Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 16 februari 2021, 11:33

Chapeau!
Prins Oleg, Oleg den vise eller Oleg Veshchy (Siaren), även Oleh, eller Helge, (Khazarisk form: Helgu), av det fornnordiska mansnamnet "Helgi". När Rurik (Rörik) dog år 879, var hans son Igor (Ingvar) ännu inte vuxen, så en släkting vid namn Oleh (Helge) utsågs till förmyndarregent i Novgorodriket. Enligt Nestorskrönikan hade Oleg titeln storfurste.
According to the legend, romanticised by Alexander Pushkin in his ballad "The Song of the Wise Oleg,"[6] it was prophesied by the pagan priests (volkhvs) that Oleg would take death from his stallion.

To defy the prophecies, Oleg sent the horse away. Many years later he asked where his horse was, and was told it had died. He asked to see the remains and was taken to the place where the bones lay. When he touched the horse's skull with his boot a snake slithered from the skull and bit him. Oleg died, thus fulfilling the prophecy.

Markus har frågan - för denna gång har han verkligen förtjänat den!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 16 februari 2021, 22:06

Conversano 
Maestoso
Favory
Neapolitano
Siglavy 
Incitato
Tulipan

Vad är det för lista, och vilket namn saknas?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 17 februari 2021, 19:28

7+1 (det som saknas) = 8
Maestoso är en maskulin ordform = hingst

När man söker "eight stallions" får man först veta att
The eight Li brothers, also referred to as the Eight Stallions of the Li Family (Chinese: 黎氏八骏), are eight brothers from the Li family of Xiangtan, Hunan, China who lived during the 20th century. They included the linguist Li Jinxi, the musician Li Jinhui, and the novelist Chin Yang Lee (Li Jinyang), who wrote The Flower Drum Song which was adapted into a Broadway musical and an Oscar-nominated Hollywood film Flower Drum Song
Alltså en total felträff, men sen:
Today, eight stallions are recognized as the classic foundation bloodstock of the breed, all foaled the late 18th and early 19th centuries. All modern Lipizzans trace their bloodlines to these eight stallions, and all breeding stallions have included in their name the name of the foundation sire of their bloodline.

Namnet som saknas är Pluto.
Aveln av lipizzanerhästen utgick ifrån åtta godkända hingstlinjer, vars karaktärer återspeglas i rasen än idag. Släktskapet med stamhingstarna visas genom namngivningstraditioner där fölen får ett namn som återspeglar den hingstlinje som fölet tillhör.

Pluto - skimmelhingst, en Frederiksborgare av med spansk härkomst, född 1765 på det kungliga danska stuteriet Frederiksborgs stuteri, importerad 1772.
Conversano - svart Napolitansk hingst, född 1767, importerad från Italien.
Maestoso - skimmelfärgad av ren Spansk häst, född år 1773 på Österrikiska kejserliga stuteriet i Kladrub.
Favory - black, född 1779, från österrikiska kejserliga stuteriet, Kladrub
Neapolitano - brun, född 1790, napolitansk häst från Polesina
Siglavy - skimmel, arab, född 1810, importerad från Orienten år 1816
Incitato - skimmel född år 1802 hos greve Pal Bethlen i Siebenbürgen
Tulipan - född år 1880 på lipizzanerstuteriet Terezovac i Ungern. Är främst framträdande i stamtavlor hos hästar födda i Ungern och på stuteriet Đakovo i Kroatien.

Idag ska alla födda Lipizzanerhästar kunna spåras tillbaka till minst en av dessa hingstar i sin stamtavla för att få registreras.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lipizzaner#Stamhingstarna

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 17 februari 2021, 19:41

Bravo! Du hittade inte bara lipizzanern utan även den från Danmark/Frederiksborg importerade hingsten Pluto, den förste av de åtta linjeskapande hingstarna. Hästarna från Frederiksborg har en rätt fascinerande historia, som jag kanske berättar om någon dag.

