Grekiska, eller snarare hästiska.

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Hans » 11 augusti 2022, 17:56

Sverige säkrade plats i VM-finalen
Inte en hov i ett hinder, inte minsta krångel.

Henrik von Eckermann och hans King Edward dansar fram i Herning.

– Det var perfekt, tio av tio från min sida och självklart från hästens sida, säger ryttarstjärnan efter ännu en felfri runda när landslaget nådde lagfinalen.
https://www.svd.se/a/G3odwq/ny-nolla-av ... tio-av-tio

Kan någon pedagogiskt förklara hur det hela går till eller måste jag leta reda på lämplig femåring?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2022, 19:07

Hans skrev:
11 augusti 2022, 17:56
Sverige säkrade plats i VM-finalen
Inte en hov i ett hinder, inte minsta krångel.

Henrik von Eckermann och hans King Edward dansar fram i Herning.

– Det var perfekt, tio av tio från min sida och självklart från hästens sida, säger ryttarstjärnan efter ännu en felfri runda när landslaget nådde lagfinalen.
https://www.svd.se/a/G3odwq/ny-nolla-av ... tio-av-tio

Kan någon pedagogiskt förklara hur det hela går till eller måste jag leta reda på lämplig femåring?

MVH

Hans
Det är inte så lätt att förklara för den som inte begriper.

Säkerligen, min käre vän, har du konstaterat att just nu pågår VM i flera ridsportsgrensr i jylländska Herning.

Henric von Eckerman är en svensk ryttare som för närvarande är rankad som nummer ett i världen i banhoppning.

King Edward är namnet på hans häst, även han rankad som etta.
Inte en hov i ett hinder
= hästen rev inte ett enda hinder och fick alltså 0 fel.
dansar fram
Journalistens kommentar för att verka insatt vilket visar att han inte är det.
Det var perfekt, tio av tio från min sida och självklart från hästens sida
Henrik försöker förklara att han är nöjd. Han måste använda ett språk som journalisten förstår.
ännu en felfri runda när landslaget nådde lagfinalen
Henrik och King Edward rev inget hinder och eftersom ingen annan i laget heller gjorde det är det svenska laget tillräckligt bra för att få fortsätta till lag-finalen i morgon. Sanningen är att Sverige leder lagtävlingen.

Fattar du?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Femtiotrean » 11 augusti 2022, 19:20

Henric von Eckerman är en svensk ryttare som för närvarande är rankad som nummer ett i världen i backhoppning.
:o 8O :? :?:
Backhoppning är en vinteridrott som hör till kategorin nordisk skidsport. Utövaren startar genom att på skidor glida nedför en snötäckt backe, överbacken, ofta från stillastående. En god bit ned i överbacken vänder backen så att den sluttar något uppåt ett kort stycke, för att därefter vända tvärt lodrätt nedåt, det så kallade uthoppet. Härifrån tar utövaren sats och försöker sväva så långt som möjligt innan denne landar i den efterföljande nederbacken. Hela proceduren ska genomföras så stilfullt som möjligt, och avslutas med att utövaren åker över övergången och ut på slätten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Backhoppning

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2022, 19:37

Femtiotrean skrev:
11 augusti 2022, 19:20
Henric von Eckerman är en svensk ryttare som för närvarande är rankad som nummer ett i världen i backhoppning.
:o 8O :? :?:
Nedrans telefon :D Jag har ändrat till banhoppning.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2022, 19:59

VM i laghoppning rids över tre dagar. Varje lag består av 4 ryttare. Varje ryttare rider enskilt som på en vanlig ryttartävling. När dagen är slut räknar man ihop poängen från lagets tre bästa ryttare, vilket blir lagets resultat.

Första dagen rida en s.k. tidshoppning. Den som får bästa tid leder. River man ett hinder får man fyra sekunders tillägg på tiden.

Därefter gör man en matematik som ingen begriper. Ryttaren med bäst tid får 0 felpoäng och resten får ett visst antal felpoäng som ingen begriper. Rev du inget hinder får du alltid under 4 felpoäng.

Efter första dagen hade svenska laget lägst felpoäng.

Dag två rids en vanlig hopptävling där man får 4 fel för en rivning, 4 fel för en olydnad och 1/4 fel för varje sekund man överskrider maxtiden.

Sveriges tre bästa ryttare fick inga fel och adderade således inga felpoäng till gårdagens resultat och leder alltså fortfarande.

