Hästars "räckvidd"?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Hästars "räckvidd"?

Inlägg av von Adler » 23 augusti 2022, 16:12

Jag hamnade i en diskussion om logistik och kom på att jag vet t.ex. hur långt en Open Blitz 3 ton kunde köra innan den på ditresan och tillbaka kört upp allt bränsle den kan bära, men inte samma siffror för hästar.

Säg att jag vill flytta säd från punkt A till punkt B med häst och vagn. Hur mycket kan ett hästspann dra utan att slita ut sig och hur långt kommer de på en dag, och hur mycket av lasten kommer de äta för att orka med? Vi antar att det är vinter och inget bete är tillgängligt.

Vad jag letar efter är siffror som t.ex. ett fyrspann kan dra två ton och varje häst äter 10kg havre om dagen vid den lasten och kommer 20km per dag på grusväg, varvid man kan räkna ut hur långt vagnen och hästarna kommer innan de ätit upp halva lasten och måste vända om för att komma tillbaka.

Med mina siffror blir det 2 000kg/2 = 1 000kg säd, 4 hästar äter tillsammans 40kg om dagen, varvid de kan dra i 25 dagar innan de ätit upp 1 000kg säd, varvid de tar sig 25x20=500km innan de levererar absolut noll (oräknat kusk och den mat denne behöver).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2022, 17:20

Jag skall leta i mina exercisreglementen, se om jag kan hitta något.

10 kg säd (havre) om dagen låter rimligt men därtill skall läggas att hästen ju även behöver grovfoder, alltså hö eller liknande, som ju även det måste dras med på kärran. Så frågan är hur mycket hästarna orkar dra och hur länge de kan dra.

Intressant fråga jag aldrig har funderat över.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Hans » 23 augusti 2022, 19:53

Jepp, intressant fråga.

Två frågor till.

Hur är räckvidden på en häst på full mage men ingen proviant med sig? Kopplat, utan vatten?

Under året hur mycket kan man utfodra hästen med grönbete? Inbillar en hel del i maj och sämre i december.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2022, 20:01

Hur mycket mat en häst behöver beror på hur mycket arbete den gör. En häst i jordbruks- eller skogsarbete äter kopiösa mängder, upp till 10 kg kraftfoder om dagen plus hö. De måste ha mat med sig och äta i varje paus för att kunna få i sig dessa mängder. Hästar har rätt små matsäckar.

De flesta fritidshästar klarar sig på fri tillgång på gräs. Det kan till och med bli för mycket mat så hästarna får onödig volym.

Ju senare under året desto sämre näringsvärde är det i gräset. Beroende på hur stor hage hästen tar kan de även äta slut på gräset eftersom det ju växer sämre på hösten. (Detta kan man i viss mån reglera genom att gödsla betet men det görs sällan.) Här hemma har vi börjar få problem med våra hagar nu eftersom vi har gammal vall och lite för många hästar per hektar. Vi har därför så smått börjat fodra med hö.

Ang. räckvidden utan tillskott så är det nog oftast konditionen en viktigare begränsande faktor än foderbristen. Hästar kan vara utan foder några dagar och ändå ha ork. Vatten är ju svårare och det beror ju på temperatur och arbete, alltså på hur mycket hästen svettas. En fritidshäst dricker upp till 40 liter vatten om dagen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2022, 22:12

Vad vi har kvar att reda ut är hur mycket en häst kan dra och hur lång en dagsmarsch är.

Arméns kärra rymmer 250 kg läst. Om vi utgår från det torde vi alltså kunna köra 25 dagar (10 kg mat om dagen) om vi inte behöver ha med oss vatten.

Jag har för mig att arméns dagsmarscher är 3 mil vilket gör att vi kommer 75 mil på en tankning.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av raskens » 23 augusti 2022, 22:24

Mycket intressant fråga, där jag blev triggad att googla lite. Något precist svar kunde jag tyvärr inte hitta.

Jag hittade däremot en artikel i tidskriften "Der Fourier : offizielles Organ des Schweizerischen Fourier-
Verbandes und des Verbandes Schweizerischer Fouriergehilfen", band 12 1939. "Verpflegungsnachschub im Gebirge"
Tyvärr filen 12MB stor, men här är länk: http://doi.org/10.5169/seals-516468

I artikeln beskrivs alltså transport av livsmedel i bergsförhållanden, med lastbil, häst (drag) eller klövjedjur.

