Alla ridlärare är svin!

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Hans » 15 april 2023, 14:19

Eller vad har C Skalman att säga till sitt försvar?

Allvarligt talat, så trots min aningen provocerande titel skulle jag vilja höra din syn på det hela.
Manliga ridlärare och unga tjejer – ”en orkan”

En krönika om sexuella övergrepp och kvinnans roll upprör den svenska hästvärlden. Tyvärr leder de starka reaktionerna till att tysta ner en viktig diskussion om de problem som finns i stallmiljön.

Ann Heberlein
Publicerad 14:05


Stäng
Dela artikeln:
Manliga ridlärare och unga tjejer – ”en orkan”
Hon visste vad hon gav sig in på, väninnan hade avrått henne å det bestämdaste från att ta upp ämnet.

Ändå gjorde hon det.

”Jag behöver bara se på mig själv som yngre för att veta att vi tjejer inte alltid är guds bästa barn”, skriver veterinären Lisa Lidbeck i en gästkrönika i Tidningen Ridsport i slutet av mars. Hon fortsätter: ”/…/ det är inte helt ovanligt att unga män blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”

Krönikören Lisa Lidbeck är inte heller vem som helst.

Lidbecks text med rubriken ”Prata öppet om allas roll i sexuella övergrepp” har orsakat en smärre orkan i den svenska hästvärlden, med uppsagda prenumerationer och upprörda kommentarer i sociala medier som konsekvens. Reaktionerna har varit så starka att Tidningen Ridsports chefredaktör Catharina Hansson känt sig nödgad att vädja till läsarna att ”vässa sina argument” istället för att säga upp prenumerationen.

Krönikören Lisa Lidbeck är inte heller vem som helst. Hon är sporthästveterinär och tidigare landslagsveterinär för fälttävlan, alltså en person med djup insikt i ridsportens maktsfär och därmed en auktoritet.

Problemet med sexuella övergrepp och utnyttjande mellan äldre manliga ridlärare och yngre tjejer är inte okänt. Det paradoxala förhållandet att landets ridskolor och stall domineras av flickor och kvinnor, samtidigt som majoriteten av elitryttarna är män, skapar en skevhet i ridsporten. De få män som vistas i stallmiljö har goda möjligheter att bli viktigare än de egentligen är, och mer omsvärmade än de förtjänar, eftersom de är exotiska i sammanhanget.

Trots att det gått ett helt liv sedan Ann Heberlein blev våldtagen påverkar det fortfarande hur hon ser på sig själv.
Trots att det gått ett helt liv sedan Ann Heberlein blev våldtagen påverkar det fortfarande hur hon ser på sig själv. Foto: Alamy, Magnus Hjalmarson Neideman.
Stäng
Trots att det gått ett helt liv sedan Ann Heberlein blev våldtagen påverkar det fortfarande hur hon ser på sig själv.
Trots att det gått ett helt liv sedan Ann Heberlein blev våldtagen påverkar det fortfarande hur hon ser på sig själv. Foto: Alamy, Magnus Hjalmarson Neideman.

De allra flesta ridlärare och tränare är vuxna och kloka nog att inte dra fördel av hästtjejernas svärmande. Men tyvärr finns det också exempel på män som utnyttjar situationen, som den skånske ridinstruktören som i åratal ska ha utnyttjat elever, några av dem så unga som tolv år: ”Han tog på mig första gången när jag var tolv år. I dag har jag förstått att det var sexuella övergrepp, men då förstod jag inte det. När jag inte ville sova hos honom längre sa han till mig att vi aldrig skulle kunna träna igen. Och för mig var hästar allt”, berättar en av hans tidigare elever.

Hur hanterar vi assymetriska relationer i miljöer med stora drömmar, maktobalans och pengar?

Ulrika Fåhraeus, journalisten som driver en av Sveriges största hästbloggar, ”Ponnymamman”, är en av dem som diskuterat sexuella övergrepp, utnyttjande och trakasserier i ridsporten oftast och mest – sedan 2016. Hon har författat otaliga blogginlägg om utsatta tjejer, manligt maktmissbruk och Svenska ridsportförbundets oförmåga att hantera övergrepp i hästvärlden. Hennes engagemang i frågan går inte att ta miste på.

