Överskeppning av hästar

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Överskeppning av hästar

Inlägg av Amund » 19 december 2021, 10:49

Startar en tråd om något jag vet mycket litet om - nämligen hur hästar tar sig över vattendrag?

Inleder med en vacker bild på sovjetiska kavallerister på väg ut i en rysk flods okända vatten nära Odessa 1944.

Nära Odessa.jpg


Fortsätter sedan med bilder från svenska kavalleristers övningar - först en kavallerist från K4 som söker efter ett vadställe över ett mindre vattendrag under en övning 1943.

Rekognocering.jpg

Om jag förstått rätt så var forcering av vattendrag ingen lätt och smidig uppgift om det var lite djupare floder.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Amund » 19 december 2021, 10:52

Fortsätter med lite bilder där träning av överskeppning sker vid K4 i Umeå på 30-talet. Många ryttare var inte simkunniga och fick därför ha gördel under övningarna.

Simövning.jpg
Från brygga.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Amund » 19 december 2021, 10:53

Överfarter kunde vara besvärliga. Här lite bilder där man tränar på detta.

Ilastning.jpg
Överskeppning.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Amund » 19 december 2021, 11:11

Detta med överskeppning övades minst en dag i veckan under sommarmånaderna. Fyra hästar per båt.

Att kunna simma med sin häst var också viktigt för en ryttare.


* Färgbilden är från 60-talet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Markus Holst » 19 december 2021, 11:15

Tack för fina bilder! I arméns böcker finns utförliga beskrivningar av det vi ser på dina bilder. Hur man beter sig beror på situationen och, framför allt, vattendragets storlek.

Jag hittade det snabbt då jag har scannat in SoldI Häst

SoldI Häst: Övergång av vattendrag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Amund » 19 december 2021, 11:17

Hittade denna bild från Första världskriget i Frankrike.

1916 norra Frankrike.jpg

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Amund » 19 december 2021, 11:29

Tack för den texten. Det var väldigt noggrant reglerat. I vilda Western-filmer så vill jag minnas att de tuffa grabbarna sitter uppsutten hela vägen över, är det kanske så de skickligaste gör? Jag gissar att sådant här ofta måste ha skett även under beskjutning och man kan tänka sig vad lätt det måste ha uppstått panik...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Markus Holst » 19 december 2021, 11:42

I mindre vattendrag där hästarna bottnar tar sig även armén över uppsuttet. Det är ju sådana vattendrag cowboysen tar sig över i filmerna, efter att först ha skrämt korna med diverse omotiverade pistolskott upp i skyn. Det kan man även göra om hästarna bara behöver simma en kortare sträcka, jag gissar mindre än 10 meter, varvid man skall intaga fältsits och undvika att använda tyglarna.

Över huvud taget ville man ju transportera hästarna med så få förberedelser som möjligt varför man ju letade enkla sätt att göra det.

Simning med hästarna kräver ju att det finns åtminstone en båt där sadel och packning kan medföras. Det finns även beskrivet att man ibland simmar med sadlad häst, varpå man måste tänka på att spänna loss sadelgjorden några hål först eftersom dessa var av bomull och svällde i vattnet varpå de blev kortare. Även om de inte kvävde hästen så minskade ju onödigt kort gjord hästens lungkapacitet - och var obehaglig och svår att få loss igen.

Det står beskrivet att vid simning med sadlad häst bör sadels sits plockas av och föras i båten, troligen så ryttaren fick en trevligare ridupplevelse efter vattenpassagen. Jag har ridit i våt sadel. Det är ... äckligt. Dock tror jag att man i skarpt läge kan tänka sig att bortse från detta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Markus Holst » 19 december 2021, 12:36

Jag hade ett tag en bok från 1800-talet skriven av en man med det underbara namnet Prins Kraft af Hohenzollern-Ingenflingen. Han som alla andra hävdade att man red bättre förr. Han skriver en del om kavalleriets övergång över vatten och nämner att om man har för många hästar i vattnet samtidigt riskerar man att dämma floden vilket i sin tur skapar risken att soldater och hästar sveps med av vattnets ökade tryck. Om detta var en reell fara vet jag inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Hans » 19 december 2021, 12:55

Låter inte sannolikt.

Hursomhelst, tack Amund, med stöd av Markus, att ni delar.

Ungefär hur långt kan en häst simma, själv?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Markus Holst » 19 december 2021, 13:01

Hans skrev:
19 december 2021, 12:55
Ungefär hur långt kan en häst simma, själv?
Det har nog aldrig testats men betänkande att älgar simmar över Öresund allt emellanåt så här vi en fingervisning. De hästar som tränade överskeppning en gång i veckan kunde nog simma längre än mina pållar som lever lite mera laid back.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Hans » 19 december 2021, 13:08

Ok, ganska långt m.a.o.

'...lever lite mera laid back.'
Sådan herre sådan häst, du hade väl inte eldhandvapen?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Markus Holst » 19 december 2021, 13:38

Du har denna gång rätt i allt du skriver. Låt det bli en bestående vana.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9760
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Amund » 19 december 2021, 13:42

Tack Hans och Markus!
Markus Holst skrev:
19 december 2021, 12:36
Jag hade ett tag en bok från 1800-talet skriven av en man med det underbara namnet Prins Kraft af Hohenzollern-Ingenflingen. Han som alla andra hävdade att man red bättre förr. Han skriver en del om kavalleriets övergång över vatten och nämner att om man har för många hästar i vattnet samtidigt riskerar man att dämma floden vilket i sin tur skapar risken att soldater och hästar sveps med av vattnets ökade tryck. Om detta var en reell fara vet jag inte.
Om det är en smal övergång med strömmar och tätt med hästar så låter det väl inte helt otroligt att det däms upp och blir ett vattentryck från sidan, kan då bli svårt att hålla balansen i vattnet tänker jag?

30 sekunder in i denna film börjar övningar med bland annat hästar i den kinesiska Röda armén på 1950-talet, men 1 minut in i filmen får man se ett kavalleriförband storma en flod och där det ser ut som ryttarna är uppsuttna ganska långt under simturen. Fast det är ju en uppvisning och kan kanske vara ganska tillrättalagt.

view-source:https://tw.appledaily.com/politics/2017 ... NWK52UPSY/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Överskeppning av hästar

Inlägg av Hans » 19 december 2021, 14:10

Jag tror fortfarande inte att några hästar i en flod påverkar strömmen, visst om du samtidigt klämmer in två kavalleridivisioner i en bäck, samtidigt.

Intressant film, när är den gjord och var? Det var bevisligen inte kommunister bakom utan nationalister.

MVH

Hans

Skriv svar