Bot vid ofrivillig avstigning

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Bot vid ofrivillig avstigning

Inlägg av Hans » 13 maj 2022, 13:22

Istället för att låta Markus fullständigt kontanimera Luftdop-tråden så får vi ta det här.
Hans skrev:
13 maj 2022, 11:18
Jag slapp slika flygturer under min kanske två dussin ridturer. På Karlbergs ridutbildning fick man 'böta' en vinflaska för varje flygtur, som då dracks upp i samband med slutet av ridkursen. Några fick lämna ett rejält bidrag.

MVH

Hans
Markus Holst skrev:
13 maj 2022, 12:58
Vid avslutningsfesten efter andra kursen på Strömsholm bidrog jag med sju vinflaskor.
Det var många, hur lång och hur komplicerad var kursen?

Undrar hur väl det är spritt och om det var de civila eller de militära som var först? Hur är det i övriga länder?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Bot vid ofrivillig avstigning

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2022, 18:07

Boten förekommer i olika utformning i olika miljöer. På ridskolan i Partille kan jag inte minnas att vi behövde sona vår bristande sadelfasthet men i ridskolemiljöer är det oftast inte vin utan att man efter nästkommande lektion bjuder sina kurskompisar på tårta. I vuxna grupper kan även vin förekomma och samlas till en fest när terminen är slut.

På Strömsholm gjordes en lista (detta var före den där flugan "internet") som sattes upp på anslagstavlan. Dageleven (ja, vi hade sådana även under civila tiden) ansvarade för att listan uppdaterades efter luftfärd. Det var ett enkelt jobb eftersom man inte själv behövde se luftfärden. En sådan blev alltid dagens snackis så den märktes så att säga vida omkring.

Under mina två kurser var jag ingalunda värst. tyvärr kommer jag inte ihåg hur många flaskor den mest frekvente luftfararen av oss fick medbringa. Det jag minns av festen är att jag somnade vid vita stallets kortvägg och traskade hem nästa morgon med gott om kopparslagare där uppe. Mina tre värsta fyllor har jag alla haft på Strömsholm, på olika kurser.

Kurserna var knappt tre månader vardera, jag tror 11 veckor.

Traditionen med botande i pavor stammar från arméns tid på Strömsholm, som på den tiden kort och gott hette Ridskolan, förkortat RS.

Hur det är i utlandet vet jag inget om, men det kan jag eventuellt reda ut om intresset är så stort.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bot vid ofrivillig avstigning

Inlägg av Hans » 13 maj 2022, 21:28

Stort och stort. Men tack för svar och fortsätt gärna.

MVH

Hans

Skriv svar