Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 25 april 2021, 13:55

Den var helt okänd för mig :( Fråga kommer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 25 april 2021, 13:59

Man hade under 1700-talet, kanske en bit in på 1800-talet, bekymmer på Strömsholm, denna magiska och fascinerande plats. Uppdraget man fått var att ta fram extra vackra riddjur till hovet. Det gick sådär. Man hade bra avelsdjur, men dräktigheten blev så låg att man med tiden gav upp.

Vad var det för hästar man födde upp och varför var dräktigheten låg?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 april 2021, 12:02

Det var inte fertilitetsproblem som ställde till det. De ovanliga hästarna bar på en genetisk hemlighet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 27 april 2021, 21:21

Den besvärliga genetiska effekten hänger ihop med att alla hästar skulle ha samma färg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 28 april 2021, 07:16

Jag fann ingenting på nätet som skulle ha styrkt min gissning, men om de ovanliga hästarna som man ville betäcka (antagligen med en fullblod eller annan renrasig ridhäst) var korsningar av en häst och en zebra, då var dräktigheten låg helt enkelt därför att såna hybrider är sterila.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 28 april 2021, 15:12

Och inte vilken färg som helst, utan en färg som ställer till det genetiskt.

Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 28 april 2021, 15:22

Det är helt enkelt så, att blåskimlar, som alla konstant-skimlar, får bara sin färg om hästen ärver ett (1) sådant anlag från sina föräldrar. Nackdelen är att om avkomman bär på två blåskimmel-anlag blir den så missbildad att den resorberas i stoet, eventuellt kastas.

Nackdelen med att använda en förälder som bär anlaget och en som inte bär anlaget, är att bara 50% av avkommorna får färgen. Normal dräktighet är 80%. 50% av 80 är 40% önskvärda föl per dräktigt sto.

Räkna nu att man betäcker två blåskimlar med varandra. Normal dräktighet för hästar är fortfarande 80%. Nu försvinner var fjärde föl på grund av dubbla färganlag och var fjärde får en avvikande färg. Där blir det alltså också bara 40% godtagbara föl per dräktigt sto.

Det blev helt enkelt inte lönsamt att försöka föda fram dessa blåskimlar till hovet så man gav upp efter ett tag.

Jag ger åter frågan fri

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 781
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 29 april 2021, 17:42

Den var svårt. Letade i alla mina böcker om Strömsholm, hästuppfödning och annat utan resultat.

Den här är kanske lättare:

Det är skillnad på häst och häst. Så är det nu och så var det förr. T.ex. på medeltiden. På 1300-talet kunde vanliga hästar betinga ett värde på ett tiotal mark medan en häst uppfödd för strid kunde vara värd mer än hundra gånger så mycket.

Vad kallades vanliga hästar (icke stridshästar) respektive stridshästar på den tiden?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 30 april 2021, 13:04

Den dyre hästen är en destrier. Den billige vet jag inte om jag hört något namn på. Klippare?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 781
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 30 april 2021, 14:17

Javisst, Destrierhäst. Ibland kallades de också caballus. De andra kallades bara equus eller helt enkelt häst, så det var lite av en kuggfråga.

Markus får fortsätta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 30 april 2021, 14:29

Men låt oss fortsätta på ämnet destrier varpå jag frågar efter den troligen mest kände destrier i svensk tjänst, döpt efter den man som sålde honom.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 1 maj 2021, 15:31

Priset för hästen var 1000 riksdaler, motsvarande 30 årslöner för en hantverkare.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 2 maj 2021, 13:09

/.../speciellt utbildade och tränade hästar, s.k. stridshingstar eller destrier. Dessa var enormt dyra. Streiff, som GIIA red i Lützen, var inköpt en tid innan slaget (från en Herr Streiff) för ett ofantligt belopp, jag kommer just nu inte ihåg summan.
En sentida destrier, även om ordet kanske inte längre användes då, är ju Streiff, Gustav II Adolfs häst vid slaget i Lützen som står uppstoppad på Livrustkammaren. Streiff lär vara av rasen odlenburgare och det vi bland annat vet om honom är att han var vansinnigt dyr: 1000 mark, vid en tid när en häst normalt kostade 50-70 mark. Det motsvarar nog våra moderna OS-hästar som kan kosta över 2.000.000 Euro.
Kungen red för dagen med stridshingsten Streiff, en brun Oldenburgare som han köpt av en överste Johan Streiff von Lauenstein för 1000 riksdaler. Det var en enorm summa, då hästar på den tiden vanligen kostade mellan 70 och 80 riksdaler. Bomsadeln av röd sammet med guldbroderier och paljetter var en nyårsgåva som han fått av sin hustru, drottning Maria Eleonora.
Bild

https://dariocaballeros.blogspot.com/20 ... reiff.html

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13559
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 maj 2021, 19:28

Att använda Skalman som källa för en skalman-quiz är en god sak. Streiff är rätt svar på det mesta. Femtiotrean tar över.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 3 maj 2021, 07:14

Jag kanske inte har lika bra minne som innan jag åkte på en hjärnskakning efter att en 70-årig gubbe på en elcykel - med en backspegel :o - svängde plötsligt till vänster utan att visa tecken och körde på mig och jag mötte ett oflyttbart objekt - ett elskåp :? - med huvudet före, men jag mindes nog att jag hade läst om destrier på Skalman och att kungens oerhört dyra häst hade hetat Streif.

Vi flyttar oss närmare nutiden med hjälp av en grafisk representation:

stapeldiagram.jpg
stapeldiagram.jpg (14.38 KiB) Visad 84 gånger

(Tyvärr fattas det nyare data.)

Vi söker en häst:

häst.jpg
häst.jpg (62.5 KiB) Visad 84 gånger

Men jag vill gärna veta vad grafiken visar!

Skriv svar