I morgon är det final. Hur den bedöms skall jag berätta på lördag morgon när jag vet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Markus Holst » 12 augusti 2022, 18:27

De tolv bästa lagen får vara med på tredje dagens hoppningar, som börjar vid kl 20.00 i kväll. Därtill kommer några individuella ryttare utan lag som är med för att försöka kvala sig till det individuella mästerskapet som vidtar när lagmästerskapet är avgjort.

Det blir alltså 60 ekipage som tävlar ikväll. Svenska laget leder fortfarande.

Den svenska ryttaren Malin Baryard har tyvärr rivit tre hinder under de hittillsvarande rundorna. Hon har varit sämsta svenska ekipage varje runda varför hennes resultat inte har räknats med i resultatet (Det man kallar för strykresultat) Hennes häst Indiana är en känslig dam som tycker det är otäckt att riva varför hon börjat hoppa för högt vilket gör att hon river än mer eftersom språngkurvorna blir konstiga. Jag hoppas att de får till en felfri runda i kväll så Malin känner sig delaktiga till den medalj Sverige förhoppningsvis får i kväll.

Rider tre svenska ryttare felfritt vinner det svenska laget guld. Får två svenska ryttare fel (nedslag, vägran, avtrillning eller för långsam tid) är man beroende av att det franska laget också får fel. Annars åker man nedåt i resultaten.

De sista decennierna har svenskarna fått så många silvermedaljer att de tröttnat på dem. På senaste OS blev det guld - det första svenska mästerskapsguldet i banhoppning på nästan 100 år.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 augusti 2022, 21:52

Okej, nu ska jag sätta dig på prov, Markus.

Jag tycker att jag har ganska bra koll på hoppning, men idag blev jag lite förbryllad. SVT:s expertkommentator sade att dagens bana har sammanhållna linjer och att det gör den extra utmanande. Så frågorna är:

1) Har inte alla banor sammanhållna linjer?
2) Varför blir det extra utmanande?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av koroshiya » 12 augusti 2022, 22:13

Och jag vill säga att det är en jäkligt bra sport.

Som någon form av en extremdans. När jag idrottade i en mycket svettigare aktivitet använde jag mig av en typ av fyrtakt för att rikta skott bättre och annat. Det är väl kanske som någon form av kiai-grej från kampsport.

Ofta när man ser stora mästare i bollsporter verkar deras rörelser också på något vis ganska harmoniska, även om de också förstås rör sig väldigt snabbt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Markus Holst » 13 augusti 2022, 00:30

Patrik Öbrink skrev:
12 augusti 2022, 21:52
Okej, nu ska jag sätta dig på prov, Markus.

Jag tycker att jag har ganska bra koll på hoppning, men idag blev jag lite förbryllad. SVT:s expertkommentator sade att dagens bana har sammanhållna linjer och att det gör den extra utmanande. Så frågorna är:

1) Har inte alla banor sammanhållna linjer?
2) Varför blir det extra utmanande?
Först skall jag citera Peder Fredriksson som när han förklarade svårigheten med svår hoppning sade att hindren alltid står på fel ställe.

Han har rätt i det. Jämför med 110 meter häck. Alla häckarna står på samma avstånd så det är jämna tre steg emellan. Skulle någon av häckarna bli placerade en meter fel brukar alla häcklöpare riva den.

I svår banhoppning står alla hinder fel.

Man pratar om relaterade avstånd. Det gäller hinder som står sju språng eller mindre ifrån varandra. Har man flera hinder som står nära varandra här man en sammanhållen linje. Motsatsen är att hindren står glest med långa mjuka svängar emellan.

Ett galoppsprång är normalt 3,5 meter långt. Därför ställer man i lägre klasser hindren med multiplar på 3,5 meter ifrån varandra: 14 meter, 17,5 meter, 21 meter, 24,5 och så vidare. Det är relaterade avstånd. Då är det enkelt för hästen att komma fram till avståndspunkten.

I svår hoppning gör man ofta tvärt om. Man ställer hindren på udda avstånd, kanske 19, 23 eller 26 meter. Här kommer en svårighet för ryttaren att i förväg besluta om jag skall rida detta avstånd på fem långa eller sex korta galoppsprång. Har man då 3-4 hinder på raken kan det bli trixigt att fundera ut vad som är bäst antal språng mellan hindren.