Men när Lisa Lidbeck i sin krönika ville belysa maktrelationen mellan män och kvinnor i stallmiljö på ett annat sätt än det vedertagna, tände Fåhraeus på alla cylindrar. ”Nej, ’alla’ har inte en ’roll’”, skriver hon i ett blogginlägg. ”Det enda ansvar alla har är att inte bli en förövare.” ”Jag skulle tvärtom vilja hävda att det är jäkligt ovanligt att tjejer anmäler för att hämnas”, skriver hon med hänvisning till vad det kostar. Den som anmäler riskerar att bli utfrusen, i klubben, av sina vänner, riskerar att förlora sitt arbete. Den som anmäler måste berätta sin historia, om och om igen, i förhör och under en eventuell rättegång.

Jag förstår Ulrika Fåhraeus reaktion, och delar hennes uppfattning att det sannolikt är ytterst ovanligt att kvinnor ägnar sig åt falska anklagelser om sexuella övergrepp och sexuella trakasserier. Samtidigt beklagar jag att en diskussion, som kunde ha varit fruktbar, abrupt avslutas utan tillstymmelse till vilja att förstå vad personen som inledde diskussionen egentligen menar.

Lisa Lidbeck är inte, tror jag, ute efter att lägga skulden på offret. Hon må uttrycka sig klumpigt, och en text på tvåtusen tecken är knappast rätt forum för att ge sig i kast med ett så infekterat ämne. Men den underliggande frågan är ändå intressant: Hur hanterar vi assymetriska relationer i miljöer med stora drömmar, maktobalans och pengar? Kan den med minst makt, i det här fallet hästtjejer med ambitioner och drömmar om att lyckas som tävlingsryttare, påverka sin situation? Och, i förlängningen, hur hanterar den utsatta ett övergrepp – kan man resa sig igen eller är man för alltid ett offer?

Som mamma till både en tonårsdotter och två tonårspojkar säger sig Lidbeck vilja belysa alla riskfaktorer för att undvika att de med sitt beteende och agerande skadar andra eller riskerar att själva råka illa ut.

Efter en kort tid på gården förstår Molly att stallchefen Tommy rutinmässigt förgriper sig på tjejerna i stallet.

För mer än trettio år sedan blev jag själv våldtagen. Trots att det gått ett helt liv sedan våldtäkten påverkar den fortfarande mig, min tillit till andra människor, min syn på mig själv och mitt värde. En viktig del i min läkningsprocess har varit att fundera på min egen roll i det som hände, och vad jag hade kunnat göra annorlunda. Inte för att klandra mig själv, utan för att bemäktiga mig själv.

Ett väsentligt steg i detta är att reflektera över hur man kan undvika att hamna i en liknande situation igen. En sådan reflektion innebär inte att förövaren urskuldas, utan är ett uttryck för offrets återupprättade autonomi, liksom för offrets beslut att inte låta den som kränkt henne påverka hennes tilltro till sig själv.

Essensen av en svår kränkning, som en våldtäkt, är ju att den som utsätts fråntas sin makt. Förövaren gör med henne vad förövaren vill. Offret reduceras till ett objekt, för förövarens grymhet eller lust, ett medel snarare än ett mål. Offret behandlas utan respekt för sitt värde som människa och utan respekt för de rättigheter som tillkommer varje mänsklig varelse.

I miljöer med stora ambitioner och stark obalans i makt finns en grogrund för utnyttjande och övergrepp.
I miljöer med stora ambitioner och stark obalans i makt finns en grogrund för utnyttjande och övergrepp. Foto: Alamy, Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
I miljöer med stora ambitioner och stark obalans i makt finns en grogrund för utnyttjande och övergrepp.
I miljöer med stora ambitioner och stark obalans i makt finns en grogrund för utnyttjande och övergrepp. Foto: Alamy, Magnus Hjalmarson Neideman

Den här processen gestaltas smärtsamt tydligt i dramaserien ”Nattryttarna” (2022) som är baserad på verkliga händelser, berättade av Sophie Jahn. Hon var dotter till ridläraren som under nittiotalet utsatte flera av sina elever för sexuella övergrepp och senare dömdes till ett långt fängelsestraff (han nekade själv till brotten fram till sin död 2018). Det är samma historia som skildras i ”Händelserna på hästgården”, boken som Ulrika Fåhraeus skrev tillsammans med ett av ridlärarens offer, Anna Bohlin.

