Frågor i hästväg...

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
sveahk
Redaktionen

Frågor i hästväg...

Inlägg av sveahk » 22 jan 2021 17:18

Hittade den här bilden från förr i tiden där djur och mekanik förenas på ett för mig något annorlunda, om inte att säga tvivelaktigt sätt...
IMG_1444 2.jpeg

Vad sägs?

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Frågor i hästväg...

Inlägg av Markus Holst » 22 jan 2021 19:52

Det vanligaste sättet att använda hästens kraft till en stationär maskin är ju hästvandringen, men det finns modeller som påminner om den du visar bild på. Emellertid är jag osäker på om just den du visar är så praktisk då ju hästarna står på två valsar. Jag ser stora risker att hästen trillar och skadar sig eller får ner en fot mellan valsarna. Den där var nog oprövad när katalogen trycktes.

En liknande modell är ett, tja, löpband i uppförsbacke. När man vill att hästen skall röra sig släpper man på bromsen så bandet av hästens tyngd kanar bakåt. Då vill hästen gå framåt, och det hela är i gång. Med uppförsbacken slipper man att ha någon draganordning på hästen. han kan stå förhållandevis lös där uppe. det verkar fungera bra.

sveahk
Redaktionen

Frågor i hästväg...

Inlägg av sveahk » 22 jan 2021 20:19

Tack för det Markus - oprövad och antar jag, helt opraktisk.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Frågor i hästväg...

Inlägg av Markus Holst » 22 jan 2021 20:59

I någon av de första hastighetstävlingarna för lok i järnvägens barndom i England blev ett lok diskvalificerat eftersom det innehöll en häst istället för långpanna. Konstruktionen torde ha påminnit om denna.