Kanske kan en del användbara data tas ur artikeln:
Under punkt 25 beskrivs exempelvis hur mycket som kan lastas i en "Fourgon"-vagn:
https://de.wikipedia.org/wiki/Fourgon

Under punkt 57 beskrivs marschtider och räckvidder.
Vad som jag inte hittar i artikeln är direkt foderåtgång, förutom 5kg havre per häst och dag (punkt 11)

För att hitta mer exakta data för foderåtgång, kan jag bara föreslå att söka efter foderstater.
:-)

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av raskens » 23 augusti 2022, 22:25

Markus Holst skrev:
23 augusti 2022, 22:12
Vad vi har kvar att reda ut är hur mycket en häst kan dra och hur lång en dagsmarsch är.

Arméns kärra rymmer 250 kg läst. Om vi utgår från det torde vi alltså kunna köra 25 dagar (10 kg mat om dagen) om vi inte behöver ha med oss vatten.

Jag har för mig att arméns dagsmarscher är 3 mil vilket gör att vi kommer 75 mil på en tankning.
Ok, men då har väl hästen bara transporterat sitt eget foder och ingen nyttolast?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2022, 22:29

Ja, vilket är vad frågan gällde.

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av raskens » 23 augusti 2022, 22:42

ok, då är jag med...
3 mil verkar stämma bra med artikeln jag hittade.
Där räknas med 4 km/timma. Dagsetapp 25-30 km på 6-7 timmar

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av von Adler » 23 augusti 2022, 23:51

Jag hittade lite data på sidenvägen, där man tydligen åstadkom c:a 30km per dag med klövjade djur, vilket stämmer rätt bra överens med de dagsmarscher ni talar om. Jag har också sett siffror om 7kg kraftoder (typ havre) och 3kg hö (som behövs för att inte hästens mage ska kollapsa).

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av HJ » 24 augusti 2022, 10:00

Nu vet jag inte hur frågan ser ut från början, men är inte metoden att man bygger upp depåer längs vägen?

Om man skall ta sig från A till C, så behövs en depå vid B mellan A och C. En enhet levererar från A till B, medan en annan enhet levererar från B till C. Om det finns obegränsat foder (alt. bränsle) vid A, så blir detta mycket effektivare än att två enheter levererar hela vägen från A till C, just på grund av egenkonsumptionen. Om det finns tillgång till tre enheter (fyrspann/lastbilar) kan det optimala vara att ha två enheter som går A-B och en enhet B-C.

Det finns vackra ekvationer för detta. (Kanske är det detta von Adlers fråga syftar till eftersom lastförmåga och egen förbrukning avgör hur den optimala depåplaceringen ser ut).
https://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_problem

/Håkan

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av millgard » 24 augusti 2022, 10:22

Metoden har ju historiskt varit att man "rekvirerar" nödvändigt fourage längs vägen... Så länge det finns bete och vatten tankar hästen sig själv och i övrigt lokala lador för mer potent foder.

Har man mindre hästar (som kräver mindre mängder foder) kan man frakta mindre men har betydligt bättre uthållighet.

Arméers framryckningshastighet har vad jag vet varit i stort densamma från antikens dagar ända fram till mekaniseringen på 1960-talet. Även "blixtkriget" i Polen gick med ungefär samma hastighet så länge vi pratar soldaten på marken och försörjningsenheter/tross - som ju måste fram.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3523
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av von Adler » 24 augusti 2022, 12:45

Ja, originalfrågan gällde logistik och hur beroende av järnväg och på förhand upplagda depåer är man vid någon slags framryckning, men också hur långt man skulle kunna frakta mat vid en svält innan järnvägarna och om sjötransport inte var möjligt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2022, 14:26

Jag har lärt mig på Skalman att en av de vanligaste lasterna över kanalen under första världskriget var just hästfoder. Man var väl inte säker på hur mycket som fanns att konfiskera i det krigshärjade Europa, eller så hade man full koll på att det inte fanns något.

Om vi fortsätter att hävda 10 kg foder om dagen och 250 kg transportkapacitet per häst behöver alltså 4% av hästarna vara fodertransportörer om man kan bunkra varje dag, en uppgift som borde åligga trossen, trängen och andra underhållsstyrkor.

Den stora mängden foder och därmed svåra logistiken är ju ytterligare en anledning att hästen var besvärlig för armén. En annan sak är att hästar är dyra i anskaffning, tar minst fem år innan de är leveransklara och svåra att reparera i fält. Hästar är ur logistisk synvinkel alltså lika dumma på slagfältet som soldater. De senare är lika svåra att reparera i fält och tar ännu längre tid att odla fram.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästars "räckvidd"?

Inlägg av Hans » 24 augusti 2022, 16:29

Markus Holst skrev:
24 augusti 2022, 14:26
Jag lärde mig någon stans att en av de vanligaste lasterna över kanalen efter operation Overlord var just hästfoder.
Det är redan avfört som en felskrivning. Inte andra, första.

Skämmes, omprov.

MVH

Hans

Skriv svar