betessäsongen misstycker nog inte hästarna heller.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Amund » 22 april 2023, 20:25

Kanske en mycket dum fråga, men var inte hästarna otroligt viktiga för folkförsörjningen under den här tiden? Jag menar att det skulle bli problem att bärga skördarna utan hästar i återerövrade delar om tyskarna tar med sig hästarna. Man kan väl inte använda Lee-stridsvagnar att bärga hö och vete?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av loop » 22 april 2023, 22:24

Amund skrev:
22 april 2023, 20:25
Kanske en mycket dum fråga, men var inte hästarna otroligt viktiga för folkförsörjningen under den här tiden? Jag menar att det skulle bli problem att bärga skördarna utan hästar i återerövrade delar om tyskarna tar med sig hästarna. Man kan väl inte använda Lee-stridsvagnar att bärga hö och vete?
Det var min tanke också. Samt till civila transporter. Och hästar äter ju inte bara gräs.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Hans » 23 april 2023, 07:34

Jag är så långt ifrån bonde man kan kan komma (fast jag har lyckats att få några ruttna tomter att bli fruktbärande plantor) men i skörden, var hästar då inblandade?

https://www.agrilys-incoming.com/region/normandy/
https://hal.science/hal-02562731/document
https://community.battlefront.com/topic ... s-in-june/

Bild
https://fineartamerica.com/art/painting ... est?page=8

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Amund » 23 april 2023, 09:08

Hans skrev:
23 april 2023, 07:34
i skörden, var hästar då inblandade?
På 1920-talet fanns det närmare en miljon hästar i exempelvis Sverige och det var inte för att småflickor ville rida. 1930-talets lågkonjunkturer främjade inte heller en ökad mekanisering inom jordbruket som främst bestod av enskilda gårdar där en hästdriven slåttermaskin bör ha varit tillräcklig Hightech.
Hästdragen slåttermaskin.png

Mekaniseringen med traktorer slog inte igenom på bred front förrän efter VK2. Man kan tänka sig vilka enorma arbetsuppgifter som aldrig skulle blivit utförda utan alla dessa hästar, inte minst inom transportsektorn. I ockupationstider hjälpte soldater ofta till med skördearbetet även i ockuperat land, något man troligen inte räknade med var möjligt under intensiv krigföring. Man kan även tänka sig hur intensiva strider slukar både de flesta arbetsföra och all tillgänglig transportkapacitet - och blir skörden inte bärgad så ruttnar den bort och man riskerar svält.

Även om jag låter som att jag kan det här så är sanningen att jag egentligen killgissar. Har som sagt svårt se att om ett litet land som Sverige har en miljon hästar, och Frankrike kanske 5-10 miljoner? - så måste det finnas en väldigt bra anledning. Särskilt eftersom hästarna kräver så mycket att äta, något som också tär på resurserna. Men helt klart är det lätt att underskatta hästens betydelse som den tidens traktorer och lastbilar och problemet blir ännu värre om kriget suger upp alla resurser.

https://www.scb.se/hitta-statistik/reda ... v-sverige/

Edit 1: USA var tidigare med mekanisering av jordbruket och i Sovjetunionen hade kollektiviseringen den fördelen att mekaniseringen genomfördes snabbare än i Västeuropa med sina enskilda småbönder. Trots det var hästen fortfarande mycket viktig inom jordbruket.

Edit 2: Vad gäller arbetskraft utgjorde ju även kvinnorna en ovärderlig buffert under dessa år.
Senast redigerad av 2 Amund, redigerad totalt 23 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Hans » 23 april 2023, 09:16

Tack för svaret.
Amund skrev:
22 april 2023, 20:25
...Man kan väl inte använda Lee-stridsvagnar att bärga hö och vete?
Det kan man säkert, men fanns det några Lee i Normandie? Tror inte det. Ryssarna använde väl gamla stridsvagnar i jordbruket.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Amund » 23 april 2023, 09:23

Hans skrev:
23 april 2023, 09:16
fanns det några Lee i Normandie? Tror inte det. Ryssarna använde väl gamla stridsvagnar i jordbruket.
Oj då, avslöjade min okunnighet om stridsvagnar. Drog till med ett namn. :oops:

Jo jag vet att jag läst om gamla stridvagnar som använts till detta. Kanske inbillar mig men har också läst nåt om att bondslugheten inte räckte till att reparera opålitliga stridsvagnsmotorer. :)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: D-dagen och hästar.

Inlägg av Amund » 28 april 2023, 20:09

Om jag ska tjata vidare om vad fransmännen åt under hösten 1944 och den kommande vintern, har jag svårt att förstå hur ett krigsdrabbat land hade kunnat försörjas om logistiken inte hade fungerat. Den allierade krigsledningen måste ha räknat med många scenarion.
1. Att man fastnat i ställningskrig
2. Att man kastats tillbaka ut i Engelska kanalen
3. Att man avancerar antingen långsamt eller snabbt mot tyska gränsen. Ju snabbare man avancerar bör mängden militär underhåll ha ökat kraftigt, något som förutom själva striderna kunde ha blivit förödande för den franska folkförsörjningen.

Nu gick ju faktiskt allt mycket lättare än vad man räknat med, åtminstone från och med Falaisefickan och framåt.

Den amerikanska logistiken och underhållet överträffade alla normala förväntningar under kriget och så även 1944. Har ändå svårt att se att hästar trots mekaniseringen inte skulle funnits med i planeringen, om än inte i stridande funktioner.

Skriv svar