Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 21 juli 2021, 17:45

Jo, nog skämtade jag lite. Det är lite lustigt med tygelföringen på trojkor. Som ni ser tittar ytterhästarna utåt, men varför det blir så skall jag fråga en annan gång.

Trojkor har en föregångare, som bland annat syns i Berlin, med fler hästar. Vad hette detta?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 22 juli 2021, 10:00

Bild

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 22 juli 2021, 10:07

Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2021, 11:22

Åhå. En slik finns på ett hus i St Petersburg också. Där ser man. Månne 53an har lust att berätta dess namn för oss?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 22 juli 2021, 13:26

Också i Venedig och i Moskva...

Eller i Paris:

Bild

I London:

Bild


Men att det finns en också i Köpenhamn visste jag inte alls!

Bild


Quadriga (Kvadriga) var i antiken en tvåhjulig vagn som var öppen baktill, vanligen försedd med endast en tistelstång och förspänd med fyra hästar i bredd. Quadrigan begagnades företrädesvis vid kappkörningar och festtåg men även som stridsvagn i krig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Quadriga_(fyrspann)

https://en.wikipedia.org/wiki/Quadriga#Modern_quadrigas

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 22 juli 2021, 13:33

Där ser man. Mängder med quadriga, vad det nu kan heta i plural. 53 tar över.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 23 juli 2021, 13:21

Vi söker levande hästar. Ett ganska stort antal hästar, faktiskt, femtusen eller så.

Alltså en hästras som kan beskrivas som ursprunglig och som uppfödas i ett visst geografisk område.

godis.png
godis.png (428.04 KiB) Visad 105 gånger
salt.png
salt.png (634.64 KiB) Visad 105 gånger

Var befinner vi oss och vad heter hästrasen?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 24 juli 2021, 07:35

föl.jpg
föl.jpg (75.22 KiB) Visad 97 gånger
Hästrasen är relativt ny. Den ursprungliga hästtypen hade förbättrats med syfte till använding inom jord- och skogsbruket genom att så att säga importera hingstar av en större och starkare draghästras. Men när motoriseringen nådde området på 1960-talet minskade behovet av hästarna kraftigt och rasen var utrotningshotad i början av 1980-talet.

Då såg man nödvändigt att hitta ett nytt sätt att uppföda och använda hästarna. Först importerade man hingstar och sedan såg man till att hästrasen erkändes i lande och fick sitt nuvarande status i området.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 25 juli 2021, 17:50

Man kan se hästarna i deras naturliga livsmiljö, Det arrangeras dagsutflykter.

redwineandmineralwater.png
redwineandmineralwater.png (423.8 KiB) Visad 80 gånger

Men jag tror inte att alla hästintresserade gillar allt vad de får se och allt vad de får lära om hästuppfödningen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 25 juli 2021, 17:56

Kan det månne vara bergsardennern i Belgien?

Garderar med brabant

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 25 juli 2021, 18:49

Vi talar om riktiga berg!

Hästarna är inte lika stora och tunga. Hingstarna som nämndes var bretagnare och sen i början av 1980-talet comtoishästar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 25 juli 2021, 20:15

Är svaret på frågan alltså breton-hästen?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 26 juli 2021, 06:37

Hästrasen är relativt ny. Den ursprungliga hästtypen hade förbättrats med syfte till använding inom jord- och skogsbruket genom att så att säga importera hingstar av en större och starkare draghästras.
Dessa hingstar var alltså bretagnare. Vi talar om början av 1900-talet.
Men när motoriseringen nådde området på 1960-talet minskade behovet av hästarna kraftigt och rasen var utrotningshotad i början av 1980-talet.

Då såg man nödvändigheten att hitta ett nytt sätt att uppföda och använda hästarna. Först importerade man hingstar och sedan såg man till att hästrasen erkändes i landet och fick sitt nuvarande status i området
Dessar hingstar var tre comtoishästar som av någon anledning kom från Storbritannien och inte från Frankrike.


Frågan är inte fri until I say it is!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 juli 2021, 14:21

OK. Vi pratar om riktiga berg och comtois-hästar. Då gissar jag att vi är i Pyrenéerna. 5000 hästar är en rejäl flock, men kanske är det inte en ras utan en besättning. Kanske är det då något företag som föder upp dem till ett syfte. eftersom hästfolk inte förväntas gilla det föreställer jag mig att hästarna är en del i köttindustrin. Många gamla raser har räddats på det viset, till exempel den italienska murgese, men jag gissar ändå på större jordbruk i Pyrenéerna.

PS kanske https://www.fondazioneslowfood.com/en/a ... ean-horse/
?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 26 juli 2021, 17:50

Jag ser att vi har en viss communication breakdown. Jag måste anta att det beror på att jag var otydlig. Jag kan inte heller föreställa mig en flock av femtusen hästar. Det som menades var antalet hästar av denna ras, hela beståndet i landet eller alla stamboksförda och levande hästar, alltså.

Vi är absolut inte fjärran från Pyreneerna, men inte i Katalonien. Och det är riktigt att vi talar om hästar som uppföds för att ätas. Uppfödarna och köttätarna kanske inte ser eller vill se det hela som en del av köttindustri utan som ekologisk produktion, hälsosammare livsmedel och slow food ideologi, Produkten heter inte hästkött utan fölkött.

Pyrénées catalanes

Hispano-Bretón

Jaca Navarra

Burguete



Baskiska bergshästar

"Le cheval des montagnes du Pays basque est désormais une race à vocation bouchère, élevée pour produire de la viande de poulain."

"Le cheval des montagnes du Pays basque représente désormais un symbole vivant de la culture locale. Le marché hippophagique a permis de relancer la race, mais aussi de créer une activité économique participant au dynamisme du territoire montagnard."

Euskal Herriko mendiko zaldia eller Basque Mountain Horse



Markus har frågan!

Skriv svar