Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av koroshiya » 10 augusti 2021, 15:20

Hästar blir en allt vanligare syn i franska vinodlingar.

https://www.theguardian.com/environment ... -of-horses

Pållarna har återfunnit en nisch på marker där traktorer inte är så lätta att använda. I artikeln står det också att odlingarna mår bättre av att det är hästar som arbetar på dem. Arbetet verkar också bli roligare när traktorn heter Urbanie eller Bambi, och gillar morötter och äpplen.

Kanske är hästarna dock mest ett medvetet val av odlare som vill skapa en naturlig produkt. En gissning är därför att de odlare som använder sig av hästar oftare producerar naturviner, vilka kännetecknas av att man inte har en kontrollerad jäsningsprocess med köpt jäst. Dessa viners kvalitet kan därför variera från fat till fat, och år till år. Vissa tycker att de smakar stall och har starka umamitoner. Okunniga konsumenter kan därför tycka att vinet är förstört, men det är så det smakar när man använder sig av en äldre process.

Artikeln länkar till undersökningar om hur man kan använda djur i jordbruket, och nämner att får numera kan ses på fler och fler vinodlingar.

https://equipedia.ifce.fr/economie-et-f ... erritoires

Inte för att jag förstår hur det kan fungera. Som jag tänker mig ett får eller en get skulle väl de också käka opp själva vinbusken :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13565
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av Markus Holst » 10 augusti 2021, 15:27

Som en gammal bonnmora sade när hästarna var borta från gården: Jag har aldrig sett honom klappa traktorn.

Jag undrar om häst oftast inte är symbolpolitik. Om vi ser på svenskt skogsbruk, där hästen också är på väg tillbaka vid mindre gallringsarbeten, så åker hästen bil till och från skogen på daglig basis och hans mat odlas med hjälp av konstgödsel och traktorer.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av koroshiya » 10 augusti 2021, 16:10

Man kan se det i artikeln också. Hästarna verkar bli körda till odlingen, och vad jag förstår är det hästar man hyr.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2024, 20:30

När jag läste agrarhistoria för drygt 15 år sedan och då fick prova på hur det var med jordbruket förr i tiden i Krusenberg söder om Uppsala. Bl a med att köra häst med plog efter sig. Jag tror att de som kom med arbetshästarna kom ifrån en hästgård nånstans (tror det är trakten kring Örebro. Han som hade ansvaret för hästarna tyckte att jag lyckades bra. Utifrån detta så antar jag att det blir fler gårdar i Sverige går över till mera häst-körning t ex i samband med plöjning av åker.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13565
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av Markus Holst » 7 april 2024, 20:37

Det har jag svårt att tro. Det hästen plöjer på en dag plöjer en traktor på en eller några timmar, medan bonden sitter obekvämt i hytten.

Det är möjligt att vi kommer se en återkomst av hästar men då i första hand på lättare sysslor och plöjning är nog det tyngsta jobbet på en gård.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2024, 20:55

Om bränslepriserna går upp igen så kanske det blir försök med plöjning med häst, iallafall spara på lite bränsle. Sedan kanske nån gård inte riktigt ha den styrkan hos den befintliga hästskaran på gården, men det är nog en annan femma.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13565
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av Markus Holst » 7 april 2024, 21:43

Då får vi nog se mindre gårdar med mer folk. Plogen är alltid gårdens smalaste redskap. En gammal hästplog är 12-13 tum bred, alltså drygt tre fåror i bredd per meter. Ett hektar är 10.000 kvadratmeter = 3 mil för bonden, och hästen, att traska. En gård på 200 ha gör att bonden traskar 600 mil för att få allt plöjt.

Hela den ekonomiska modellen skulle behöva ändras om hästen skall bli drygare. Det skulle krävas ca 10 gånger mer arbetare på gården me det ger inte 10 gånger så stora inkomster för bonden.

Samtidigt skall vi komma ihåg, såklart, att mycket jordbruk runt om i världen drivs med hov och klöv, dels i outvecklade länder och dels bland t.ex. amish-folket.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 april 2024, 20:14

Orkar inte hästarna med plöjningen så kan de alltid användas till kontroll av åkrar, typ lägeskontroll. 🤔🤔🤔

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13565
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av Markus Holst » 9 april 2024, 21:16

Jag har ofta drömt om att vara beriden skogsvaktare.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hästarna gör comeback inom jordbruket.

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 april 2024, 18:57

Transport av något slag inom jordbruket!!!

OT:

Morsan och syrran har snackat sinsemellan om att folk kanske börjar använda häst o vagn igen, vem vet???

Stefan

Skriv svar