Tonårstjejen Molly, huvudperson i ”Nattryttarna”, kommer till Heddesta ridcenter för att bli stalltjej. Det är en dröm som gått i uppfyllelse – att få vara med de älskade hästarna dygnet runt, rida, träna och tävla och dessutom få en liten, men ändå, lön för att göra det. Efter en kort tid på gården förstår Molly att stallchefen Tommy rutinmässigt förgriper sig på tjejerna i stallet. Så småningom utsätts också Molly. Då är hon så beroende av Tommy på olika sätt att hon har svårt att protestera och ännu svårare att lämna. Kombinationen av kärleken till hästarna – som Tommy ger henne tillgång till – och känslan av att inte ha rätt att värja sig, inte längre ha något värde eller några rättigheter, gör att det tar tid för henne att hämta kraft och styrka att lämna Heddesta.

Ann Heberlein började rida som sexåring, och sedan dess har hästar varit en del av hennes liv.
Ann Heberlein började rida som sexåring, och sedan dess har hästar varit en del av hennes liv. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
Ann Heberlein började rida som sexåring, och sedan dess har hästar varit en del av hennes liv.
Ann Heberlein började rida som sexåring, och sedan dess har hästar varit en del av hennes liv. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

”Nattryttarna” beskriver väl hur en förövare arbetar för att bryta ner offrets självförtroende och motstånd, på ett sätt som är tillämpligt inte bara i hästvärlden. Att det finns en grogrund för utnyttjande och övergrepp i miljöer med stora ambitioner och stark obalans i makt har vi otaliga exempel på. Friidrottaren Patrik Sjöberg berättar i boken ”Det du inte såg” (2011) om de övergrepp hans tränare utsatte honom för i många år, och i SR:s nyligen släppta dokumentär ”Löparkriget” skildras sexuella övergrepp i den internationella friidrottens absoluta toppskick. I dokumentären vittnar flera elitlöpare om hur tränare, agenter och andra män i maktställning krävt sex av löparna i utbyte mot tränings- och tävlingsmöjligheter.

Den som äger makt att ge tillträde till något andra vill ha, har goda möjligheter att ta makt över den som vill bli insläppt.

Samma giftiga brygd av löften om framgång och privilegier i ridsportvärlden som i friidrottsvärlden. Unga, ambitiösa människor och skrupelfria män som förstår att utnyttja ryttarens/idrottarens drömmar om framgång, ära och berömmelse, eller bara hans eller hennes önskan att vara i närheten av det de älskar mest, hästar eller löpspåret.

Den som anklagas för sexuella övergrepp får leva med stämpeln att vara en förövare, oavsett om hans skuld bevisas eller inte, skriver Heberlein.
Den som anklagas för sexuella övergrepp får leva med stämpeln att vara en förövare, oavsett om hans skuld bevisas eller inte, skriver Heberlein. Foto: Alamy, Magnus Hjalmarson Neideman.
Stäng
Den som anklagas för sexuella övergrepp får leva med stämpeln att vara en förövare, oavsett om hans skuld bevisas eller inte, skriver Heberlein.
Den som anklagas för sexuella övergrepp får leva med stämpeln att vara en förövare, oavsett om hans skuld bevisas eller inte, skriver Heberlein. Foto: Alamy, Magnus Hjalmarson Neideman.

Jag började rida som sexåring, och sedan dess har hästar varit en del av mitt liv. Jag har ridit på flera ridskolor, varit medryttare, fodervärd och ägt tre hästar, varit ponnymamma i många år, följt med på träningar och tävlingar, varit funktionär och speaker vid dressyr och hopptävlingar. Stallet, ridhuset och ridbanan är miljöer jag känner väl. Och visst har jag under alla år i hästvärlden sett exempel på osunda relationer mellan vuxna tränare, hästägare, stjärnryttare och yngre tjejer som mer än något annat vill befinna sig i en värld av hästar, sågspån, höga hopp, pengar och berömmelse. Den som äger makt att ge tillträde till något andra vill ha, har goda möjligheter att ta makt över den som vill bli insläppt.

