Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 23 februari 2021, 12:44

Hästar har använts för många olika ändamål och det är många olika sammanhang som vi kan associera med hästar eller t.o.m. saker som vi kan inte tänka oss utan hästar.

Här har vi tre ryttare:
treryttaremedsammaefternamn.jpg
treryttaremedsammaefternamn.jpg (80.86 KiB) Visad 171 gånger
Om ni vet vad hästarna eller hästrasen hette så får ni gärna berätta det, men jag frågar:

Vad heter alla tre ryttare till efternamn?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2021, 19:34

Av damens hatt förefaller det vara 20-tal. Jag kan bara komma på ett namn med tre ryttare: von Rosen. Troligen har jag fel för jag gissar att de inte är svenska.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 23 februari 2021, 20:35

Fotot är från år 1935, ungefär. Ryttarna är inte svenska men absolut inte okända i dåtidens Sverige.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 23 februari 2021, 21:11

Rhodin?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 24 februari 2021, 08:28

Nej, inte Rhodin - men du söker på rätt håll!
Trolle Rhodin är direktör av fjärde generationen i cirkusen som, 1899, startade av hans farfars far, Carl Rhodin – mer känd under artistnamnet Brazil Jack. Cirkusen, som fick hans namn, är den äldsta i Sverige och kallar sig gärna för Nationalcirkusen.
Men cirkusgenerna går längre tillbaka än så. Brazil Jack var själv son till en turnerande illusionist
”Och på mammas sida finns cirkus tolv generationer tillbaka”, berättar Trolle Rhodin.
Hans mor, Carmen, kommer från en gammal rumänsk cirkussläkt och var anställd som lindansös i den rumänska statscirkusen.

Man blir så förbannat arg på sig själv när man har ställd en bra eller en helt okej fråga - och lär sen att man har presenterad den med felaktig information eller gett tips som inte alls stämmer!

Familjen Rhodin är självklart svensk, men så är eller åtminstone var när bilden togs också familjen vi söker - trots att den var verksam och baserat i ett annat land. Familjens så att säga stammfader ansökte svenskt medborgarskap i slutet av 1800-talet och antagligen bifölls det utan vidare, han ägde en fastighet i Stockholm etc. Familjemedlemmarna behöll sitt svenskt medborgarskap och de tre sönerna - det är två med dottern till den ena i bilden - gjorde värnplikten som kavallister vid Livgardet.

Det är den äldste sonen av ryttaren t.v. och hans hustru som blev kända för sina ypperligt fina hästnumren och sin dressyrkonst.

tvåhästar.jpg
tvåhästar.jpg (63.98 KiB) Visad 146 gånger
enhäst.jpg
Foton från år 1960 i England.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 24 februari 2021, 09:21

Då är det nog Shumann du söker. Det syntes på ryttarna, åtminstone herrarnas, utrustning att de inte var tävlingsryttare utan någon typ av show-ryttare. Hästrasen låter jag vara osagt, men de vita hästarna på bilderna låter jag vara osagt.

Det var kärestan som löste frågan, inte jag.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 24 februari 2021, 10:29


Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 24 februari 2021, 18:02

Vi söker en man som ledde sina törstiga hästar till källan och lät dem dricka. Efter en stund visslade han på dem. De sju hästar som lyfte på huvudet och kom till honom istället för att dricka sig otörstiga tog han med sig. Dessa blev grunden för rasen.

Vem är denna mytomspunna man som vi läser om i skolan?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 24 februari 2021, 23:02

Sju? Är du säker på det?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 24 februari 2021, 23:11

Nä. Läste på. Fem är rätt.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2021, 13:28

hästfråga.jpg
hästfråga.jpg (27.73 KiB) Visad 111 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 25 februari 2021, 13:40

Jag gissar att det står Muhammed på din bild, vilket så klart är rätt. Frågan går tillbaka till dig.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2021, 15:55

Det står "fem" på arabiska.

الخمسة

Det uttalas "khamsa".

Bild

Händelsen tar plats under sommaren år 622. M. och hans anhängare har utsatts för förföljelser i Mekka där man inte vill erkänna hans budskap och de flyr därifrån och börjar utvandringen till staden Yathrib som senare kom att kallas profetens stad och nuförtiden heter Medina.

Karavanen med hundra hästar hade bl.a. hamnat i en sandstorm och hästarna var nästan helt utmattade när de äntligen anlände till oasen. De var ändå så törstiga att när de släpptes lös så sprang de mot vattnet. Men M. kallade hästarna tillbaka innan de hade börjat dricka. Endast fem stoar vände om.

"Because they faithfully returned to their master, though desperate with thirst, these mares became his favorites and were called Al Khamsa, and became the legendary founders of the five "strains" of the Arabian horse."

"Les cinq principales souches attribuées à Al Khamsa sont les Koheilan, Saglawi, Abeyan ou Obeyan, Hamdani, et Hadban ou Hedban."

"Al Khamsa roughly translates as 'The Five'. It refers to a mythical group of foundation mares that were the legendary founders of the Arabian breed. While some breeders claim these mares really existed, there is no objective, historical way to verify such a claim. The modern definition of an Arabian as Al Khamsa usually refers to a horse that can be verified in every line of its pedigree to trace to specific named desert-bred Arabians with documentation that their breeding was attested to by a Bedouin seller who had sworn a formal oath (generally invoking Allah) that the animal was asil or pure of blood. This standard is only met by approximately two percent of all registered Arabians today."

Bild

Bild



Jag fortsätter med cirkusen. (Jag vet att riktiga hästkännare och häst...människor ser inte på föreställningarna med samma reservationslöst förtjusta ögon som den stora publiken, men just nu har jag ingen bättre fråga till hands.)
på1800talet.png
på1800talet.png (396.46 KiB) Visad 100 gånger
på2000talet.jpg
på2000talet.jpg (56.92 KiB) Visad 100 gånger
Det är i princip samma cirkusnummer vi ser på bilderna. Vad kallas numret och hästarna? (På svenska och/eller på någon av de s.k. stora europeiska språk.)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 25 februari 2021, 16:48

Söker du rasen eller "yrkesbeteckningen"?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 25 februari 2021, 21:06

Beteckningen.

Jag vet inte hur säker man kan vara på hästrasen i den övre bilden - och jag kunde ha valt en annan bild med andra hästar från nyare tider (men tyckte att den här var ypperligt bra, den illustrar ju hur tiderna har förändrats men mycket är sig likt, inte minst på cirkus.

Skriv svar