Sådana linjer med flera hinder var det gott om idag.

Rider man med fyra långa språng emellan blir det ett långt och lite flackare språng. Hästen landar för långt från hindret och riskerar då att komma för nära nästa hinder och riva det i upphoppet. Kanske är fem korta språng bättre men kan jag få till det efter den fart som hästen just hade över vattendragen? Hinner jag minska tempot tillräckligt för att kunna rida på fem språng?

Sådant där ägnar sig hoppryttarna åt när de går banan innan klassen börjar.

Den största utmaningen idag var trekombinationen. Den stod så man fick välja sju eller åtta språng från hindret innan. Eftersom det var rätt kort mellan A och B i trekombinationen valde de flesta att rida än på kombinationen med åtta korta språng. Det var enklaste sättet att klara A och B. Till tredje delen av kombinationen, C, var det istället två långa språng varför man behövde få hästen att galoppera fram ordentligt där. Då är risken att hästen hoppar ett långt och flackt språng och inte kommer upp i tid och då river de med frambenen i upphoppet.

Hade det mittersta hindret i trekombinationen stått en halvmeter längre bak hade kombinationen varit betydligt enklare.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 augusti 2022, 10:51

Tack Markus, för ett utförlig förklaring.

Man såg att det verkligen var en utmanande bana. Hur många helt felfria ekipage blev till slut?

Var OS-banan i fjol lika svår? Var på resande fot då och hörde bara på radion.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Markus Holst » 13 augusti 2022, 12:42

Jag minns inte OS-banan. Emellertid skall vi VM och OS vara det svåraste så man fick nog anstränga sig där med.

Nytt för de senaste åren är att man i de högsta tävlingarna har börjat höja en del hinder över 160 cm. I går var ett rättuppstående 165 cm och jag kan berätta att 5 cm höjning gör stor skillnad! Nu rev ingen det hindret eftersom det stod enkelt till men stort var det likväl.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av koroshiya » 14 augusti 2022, 14:41

Det verkar inte vara en enda unghäst med. Det måste ta lång tid för dem att bli fulllärda.

Finns det andra tävlingar för dem, för hoppa måste de väl göra?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Markus Holst » 14 augusti 2022, 17:08

Unghästen platsar inte på sådana här tävlingar. De måste samla många års erfarenhet för de största tävlingarna.

På alla stora tävlingar finns "kringklasser" där mindre erfarna hästar och/eller ryttare tävlar under enklare former över lägre hinder.

Dessutom finns varje helg mängder med lokala och regionala tävlingar där man tävlar över små hinder. De lägsta klasserna har 6-8 hinder som bara är en meter höga.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av koroshiya » 15 augusti 2022, 18:18

Vad kostar en hoppare?

Jag förmodar att Potatisen är svindyr, mer än 10 miljoner kronor, men om man köper en ung häst som man tror kan bli bra?

Och hur mycket omkostnader är det? Om jag skulle köpa King Edward skulle han säkert tycka att jag var en idiot, bli rastlös och vilja springa hem. De flesta ägarna måste ha någon form av gård åtminstone, tänker jag.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Grekiska, eller snarare hästiska.

Inlägg av Markus Holst » 15 augusti 2022, 18:28

En häst kostar lika mycket som en tavla; det varierar. En häst som är färdig att deltaga i stora internationella tävlingar kostar några miljoner euro. Därför har de flesta hästar penningstinna ägare. Jag vet inte vem som äger King Edward men de flesta svenska landslagshästar ägs av en dam inom H&M-familjen.

Hopphästar är dyrare än dressyrhästar som är dyrare än fälttävlanshästar.

Ett föl kan, om det förväntas lämpligt för en framtida elit-karriär kosta 1.000.000 kronor. Dock är det få som säljs för så stora pengar. Priserna faller sedan rätt fort. En bekant försöker sälja ett välstammat dressyrföl för 200.000 kronor, men det går segt. Mer normalt är att föl kostar under 100.000 kronor.

Har du inte ambition att rida VM utan vill ägna dig åt tillfredsställande ponnyridning kan du köpa häst betydligt billigare. Vi köpte nyligen en treårigt arabsto för 40.000 kronor. En avdankad travhäst kan du få för 10.000 kronor.

Omkostnaderna för en VM-häst har jag ingen aning om, men billigt är det inte.

Skriv svar