Hästars "räckvidd"?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2022, 17:05

Jamen berätta hur de var istället för att kritisera.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Hans » 24 augusti 2022, 17:56

Yes my lord: viewtopic.php?f=83&t=48246&start=15#p808927

Sen vill jag inte ha någon kritik mot mitt försupna minne. Kritiserar gör jag f.ö. hur mycket jag vill, fråga sällskapet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av koroshiya » 24 augusti 2022, 18:11

Vad gäller svält tror jag knappast man transporterade mat särskilt långa sträckor.

Hade folk tur bodde de nära statliga depåer och väldigt nära vatten.

Senast det var svält i Sverige och Finland var på 1860-talet. Enda sättet att få käk till de norra delarna av länderna var att skicka det med fartyg.

Den sista missväxten jag känner till var i början av 1900-talet i Norrland, men då var stat och infrastruktur tillräckligt bra för att det inte skulle bli någon svält. En sak jag tror man gjorde var att fixa gratis transport av käk på tåg till Norrland.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2022, 19:21

Jamen då har jag ändrat mitt inlägg till att gälla första världskriget, så kommer ingen förstå vad Hans gnäller om. I vanlig ordning.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av koroshiya » 24 augusti 2022, 20:44

Det finns ett karolinskt dokument med beräkning för material som behövdes för ett eventuellt fälttåg till Ryssland 1701 eller 1702. Tyvärr hittar jag det inte nu, men där kan finnas intressant information.

En artikel om det trycktes i karolinska förbundets årsbok senast på 20-talet.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av HJ » 25 augusti 2022, 11:01

von Adler skrev:
24 augusti 2022, 12:45
Ja, originalfrågan gällde logistik och hur beroende av järnväg och på förhand upplagda depåer är man vid någon slags framryckning, men också hur långt man skulle kunna frakta mat vid en svält innan järnvägarna och om sjötransport inte var möjligt.
Det finns massor av aspekter att ta hänsyn till, och jag undrar om du är på jakt efter svaret på den praktiska frågan eller den "matematiska" (jmfr jeep-problemet, fast det är litet annorlunda då målet är att maximera transport till en viss plats.).

Om det är den praktiska frågan, så borde man kanske leta bland militär erfarenhet. Jag tror att det var sånt här krigsplanerarna på generalstaberna ägnade många man-månader åt (jag har antagit att när du i andra trådar diskuterat kring Barbarossa-kampanjen har tyska armens logistiska begränsningar mycket med detta problem att göra).

Om det är den matematiska frågan, så är det att specificera problemet, det finns antagligen någon som löst det. Men då finns det många faktorer kring vad som är det begränsande; hur mycket kan hästarna svältas, hur många hästar har man, hur bra är vägarna, hur lång tid har man att bygga upp depåkedjan osv.

Jag vill minnas att WWII-striderna i nordafrika är ett exempel på problemställningen; det krävdes allt för många lastbilar för att bygga den "pyramid-kedja" av successiva bränsledepåer som behövdes ju längre från hamnarna man kom.

/Håkan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av koroshiya » 25 augusti 2022, 15:15

En mycket bra bok i ämnet är Dr. Stolles, "Kurzes Einführung über Depot-distanzen des Pferden", från Tübingen 1887, och med förord av general Schlappschwanz. På bara 1563 sidor får man en liten inblick i hur det kan fungera.

En annan sak jag tänker är att man skulle kunna pröva ungefär samma som en mupp i riksdagen funderade över, nämligen en sorts dynamo på elbilen för att kunna återanvända elen. "Måste det vara så svårt", eller något sade han. Kan man inte montera spön med morötter framför hästarna, så att när de går flyttar sig morötterna o.s.v? På det viset kan man få hästarna att förflytta sig utan att det går åt hö och annat.

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1509
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av HJ » 26 augusti 2022, 09:52

Slagfärdig humor piggar upp! Men jag skulle faktiskt inte bli det minsta förvånad om det faktiskt fanns en sådan avhandling.

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28564
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Hans » 26 augusti 2022, 09:57

Vadå humor? Jag har läst flera böcker av Dr. Stolles.

Bra koroshiya.

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2205
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av hilbert » 26 augusti 2022, 14:38

Jag såg en uppgift om att man använde 650000 hästar i operation barbarossa.
Det måste ju innebära att man måste transportera kopiösa mängder med "hästmat" till dessa hästar, eller räknade man med att man kunde plundra på vägen?

Skriv svar