Svensk OS-historia skrivs

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Svensk OS-historia skrivs

Inlägg av Markus Holst » 10 aug 2021 11:13

Jag kan inte så mycket om modern femkamp, men de gånger jag sett det, från något OS, har min upplevelse varit att femkamparna aldrig skulle få rida mina hästar. De verkar inte vara dedikerade ryttare och rider därför obalanserat och klumpigt. Att en incident som denna händer just i femkamp känns inte som slumpen och jag hoppas det leder till ridningen försvinner ur femkampen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 10 aug 2021 12:04

Ang. lottade hästar är detta mycket vanligt på små tävlingar på ridskolor, sådana som heter julklappshoppning eller blåbärshoppning där hindren är en tredjedel så höga och långa som på OS. Att hästarna lottas där är ju för att ingen ryttare har egen häst, alltså samma anledning som i femkamp.

Betänk att många ser det som imponerande att Henrik von Eckerman lyckades rida bra på OS trots att han bara ridit sin häst King Edward i ett år. Samspelet mellan häst och ryttare bygger på rutin, förståelse och förtroende.

Tills för några år sedan reds finalen i VM på ett intressant sätt. Där turades de fyra bästa om att hoppa varandras hästar. Den ryttare med minst fel vann. Då red man emellertid en betydligt lägre bana, kanske 130 cm. Med tiden kändes detta otidsenligt varför det togs bort.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 20 mar 2023 14:57

Till diskussionen på förra sodan om hindrens storlek vill jag lägga denna bild på ett hinder som kan finnas i de högsta klasserns. Som ni ser är det inget man kliver över i förbifarten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 dec 2024 09:48

Dokumentär från 1999 om ridsporten i OS genom tiderna.

https://youtu.be/r3zqaQ5qnog?si=40aY5MFq-UBG0uwf

Bland annat intressanta sekvenser från den beryktade hoppbanan i OS i Los Angeles 1932, då inga lagmedaljer delades ut eftersom inget av de fyra landslagen hade tre ryttare som fullföljde hela banan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 14 dec 2024 13:12

Jag skall titta på videon senare men Markus bild får mig att tänka på ett irländskt bord, utan fårstuvning och Guiness på.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 dec 2024 18:33

Malin Baynard, är hon inte ett stycke svensk hästhoppnings-historia i OS-sammanhang, även hon inte vann någonting??? Visserligen hänger jag inte med i hästsporten förutom travet, men jag tycker att hon dominerade i svensk hästhoppning ett tag.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 14 dec 2024 18:59

Malin Baryad blev tidigt en megastjärna i svensk ridsport. Att förklara detta kan ta en stund.

Malin var en stjärna på uppgång i en tid när svenska framgångar på mästerskapen var ovanliga. Malin lyckades få tag på en riktigt bra häst, Butterfly Flip, vilket startade hennes karriär. Samtidigt tror jag att Malin hade sinne för marknadsföring. Jag skall försöka förklara.

På 70- och 80- tal fanns det på många större tävlingar vad som kallades för maskeradhoppning. Det betydde att ryttarna klädde ut sig till något lustigt och ibland även hade en liten uppvisning innan hoppandet. Malin och jag tror även Helena Lundbäck gjorde ett litet nummer en gång där de föreställde Spice Girls men Malins genombrott utanför hästkretsar kom när hon en gång hoppade i - raffset!

Der var väl inte så jätteraffigt men en ung tjej som red i underkläder gjorde att även TV, som sällan visade hästsport, fick med hennes ritt i någon sändning och Malin blev ett känt namn.

Efter det har Malin varit med i toppen i sådär 30 år. Hon och Butterfly Flip rankades ett tag som världens bästa ekipage och hon har en drös av brons- och silvermedalj i lager från flera mästerskap. I Tokyo var hon med och tog lagguld till Sverige.

Efter mer än ett kvartssekel i världstoppen säger sig Malin ha trappat ner lite och rider inte mer än två internationella tävlingar I månaden. Hon är också en av få svenska elitryttare som har sin bas i Sverige, i hennes fall på föräldragården utanför Norrköping.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 dec 2024 14:14

Det är ändå anmärkningsvärt att Baryard hållit sig kvar i eliten så länge med tanke på att hon, till skillnad från många andra internationella toppryttare, bara haft en stjärnhäst åt gången. Nu har hon pensionerat den senaste, Harley Davidson, så vi får nog inte se henne lika mycket de närmaste åren. Det tar tid att skola in hästar till absolut toppnivå.

Det måste vara extremt slitsamt att åka på internationella tävlingar flera gånger i månaden. Vissa är säkert borta varje veckoslut (tävlingarna börjar ju ofta på torsdagen eller fredagen).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 15 dec 2024 15:41

Det är väl stoet Indiana hon har pensionerat? Skulle tro att hon får flytta in i avelsboxen nu.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 dec 2024 16:36

Visst är det så, blandade ihop dem. Harley är väl bara 13 år tror jag så den har förhoppningsvis några år kvar.