Metoo lyfte förtjänstfullt sexuella övergrepp i kultursfären, i media, kyrka, akademi, näringsliv, politik och idrott, ja, i alla sammanhang med en obalans i makt. Det har lett till angelägna diskussioner och ökad press på både kulturinstitutioner och idrottsförbund att ta problemen med sexuella övergrepp och trakasserier på största allvar. Tyvärr har metoo också fått oönskade konsekvenser; även de förknippade med makt. En anklagelse om att någon – ”en man med makt” – gått över gränsen är ett potent vapen. Den som anklagas får leva med stämpeln att vara en förövare, oavsett om hans skuld bevisas eller inte. Rent hypotetiskt kan därför en sådan anklagelse användas i mindre ädla syften av den utan skrupler.


Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Stäng
Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Jag påstår inte att det tillhör vanligheterna att kvinnor och tjejer falskeligen anklagar män för sexuella övergrepp, men jag påstår att det kan ske. Människor, både män och kvinnor, ljuger ibland, överdriver, förvrider utsagor och förstorar händelser. Det är också det Lisa Lidbeck vill diskutera.

Det är, menar jag, en angelägen fråga. Inte för att misstänkliggöra kvinnor som blir och blivit utsatta, utan för att försäkra oss om att det verkligen är förövare som pekas ut, förlorar sin position och därmed sin möjlighet att utnyttja den makt en sådan position innebär.

När oskyldiga män (och kvinnor) anklagas för sexuella övergrepp och trakasserier, döms utan rättegång och förlorar både position, anseende och möjlighet att utöva sitt yrke, vinns ingenting i kampen mot sexuellt våld.

I dylika fall finns bara förlorare.
https://www.svd.se/a/bgeOLd/ann-heberle ... nga-tjejer

MVH

Hans

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Davian » 15 april 2023, 15:59

Kärnproblemet är ju de assymetriska maktpositionerna. Löser man det så kommer man en bit på vägen. Ett sätt att lösa det är att tex vara flera vuxna i stallet samtidigt, eller att hästlärare inte arbetar själva.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Hans » 15 april 2023, 16:16

Tja, men i en kapitalistisk ekonomi blir det dubblad kostnad då. Finns något alternativ. Kastrera manliga ridlärare?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Markus Holst » 16 april 2023, 16:31

Där det finns ungdomar kommer det alltid finnas denna typ av händelse. Det händer ju i andra idrotter också. Inom hästeriet har det varit stort fokus på sådana här händelser det sista året. Tyvärr hukar förbundet ansvar och menar att detta är en arbetsrättslig fråga, inte en sportslig vilket gjort många arga.

Vittnesmål från unga flickor rullar in i stor mängd nu och det är bra att det blir uppmärksammat.

En ridsportsjournalist kom med ett bra råd för att få slut på det här: Ligg inte med dina elever!

Tyvärr finns det mycket arbetsrättsliga oklarheter och rena arbetsplatsbrott inom sporten också, skall återkomma om det när jag sitter vid skrivbordet.

EDIT ett mycket uppmärksammat exempel som till och med blivit både reportage i SVT för en massa år sedan och nyligen Tv-serie i några avsnitt. Och, som ni ser, bok.

https://gillahast.se/sophie-jahn-jag-vi ... e-overleva

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av a81 » 16 april 2023, 23:16

Känns onekligen tveksamt att den tidigare våldtäktsdömde polischefen Göran Lindberg driver hästgård med ridskola för unga:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/kap ... har-gjort/

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av loop » 17 april 2023, 03:18

Markus Holst skrev:
16 april 2023, 16:31
Tyvärr finns det mycket arbetsrättsliga oklarheter och rena arbetsplatsbrott inom sporten också, skall återkomma om det när jag sitter vid skrivbordet.
Stött på detta inom facket. En av anledningarna till att jag vill ha lagstadgad minimilön på minst 21000.
Undrar hur ofta folk som är anställda inom hästsporten får den lön dom ska ha? Speciellt de som bor på gårdar.