Frågan går tillbaka till Femtiotrean, som ofta svarar rätt och ändå påstår sig inte kunna något om hästar. Fan tro't.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 18 februari 2021, 07:39

Vi fortsätter med ett namn eller kanske snarare sagt en häst som varken jag eller ni visste om förut:
hästmedägare.png
hästsomkunde.jpg
hästsomkunde.jpg (110.94 KiB) Visad 159 gånger

Om man är nyfiken, har lite tid mellan allt annat som kräver sin tid och vill avkoppla från stress eller ta sig upp till ytan från tillfällig mental trötthet, så går det att hitta svaret utan en omåttligt stor arbetsinsats. Hoppas jag i alla fall.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 18 februari 2021, 16:57

En mycket vacker historia om en slav som visar sig ha god hand med hästar, får läsa till veterinär och med tiden lär en missbildade häst att stava. Läs artikeln, det är en underbar historia.

https://court.rchp.com/dr-william-bill- ... l-jim-key/

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 18 februari 2021, 21:57

Jag visste ingenting om Beautiful Jim Key

Bild

innan en person som många morgnar äter frukost vid samma bord som jag berättade om hästen och dess ägare. Jag läste sedan https://ilovehorses.net/history-2/beaut ... est-horse/


Markus har frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 19 februari 2021, 09:11

Jag söker den bok som brukar omnämnas som den äldsta ridläran. Det stämmer inte riktigt för författaren citerar äldre böcker och det finns även enstaka sidor bevarade från äldre verk. Vad heter infanterigeneralen (sic) som skrev den?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 790
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 februari 2021, 14:10

Det bör väl vara Xenofons Om hästar och ridning.
Xenofon föddes i Aten ungefär 430 f.Kr. och var en av Sokrates lärjungar. Efter studierna deltog han i det långvariga och förödande peloponnesiska kriget, vilket slutade illa för atenarna. Därefter anslöt han sig som kavallerist till en grekisk legohär som marscherade från Egeiska havet till Mesopotamien och vidare upp till sydöstra hörnet av Svarta havet och småningom, under många strider och stora svårigheter tog man sig tillbaka till grekiskt område.

Sina äventyr i Asien beskrev Xenofon senare i Anabasis, en av de första självbiografierna. Han skrev även flera andra verk i olika ämnen och bland dessa finns den kortfattade handboken Om hästar och ridning, vilken är den äldsta bevarade boken som skrivits om just hästar och ridning.
http://petrarhodin.blogspot.com/2017/01 ... dning.html

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 19 februari 2021, 15:05

Visst är det Xenofon. Den kommentar jag gillar bäst i hans bok är att man inte skall bry sig om att borsta hästens ben eftersom han de ändå strax blir smutsiga igen.

Frågan går till Patrik.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 790
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 19 februari 2021, 15:46

Vilken känd person red på en häst med namnet Licorne och i vilket sammanhang skedde det?


?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 790
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 20 februari 2021, 16:37

Det var INTE den här gubben som red på hästen Licorne, men han var insyltad i det hela ändå.

gubbeirött.jpg
gubbeirött.jpg (21.17 KiB) Visad 94 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 20 februari 2021, 21:58

Det där är kardinal Muffins. Han var samtida med Ludvig XIV, i ridkretsar känd som den tilltalade eleven vars frågor Pluvinel besvarar i sin ridhandbok. Därför gissar jag på Ludvig XIV.

Licorne var ett värdelöst ord att googla, det dyker upp massa leksaks-enhörningar.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 790
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 21 februari 2021, 08:46

Ludvig XIV är en bra gissning, men tyvärr fel. Han var invigd i planerna, så att säga.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5636
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 21 februari 2021, 08:50

Min gissning var att kardinalen hette Richelieu, men jag tror nog att Markus har rätt:

Bild

Mitt svar - som kanske är lika fel som Markus gissning - är dock Ludvig XIII:

Bild

"Louis XIII, célèbre élève d'Antoine de Pluvinel"

I frågans kärna står alltså Pluvinel som var "sub-governor to the dauphin Louis (the future Louis XIII) to whom he taught horse-riding" - och jag antar att Ludvig XIII var kungen i boktiteln:

"In 1625 Pluvinel's book was published in its complete form, having been edited by Pluvinel's friend Menou de Charnizay, under its definitive name L'Instruction du Roy en l'exercice de monter à cheval ("Instruction of the King in the exercise of horse riding"). It has since been re-printed several times, and translated into many languages."

Det jag läser om Pluvinels låra verkar förnuftigt (och modernt, i positiv mening):

"Pluvinel is perhaps most well known for his kind, humane training methods. Unlike his Italian teacher Pignatelli, who often used harsh methods to gain obedience from the horse, Pluvinel used praise, careful use of aids, and softer bits (simple curb bits) to get the horse to work with him./.../His theories include that the horse must take pleasure in work, due to gentle, understanding riding, and that such a horse will move much more gracefully if he enjoys being ridden."

"Son enseignement se distingue en effet de celui de ses maîtres italiens par l'affirmation de deux principes fondamentaux :
la psychologie du cheval ne soit pas négligée ;
le cheval doit être considéré comme un être sensible et intelligent"

Skriv svar