Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2021, 19:48

Det är väl inte så mycket till ledtråd, men alla dessa rörelser brukar entusiasterna hävda att de är sprungna ur krigets bruk

Bakutsparken är till för att döda fiender som kommer bakifrån
Jämfotahoppet på bakbenen är till för att kunna avancera framåt i slagfältet med hästen som skydd för fiendes vapen
Det lilla stillaståendet på bakbenen är till för att befälhavaren skall kunna få bättre utsikt över slagfältet

Allt detta är såklart galimatias, men dessa svepskäl att se tuff ut till häst nämns fortfarande som skäl till att rörelserna finns och att de är praktiska att lära sig.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 24 maj 2021, 12:04

Vi kör bilderna medurs.
Hästen som tar sig framåt genom att hoppa på bakbenen, den största bilden, utför en courbette, där hästen först reser sig upp och sedan tar ett eller flera jämfota-språng framåt på bakbenen.

Den svävande hästen på bilden uppe till höger gör en ballotad, där hästen hoppar högt upp och låter benen hänga.

Den på rumpan sittande hästen utför en levad. Hästen förväntas ha kroppen i låg vinkel (mindre än 45 grader) mot underlaget och kraftigt böjda bakben. Är vinkeln högre (mer upprätt häst) heter rörelsen pesad.

Bilden längst ned är en capriole, det kraftfullaste och mest kända av skolsprången. Hästen hoppar upp, drar in benen under magen, vänder sig vågrätt och slår kraftfullt bakbenen bakåt med hovsulorna vända uppåt.

Den som har lust får ställa en ny fråga.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 1 juni 2021, 08:24

Varför slänger jag in ett mynt här?

MVH

Hans
Bilagor
havremoppe.png

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 1 juni 2021, 08:26

För att det är hästar på det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 1 juni 2021, 08:32

Bra start, jag är djupt imponerad av att du såg det. Men lite mer vill jag allt ha.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 1 juni 2021, 11:40

Det verkar vara Nevada state quarter

https://coinappraiser.com/coins/value-o ... e-quarter/

The reverse of this coin depicts a very detailed a beautiful design of stampeding stallions. There are three horses total shown on the coin. Two of the horses are running towards the viewer, while another stands in the background looking towards the sky. Mountains grace the background as the sun appears from behind them. To either side of the coin, there is a wreath of flowers that extends for 50% of the height of the coin. Below the horses is a small banner with the state motto, “The Silver State.” The mustangs shown on the coin represent the state’s large population of wild horses. The mountains in the background as topped with snow, however it is difficult to see. The motto refers to the state’s plentiful silver ore mines. 

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 1 juni 2021, 13:21

: In 1999, the United States Mint began striking a new quarter about every ten weeks to honor one of the 50 states—that is, five new quarters every year—until the program ended in 2008—its tenth year—with its final five coins. The quarters were struck in the same order as the states’ “birthdays,” as listed below.
Delaware, Kentucky och Wyoming är också "hästdelstater" :horse:
Wild mustangs are the main subject of Nevada’s quarter. Nevada is home to more than half of the nation’s wild horses. The horses roam the vast deserts and many mountains of the Great Basin, an area between the Rocky Mountains and the Sierra Nevada. The quarter’s design also features the sagebrush, Nevada’s state flower.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 1 juni 2021, 14:25

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/Mustang

Markus var först och mustangar vidare och som vanligt ger 53'an intressant information. Finns det fler hästar som stulit sitt namn från stridsflygplan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 1 juni 2021, 15:22

Jag vet en häst som heter JAS och många som kallas draken men det är inte dessa utan en av mina egna tidigare hästar jag skall fråga om. Ty min häst hamnade på frimärke tillsammans med en bunt andra hästar i samband med ett stort häst-jippo i Sverige. Det var inte OS 1912. Vad tror ni då det var för jippo?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 793
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 juni 2021, 08:38

Jag gissar på Ryttar-VM 1990. Då vet jag i alla fall att det gavs ut frimärken, men det kan ju finnas fler tillfällen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 2 juni 2021, 12:07

Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 juni 2021, 13:30

Äsch, medan jag letade efter en bra bild på märkena så han vår mäster-googlare före. Kudos, Femtiotrean! Visst var det vid ryttar-VM i Stockholm 1990 som en häst jag tidigare ägt hamnade på frimärke.

Patrik tar över.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 793
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 juni 2021, 17:25

Vad är det som är på gång här?

bild-1.png
bild-1.png (623.64 KiB) Visad 86 gånger
bild-2.png
bild1.jpg
bild1.jpg (101.66 KiB) Visad 86 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 juni 2021, 18:03

Flaggorna visar att vi är i Preussen. Den gulsvarta flaggan är idag tillhörande Baden-Württemberg men den delstaten fanns inte när detta hände.

Tiden verkar vara 1900-1914, ungefär.

Spelplanen visar nog en steeple chase eller liknande. Troligen är det en känd händelse till grund för spelet, men så långt har jag inte kommit.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 3 juni 2021, 12:12

Eller är det månne ett av de där distansloppen som var populära på den tiden?

Skriv svar