Ulrika Fåhraeus har verkligen gjort mycket. Lite skumt att det inte varit mer liv om det innan. Men de män som finns inom ridsporten är ju ofta från "bättre bakgrund" också. Det ställer ju till det ännu mer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Markus Holst » 17 april 2023, 14:28

För att få en historia till det jag här kommer att berätta får vi ta oss tillbaka till 60-talet. Ridsporten var i det närmaste utdöd men räddades av att överåldriga officerare, underofficerare och även en hel del rustmästare startade små ridskolor som pensionärer. Eftersom det inte fanns några traditioner för sådan verksamhet fanns heller inga traditioner för fast personal. istället sköttes mycket av marktjänsten av ridskole-eleverna, som huvudsakligen var tonårsflickor som använde helger och kvällar åt att mocka och rykta, ibland även hålla ridlektioner, mot att de allt emellanåt fick rida gratis.

Denna situation lyckades från förbundshåll att stävjas varför det när jag var ung fanns anställd stallpersonal på de flesta ridskolor och ungdomarna fick betalt i kontanter för det arbete de utförde på kvällar och helger. Även om ungdomarna fortfarande gör mycket ideellt i ridskolestallen idag finns det krav från organisationerna att ridskolor skall ha vuxna anställda på plats så länge det utförs arbete.Annars åker man ur organisationerna.

Med tiden har problemen bytt plats och hamnat utanför organisationernas kontroll, nämligen till de under de sista åren uppväxande professionella tävlings-stallen. (Detta är en utveckling jag inte tycker om men det är en annan historia.) När dessa började komma, som rätt småanläggningar på 80-talet, tog de emot "elever" som fick "lära" sig häst-och stalltjänst mot mat, husrum och fickpengar. Officiellt var det alltså inte tal om en anställning varför inga löner till dessa "elever" varken skattades eller deklarerades. Det var en officiell hemlighet att allt sådant här var svartarbete.

I dessa stall lärde sig flickorna bland annat att om du håller på med hästar kan du inte räkna med 40-timmars-vecka. Alltså fick flickorna bland annat lära sig att jobba dygnet runt mot en spottstyver och söderslitna kroppar. För så är det när man håller på med häst, förstår ni.

Här vill jag lägga in en brasklapp och berätta att min hustru och jag funderade på att anställa "elever" på 80-talet men lät bli eftersom vi inte ville betala dem småpengar för tungt arbete.

Denna inställning har tyvärr levt vidare idag när tävlingsstallen omsätter miljontals kronor. Även stora kända stjärnor, fast så klart inte alla, betalar en struntsumma mot att eleverna får bo gratis, får ha med sin häst gratis och träna sin häst gratis för den fantastiske ryttaren. En ridlektion kan kosta 800 kronor styck och en stallplats mellan 5- och 10.000 kronor i månaden. Tänk då en eller två ridlektioner om dagen på olika hästar så förstår ni hur den enormt duktiga tränaren resonerar ekonomiskt: Det blir inte så mycket kontanter kvar till flickan.

Jag hade kunnat acceptera detta om skatt och sociala avgifter betalades på den inte uttalade bruttolönen, alltså inkl. mat, bostad, uppstallning, träningar mm och att den fantastiska tränaren hade de försäkringar som krävs av en arbetsgivare. Så är det inte alltid. Istället betecknas flickorna just som elever som får lite betalt för att lära sig.

Dessa billiga unga flickor kostar alltså fortfarande väldigt lite varför det är billigare att ha dessa flickor i stallet än att investera i maskiner. Alla mjölkgårdar har mockats maskinellt i mer än 50 år men i stallarna är det fortfarande den billigare varianten av gratisflickor och skottkärra som sköter utmockningen.

Hur illa det är för stallflickorna är en fallande skala från avtalsenlig lön med fasta arbetstider ned till 16-timmarsdagar utan reglerad arbetstid och utan lön kantat med sexuella övergrepp.

Om du drömmer om att bli en framgångsrik stjärna och tror att det krävs tungt slit och att hålla tyst för att komma dit sitter du i en rävsax. Den flicka som börjar diskutera arbetsvillkoren blir ju snart utan sin "tjänst" för det står många i kö. Att flickorna ofta bor på anläggningen, som kan ligga en bra bit ut på landet och långt bort från busshållplatsar, gör att de ibland inte ens ha möjlighet att ta sig därifrån för att säga upp sig.

Och varför säger facket inget? Den berömda tränaren är nog inte med i SAF och flickorna är sällan med i facket (en onödig utgift med hot om uppsägning) varför facket inte har rättighet att kliva in och ta flickorna i försvar. Det sista vill flickorna inte heller eftersom de ser sin dröm om en framgångsrik ryttarkarriär gå upp i rök om de kallar på facket. Jag är säker på att facket känner till problemet, men de står handlingsförlamade.

