Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 25 februari 2021, 22:12

Jag skulle kalla dem cirkushästar :? . Disciplinen brukar kallas för frihetsdressyr. Något annat ord tror jag inte att jag kan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2021, 22:24

"Frihetsdressyr" är det som söktes. På engeska talar man om "liberty act" eller "liberty number" och "liberty horses" eller "horses at liberty".

Markus har frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 februari 2021, 09:35

Den engelska sadeln börjar omtalas i litteraturen på 1700-talet, kanske även tidigare. Sadeln togs nog fram av de snabbt ridande engelska rävjägarna. Vad gjorde man för förändringar på sadeln, som gjorde att den blev en engelsk sadel?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 27 februari 2021, 10:58

Enkelt uttryckt så frågar jag vad man plockade bort på de engelska sadlarna. Svaret finns, som allt annat, på Skalman.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 28 februari 2021, 21:55

Då kommer svaret:

I Europa hade sadlarna åtminstone sedan medeltiden haft högt uppbyggda fram- och bakvalv, det som idag kallas gallerier. Vi kan t.ex. se på Gustav Adolfs sadel

Bild

Dessa gallerier ger en säker sittplats som gör att man inte trillar av i onödan. Det är inget bra att trilla av på slagfältet, eller när man fäktas med en tjur.

Engelsmännen tänkte annorlunda. De red i full fart över fälten och hoppade över höga häckar i sin iver att ha kul och jaga rävar. De tänkte därför annorlunda runt säkerhet. I deras värld var det rätt vanligt att hästar snubblade och föl, och då vill man inte sitta fast på hästen utan slungas bort. Därför plockade de bort alla saker som höll fast ryttaren, och den engelska sadeln var född.

Tyvärr hittar jag ingen bra bild på en tidig engelsk sadel. Den bild som bäst visar skillnaden sadlarna emellan är denna

Bild

Där ser nu att man tagit bort allt som ramar in ryttaren, så denne får lita på sin balans och ridförmåga istället för att sitta i ett skruvstäd.

Under 1800-talet spred sig den engelska sadeln över stora delar av världen. Den första svenska kung vars krönings-sadel var av engelsk typ var Karl XIV Johan.

Frågan är fri.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 1 mars 2021, 07:38

Det var någon som skrev bl.a. "/.../ordnar rörelsefrihet genom att ta bort de höga valven; den engelska sadeln är född."

Wikipedia berättar oss hur rävjakt "required a new type of riding, as horse and rider now had to tackle fences, hedges, ditches, and banks straight on if they wished to keep up with the hounds and witness the kill. The old saddle was cumbersome while hunting. Its cantle would get in the way of the riders as they tried to lean back over the fence (a practice that was common until Caprilli developed the "forward seat"), and the high pommel created pain as the rider went over jumps."

Man lär åtminstone att cantle är bakvalv och pommel framvalv på engelska. Horn heter horn, men det finns inget.


Jag försöker igen med en bildfråga:
iamnotamused.jpg
Vart skall man resa om man vill se såna här hästkarlar och dessa (och andra kanske lite ädlare) hästkonster?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 1 mars 2021, 10:13

Min ungerske sadelmakare gav mig ett snabbt svar
ungersk sadelmakare skrev:They call them "csikók" they hearded the horses in the plains, something like the cowboys in America

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 1 mars 2021, 15:41

Bild
the csikós people of Hortobágy were the kings of the peasant culture in Hungary. They wore blue pieces of clothing made out of the most expensive materials many could not afford. First, these clothes were made and painted by hand, until the 19th century, when the first manufacturers appeared in the country. The szűr, suba, ködmön and the csizma (boots) make up the traditional clothes of a csikós.
Bild


Markus har frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 1 mars 2021, 16:13

Dessa csikók verkar ju i samma tradition som de mera kända kosackerna och deras uppvisningar verkar påminna om varandra.

Vilket direkt föder en ny fråga: Vad kallas "ridsättet" som femtiotrean visade på bild, och som ett speciellt folkslag gärna visar upp sig i.

Bild

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2021, 07:25

Bild
Les Csikos, ces cavaliers de la steppe hongroise, gardiens de troupeaux de chevaux, ont une technique équestre hors pair. Avec leur partenaire le cheval nonius ils excellent dans la Poste Hongroise. C’est une technique qui consiste à tenir debout sur cinq ou même dix chevaux lancés au galop.
Les csikos sont les inventeurs de la célèbre poste hongroise : un cavalier conduit un attelage debout sur la croupe des deux derniers.
Jag måste dock anta att det är ett annat folkslag vi söker.


PS Plural av csikós är csikósok.

PS Jag tror ändå inte att csikósok uppfann ridsättet...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2021, 08:01

Men vad heter det på svenska?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2021, 08:40

K 1:s egen officerskår håller tydligen liv i ryttartraditionerna och kan hoppa kadrilj och rida ungersk post (stående på två hästar med tre framför).
Ungersk post är en ridstil där man istället för att sitta på en häst, så står man på bakdelen på hästen, ibland även på två hästar med ett ben på varje häst. Man kan också ha flera hästar framför sig, som en tandem. Det finns alla olika varianter av tandem och det behöver inte vara jämna antal hästar.

PS Men det som kallas (på engelska) "Roman riding", då?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2021, 09:41

Jupp. Ungersk post var uttrycket jag sökte. Förmodligen är det det ungerska ordet puszta som blivit post på svenska. Därför går det vilda rykten om att det var på detta sätt som de ungerska postryttarna tog sig fram över stäpperna, vilket jag redan som tonåring började tvivla på.

Vid något stort häst- evenemang i Stockholm, kanske var det så länge sedan som VM 1990, så var det ungers post-ryttare med som show-nummer. dessa skulle ju de, som alla andra, ta sig från stallarna en bit bort, om det var ryttis eller högvaktens stallar som användes vet jag inte, genom sta'n och till arenan. Ungersk post-ryttarna gjorde det på enklaste sättet, stående på sina hästar väntandes vid rödljuset.

Femtiotrean hittar en ny fråga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 2 mars 2021, 10:45

Det finns människor som äras, vördas, hedras eller kanske t.o.m. helgas för helt andra saker än att de var duktiga ryttare eller gillade att rida - men som ändå ofta porträtteras med häst. Nu söker vi en ung kvinna som i sin livstid var bäst känd för annat, men också för att hon red mycket.

skulpturett.jpg
Här står hon och man ser det kanske inte direkt men det som sker är ett mirakel.

skulpturtvå.jpg
Här sitter hon på hästrygg. Mannen är hennes make, och vi kan se att de verkligen älskar varann men snart skall hon bli änka.



Den övre skulpturen avlöjades år 1971 i Holland och den nedre som är av brons är 1985 i Ungern
Senast redigerad av 2 Femtiotrean, redigerad totalt 2 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 mars 2021, 10:53

Bilderna syns inte.

Skriv svar