Frågor i hästväg...

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Frågor i hästväg...

Inlägg av sveahk » 22 januari 2021, 17:18

Hittade den här bilden från förr i tiden där djur och mekanik förenas på ett för mig något annorlunda, om inte att säga tvivelaktigt sätt...
IMG_1444 2.jpeg

Vad sägs?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Frågor i hästväg...

Inlägg av Markus Holst » 22 januari 2021, 19:52

Det vanligaste sättet att använda hästens kraft till en stationär maskin är ju hästvandringen, men det finns modeller som påminner om den du visar bild på. Emellertid är jag osäker på om just den du visar är så praktisk då ju hästarna står på två valsar. Jag ser stora risker att hästen trillar och skadar sig eller får ner en fot mellan valsarna. Den där var nog oprövad när katalogen trycktes.

En liknande modell är ett, tja, löpband i uppförsbacke. När man vill att hästen skall röra sig släpper man på bromsen så bandet av hästens tyngd kanar bakåt. Då vill hästen gå framåt, och det hela är i gång. Med uppförsbacken slipper man att ha någon draganordning på hästen. han kan stå förhållandevis lös där uppe. det verkar fungera bra.


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11121
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Frågor i hästväg...

Inlägg av sveahk » 22 januari 2021, 20:19

Tack för det Markus - oprövad och antar jag, helt opraktisk.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Frågor i hästväg...

Inlägg av Markus Holst » 22 januari 2021, 20:59

I någon av de första hastighetstävlingarna för lok i järnvägens barndom i England blev ett lok diskvalificerat eftersom det innehöll en häst istället för ångpanna. Konstruktionen torde ha påmint om denna.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Frågor i hästväg...

Inlägg av Amund » 4 september 2021, 17:53

Väljer den här tråden som en sorts Hästfrågelåda. :)

Har med bilen brukat passera en häst som jag tycker är väldigt vacker men som påminner om en tax med sina korta ben. Nu tog jag en bild av den - Är det någon sorts ponny tro?

Short legs.png


En annan hästfråga - man har ju alltid hört att hästar står och sover. Vad betyder det då när man ser en häst som ligger ned helt stilla, är den död?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Frågor i hästväg...

Inlägg av Markus Holst » 4 september 2021, 19:29

Det är absolut någon sorts ponny på bilden, men vilken sort är svårt att säga av bilden. Ponnyer har, eh, ett utmärkt matsmältningssystem varför de ofta lägger på hullet mer än nödvändigt vilket kan skapa ett tax-likt utseende.

Huruvida hästar står och sover är en omstridd fråga. Jag tror att det mest hör hemma i folktron. Hästar kan stå och dåsa ordentligt och se tämligen sovande ut, men tusan vete om de sover eller bara dåsar.

Däremot ligger hästar, om de ges möjlighet, gärna helt på sidan och sover, med utsträckta ben. De kan både snarka och tala i sömnen. Man kan ibland tydligt se att de drömmer eftersom musklerna rör sig. Speciellt på föl kan man se hur benen rör sig som om de sprunge. Emellertid är det svårt att komma nära sovande hästar. Som bytesdjur är det klokt att vara lättväckt.

I gamla tiders stallar där spiltorna var så smala att hästarna inte kunde lägga sig ned på sidan hittade de nog på andra sätt att sova, men troligen led de även av rätt stort sömnunderskott eftersom de inte kunde ligga avslappnat.

Även heter det ju att gamla hästar inte lägger sig ned, vilket nog kommer från samma gamla tider med smala spiltor. Då kan det ju vara svårt att lägga sig och även resa sig när man kommit upp i ålder. Det vet ju vi skalmaniter allt om

En sak som nyligen uppmärksammats är att många av de mer frekvent tävlande hästarna som ofta växlar stall kan lida av sömnbrist eftersom de helt enkelt inte känner tillräcklig ro för att lägga sig ned att sova i de ständigt nya miljöerna med mycket rörelse i stallarna och alltid nya stallkamrater.

Som på bilden nedan ser det ofta ut i hästhagar. Hästarna ligger ner. En del bara vilar, andra ligger helt på sidan varav en del nog sover. Det finns (nästan) alltid en vaktpost som står upp och varnar flocken om vargen kommer.

Bild

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Frågor i hästväg...

Inlägg av Amund » 4 september 2021, 22:35

Stort tack för ett mycket lärorikt svar. Jag tycker hur som helst att den där kortbenta ponnyn är riktigt charmig. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13598
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Frågor i hästväg...

Inlägg av Markus Holst » 4 september 2021, 23:08

Det kan ju nämnas att ponny helt enkelt är en häst som i vuxen ålder inte överstiger 148 cm i mankhöjd. Hur den gränsen har kommit till är jag osäker på.

Skriv svar