Vad säger ridsportsförbundet? De säger att eftersom detta är privata anläggningar ligger de utanför deras mandat att blanda sig i; d.v.s de flyr ansvar. De hade kunnat göra mycket, som att kräva ordentliga anställningsvillkor för att ge de enormt skickliga ryttarna tävlingslicens.

Tyvärr är och förblir det en gråzon och otydliga gränser mellan elev och anställd. Så kommer det förbli så länge flickor är beredda att slita ut sig för att nå en hägrande dröm.

Så om sexuella övergrepp: Det förekommer inom ridsporten såväl som alla andra idrotter. Förbundet blundar ansvar även här men tack och lov blundar inte den europeiska organisationen utan har gett böter och indragen licens till några svenska ryttare som betett sig illa.

Till förbundets försvar så har de dragit tränarlicensen på några tränare som haft ihop det med småtjejer. Dessa överklagade varpå förbundet upptäckte att deras stadgar inte klarade av att hantera sådant här varför de fick ge tillbaka licenserna. Förbundet hade en preskriptionstid på några månader, vilket fungerar bra för förseelser på tävlingsbanan men inte när det gäller sådana här saker. Jag tror att sleven har börjat röra och att vi snart kommer se en förändring från förbundet.

Behöver jag nämna att jag är dåligt förtjust i både förbundet och megastar-ryttare?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Hans » 17 april 2023, 16:22

Nej.

Tack för svar i för mig helt okända marker.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av koroshiya » 17 april 2023, 22:45

Av vad som har framkommit med Patrik Sjöberg är det säkert så att de finns överallt.

Själv fick jag inte längre brottas då föräldrarna fick skvaller om att tränaren var peddare. Jag var väl sju år, så självfallet var de rädda för att något skulle hända.

Om dessa ridtjejer; är det inte brottsligt med förhållande och sex i sådana situationer? De unga är ju helt klart i någon form av beroendeförhållande.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Markus Holst » 18 april 2023, 09:54

Det är brottsligt enligt samtyckeslagen, vilket räcker. Emellertid finns det ju ett stort motstånd hos offren att anmäla det hela, vilket ju alltid är ett problem vid sexbrott.

Artikeln i första inlägget vill ju problematisera genom att säga att en del tjejer försöker köpa sig fördelar genom att erbjuda sex för att sedan anmäla när det inte funkade. Sådant förekommer möjligen också men är i jämförelse ett litet problem. Dock såg vi ju i samband med metoo att sådant förekommer.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av loop » 18 april 2023, 11:43

Markus Holst skrev:
18 april 2023, 09:54
Det är brottsligt enligt samtyckeslagen, vilket räcker. Emellertid finns det ju ett stort motstånd hos offren att anmäla det hela, vilket ju alltid är ett problem vid sexbrott.

Artikeln i första inlägget vill ju problematisera genom att säga att en del tjejer försöker köpa sig fördelar genom att erbjuda sex för att sedan anmäla när det inte funkade. Sådant förekommer möjligen också men är i jämförelse ett litet problem. Dock såg vi ju i samband med metoo att sådant förekommer.
Hur ser du på problemet att det är en sport med kvinnligt dominerad gräsrotsrörelse och en liten övervikt(Det är över 10år sedan jag hade insyn. Då via en distasrittstjej) på män i eliten? Det är märkligt. Just att klubbtävlingar domineras av tjejer, men så fort det börjar gälla lite högre nivå, så dyker det upp duktiga grabbar.
Detta bidrar ju helt klart till att männen blir "eftertraktade".
Att komma bort från detta och då främst att ridsport på gräsrots/ungdomsnivå är så kvinnligt kodat, ser jag som lösningen på extremt många av problemen.
Några värnpliktiga kavallerienheter inom försvaret skulle göra gott :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Markus Holst » 18 april 2023, 11:49

Frånsett sexbiten förekommer problemen även i av kvinnor drivna stall.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Lasse O » 18 april 2023, 19:22

Frode Överli har en del att säga om hästfolk när Påsan drömmer om en karriär i stallet istället för i Arsenal.
Bilagor
Skanning_20230418.png

Skriv svar