Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 781
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 april 2021, 17:20

Han var den utdömda ploghästen på väg till slakthuset som chockade ridsportetablissemanget med segrar på högsta nivå och blev folkets favorit. Hade egen fan club, var med i TV-shower, flögs utomlands för "gästuppträdanden" och har blivit föremål för två böcker och en TV-dokumentär.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13558
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 april 2021, 18:27

Det finns en känd connemara som var med och hoppade de höga klasserna, men jag minns inte hans namn.

EDIT kärestan säger att han hette Stroller.

EFIT2 Stroller var brun så det är inte han heller.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13558
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 3 april 2021, 11:29

Det verkar som hästen heter Snowman och levde i USA. Därför har han inget rykte i Europa och var okänd för mig tills jag idag började leta. Den typen av solskenshistoria är underbara!

Det verkar vara en häst med mera hjärta än teknik för han får inte många rena språng i filmen nedan.

https://youtu.be/6WrJaeC1Ph8

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 781
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 3 april 2021, 13:16

Yes, Snowman it is.

Ganska okänd utanför Amerika, men har faktiskt ett kapitel i boken Historiska hästar som kom ut häromåret. (https://langenskiolds.se/product/historiska-hastar/)

Ja, det är en fantastisk historia. Titta gärna på dokumentären Harry and Snowman: https://www.youtube.com/watch?v=0_Z8tk9gHz4

Det jag funderat på är hans okända stamtavla. Det kan inte ha varit så vanligt ens på den tiden att hästar utan känd stam kunde hävda sig i eliten? Och numera är det väl kanske inte ens tillåtet?

Jag lämnar över till Markus!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13558
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 3 april 2021, 16:51

Inom ridsporten finns mig veterligen inget krav på känd härstamning men hästen måste vara registrerad i något avelsförbund, varför en del förbund registrerar även hästar utan härstamning. Dessa hästar Får såklart ändå inte användas i avel.

Det finns ju mängder med sporter idag, som bedrivs med häst. Traditionellt betraktas endast de sporter som är anslutna till det internationella ridsportsförbundet som ridsport.

1) Vilken förkortning används oftast om detta förbund?

2) Det är endast detta förbund som är anslutet till OS varför många hästsporter vill vara med. En gren bytte därför organisation för några år sedan. Vilken gren är det?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 5 april 2021, 08:41

1) FEI. Franska, naturellement: Fédération Équestre Internationale

2) Polo, körning, voltige? Ingen aning, jag skulle ha gissat på den sistnämnda, men: "In 1983, vaulting became one of the disciplines recognized by the FEI.", alltså för betydligt fler än några år sedan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13558
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 5 april 2021, 09:15

Fei är rätt.

Körning och voltige är nya grenar, men de har mig veterligen inte tillhört andra förbund tidigare. En stor diskussionen har varit huruvida dessa ryttare skall behöva anpassa sig till kravet på hjälm, som kommer i de andra grenarna, eller om de skall få behålla sin karakteristiska huvudbonad.

Polo är inte med i FEI.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 781
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 april 2021, 09:20

Då är det reining, alltså dressyr inom westernridning.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13558
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 5 april 2021, 10:16

Helt rätt. Patrik eller femtiotrean tar nästa fråga enligt kvarn-principen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 6 april 2021, 08:14

medkusk.jpg
medkusk.jpg (54.39 KiB) Visad 142 gånger
utanhäst.png
utanhäst.png (405.1 KiB) Visad 142 gånger


??

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13558
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 april 2021, 14:23

Två kärror, den övre en sulky, den nedre en gigg. Dessa vagnar älskades av läkare som fort skulle hem till sjuka patienter.

