Hoppa över skaklarna...

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Hoppa över skaklarna...

Inlägg av Hans » 28 november 2022, 07:54

... eller vad det nu heter när havremopparna hoppar över saker och ting är ni tydligen ganska duktiga på i Sverige:
...
För första gången någonsin tog Sverige VM-guld, både i lagtävlingen och individuellt. Henrik von Eckermann, Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricson hade den här gången sällskap i laget av Jens Fredricson. Guldet säkrades i överlägsen stil och säkrades innan de sista ryttarna ens ridit.
...
https://www.svd.se/a/kEvdwQ/tillit-gav- ... i-hoppning

Grattis!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hoppa över skaklarna...

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2022, 09:57

Ja.

De två sista åren har svenska hoppryttare tagit:
OS-guld i laghoppning
OS-Silver i individuell hoppning

EM-brons i individuell hoppning

VM-guld i laghoppning
VM-guld i individuell hoppning

Det är inte särdeles ovanligt med lagsilver och lagbrons i mästerskap för svenska hopplaget men de senaste årens framgångar liknar inget annat. Det är Sveriges första OS-guld i banhoppning på nästan 100 år.

Även fälttävlansryttarna har plockat åt sig en del mästerskapsmedaljer men där har jag inte samma koll. Fälttävlan syns sällan på TV.

Dressyren, som fram till 1956 var Sveriges paradgren har inte lyckats lika bra de sista 70 åren, bara två OS-brons i lag, 1972 och 1984.

Utöver mästerskapen finns det ju mängder med cuper där hoppryttarna har visat framfötterna de sista åren.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Hoppa över skaklarna...

Inlägg av Femtiotrean » 28 november 2022, 11:26


Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Hoppa över skaklarna...

Inlägg av Blixten » 4 december 2022, 14:36

Vad menas med att "hoppa över skaklarna"? Jag har bara hört uttycket in meningen vänstra (vara otrogen).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hoppa över skaklarna...

Inlägg av Markus Holst » 4 december 2022, 14:50

Skaklar är de pinnar som hästen drar kärran med. Den häst som hoppar över en skakel, vilket bara kan göras med ett bakben, hamnar alltså i en situation där han inte kan sköta sin uppgift längre.

Så föreställer jag mig det.

EDIT ett annat sätt är det är att hästen som hoppar över skaklarna tar sig utanför sitt tillåtna utrymme, vilket ju även den otrogne gör.

Skriv svar