Er första ridtur?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Er första ridtur?

Inlägg av Hans » 23 februari 2023, 17:26

Som barn fick jag säkert sitta på en ponny som leddes runt vilket jag inte räknar. Dryga tjugo fick jag för mig att jag skulle kunna framföra havremoppe, varför vet jag inte riktigt. Flickvännens kompis red och stoppade in mig i grupp som kanske hade dussinet ridlektioner bakom sig så min första ridtur var trav. Ingen bra övning. Som jag sagt saknade jag vissa delar av hockeyutrustning och jag pratar inte om klubba eller hjälm. Trots den traumatiska upplevelsen fortsatte jag med kanske tiotalet lektioner, sedan tröttnade jag. Finns dryckenskap och skörlevnad som alternativ. Några år senare (85-86) på Karlberg ingick ridlektioner i utbildningen så jag fick väl ett tiotal lektioner till. Utan att böta vinflaskor. Efter det en gång här utrikes. En sekreterare från Frankrike bjöd in avdelningen på en tur en lördag eftermiddag för kanske dussinet år sedan. Lustigt nog var hon och de andra imponerad av att Hans i alla fall hade grunderna i framförande av havremoppe. Efteråt har jag inte framfört fordonet ifråga.

Och ni?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Er första ridtur?

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2023, 17:56

Om vi räknar bort åsnan på Liseberg var det när jag som nyss fyllda 10 red en lektion på en liten fuxponny som hette Boscho på en ridskola i Lerum.

Skriv svar