Jag gissar att svaret du söker är gigg.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 6 april 2021, 19:16

Svaret jag sökte var varken sulky eller gigg, men jag tror att ditt svar är rätt åndå. Jag ser nämligen inte skillnaderna mellan dessa hästvagntyper och därför måste jag lita på bildtexten :oops: :P


karjol1.jpg
karjol1.jpg (67.98 KiB) Visad 130 gånger
karjol2.jpg
karjol2.jpg (72.96 KiB) Visad 130 gånger
karjol4.png
karjol4.png (150.58 KiB) Visad 130 gånger


Du har frågan om du kan ge oss en liten vägvisning :thumbsup:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13558
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 april 2021, 19:57

wikipedia skrev:Karriol. Detta ensitsiga, tvåhjuliga, åkdon förknippar man främst med Norge, men det kommer ursprungligen från Italien. Karriol är en diminutivform av gallolatinets carro och betyder liten kärra. I Skandinavien har karriolen funnits åtminstone sedan cirka 1700. Med sin låga tyngdpunkt och sina höga hjul tog den sig säkert och snabbt fram på dåliga vägar och fjällstigar.

Karriolen hade länge varken trä- eller stålfjädrar; i stället gav de långa, elastiska skalmarna fjädring. Korgen var placerad ett stycke framför axeln, varför hästen fick bära en del av körkarlens vikt. En viss balans kunde åstadkommas genom att bagaget och/eller skjutspojken placerades bakom axeln. Där fanns det ofta en bräda eller låda (för last t. ex. post).

Från cirka 1850-talet utvecklades den klassiska, lätta, karriolen, där den åkande satt i en oval, långsträckt, "liggstol". Karriolens storhetstid var från 1850-talet och 30 år framåt, då den var det dominerande åkdonet inom det norska skjutsväsendet. Runt sekelskiftet konstruerades en s.k. patentkarriol med ett mera giggliknade utseende och försedd med stålfjädrar.
Begreppet karriol var nytt för mig. Om vi följer Wikipedias definition så är den övre av dina bilder en karriol (ingen fjädring, vagnskorgen placerad långt fram) medan den undre är en finare gigg med stoppat säte och ryggstöd. Giggen har vikten mitt över hjulen och oftast en ratt, vev eller spak varmed man kan flytta vagnskorgen lite fram och tillbaka så det väger jämt. Tanken är då att hästen skall bära så lite vikt som möjligt och bara behöva dra. Dessutom blir färden behagligast när balansen i giggen är bra eftersom det annars lätt blir hoppigt i takt med hästens rörelser.

Jag brydde mig inte om att reda ut om karjol månne har annan betydelse på finska, men alla dine tre sista bilder visar giggar.

Fråga kommer, men den som har en på lager får gärna hoppa in.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 781
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 april 2021, 20:53

Markus Holst skrev:
6 april 2021, 19:57
Fråga kommer, men den som har en på lager får gärna hoppa in.
Då hoppar jag in med en fråga som jag kom på när jag satt och läste idag. Ja, det är flera frågor ...

Det är bara när Karl XI sitter till häst som han verkligen ser ut som en kung, skrev en italiensk resenär i Sverige 1674. Ryttarporträtt med kungar blev som bekant riktigt populärt på 1600-talet, men att framställa regenter till häst har förekommit sedan antiken.

1) Vilken svensk kung återfinns på det äldsta bevarade ryttarporträttet?

2) Vilket utländskt ryttarporträtt användes som förebild för det och följande svenska ryttarporträtt?

Bonusfråga: Varför kan inte det äldsta svenska ryttarporträttet reservationslöst räknas till den svenska konsthistorien?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 7 april 2021, 07:26

Markus Holst skrev:
6 april 2021, 19:57
Jag brydde mig inte om att reda ut om karjol månne har annan betydelse på finska, men alla dine tre sista bilder visar giggar.
Ingen av mina bilder visade en finsk "karrioli" utan alla var norska hästvagnar som enligt bildtexten var karjoler. F-n vet varför :x Det fanns ju också norska giggar:
Personkjøretøy

Chaise
Karjol
Stolkjerre
Gigg
Dogcart
Ralli-cart
Jumbe, bedre kjent som governess cart i Storbritannia
Sulky

Bild

"Gigg i Telemark museum"

Skriv svar