Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 14 mars 2023, 12:52

Won by 3L.

Patrik har frågan!

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 14 mars 2023, 16:30

Tur att jag har en fråga som jag sparat till en regnig dag (fast det råkade bli en snöig dag) som jag kan kasta fram. Markus kommer säkert inte att jubla över den, men det finns ju en del medlemmar som som är lite bevandrad i litteraturen.

Jag söker en författare och roman.

Jag gick uppför trappan till 49:an, tog en stadig whisky med vatten, plockade fram lite pengar ur översta byrålådan, gick nerför trappan, steg in i bilen och körde till galoppbanan. Jag hann fram före första loppet men spelade inte, eftersom jag inte hade hunnit läsa startlistan.

Jag gick till baren för att ta ett järn och fick syn på en mullatska som kom förbi klädd i en gammal regnrock. Hon var verkligen sjavigt klädd, men eftersom jag kände mig som jag kände sa jag hennes namn precis så högt så att hon hörde det.

"Vi, baby"

Hon stannade till och kom fram till mig.

"Hej, Hank. Hur mår du?"

Jag hade träffat henne på huvudpostkontoret. Hon jobbade på en annan avdelning, den vid vattenposten, men hon verkade vänligare än de flesta där.

"Jag känner mig låg. Tredje begravningen på två år. Först morsan, sen farsan. Och nu en före detta väninna."

Hon beställde något. Jag öppnade programmet.

"Vi försöker hinna med andra loppet."

Hon kom närmare och tryckte en massa bröst och ben mot mig. Det finns något under den där regnrocken. Jag brukar alltid leta efter någon okänd häst som har chans att slå favoriten. Om jag kom fram till att ingen kunde slå favoriten, spelade jag på den.

Jag hade gått till galoppbanan efter de andra två begravningarna och vunnit. Det var något särskilt med begravningar. Man såg klarare. En begravning om dagen och jag vore rik.

Häst nummer sex hade förlorat med ett halvt huvud mot favoriten över en engelsk mil i sitt första lopp. Den hade blivit passerad efter att ha lett med två längder vid utgången av sista kurvan. Sexan hade haft oddset 35/1. Favoriten hade haft 9/2 i det loppet. Båda var med den här gången också. Favoriten hade fått lägga på ett kilo, 52 1/2 i stället för 51 1/2. Sexan hade fortfarande 51 1/2 men hade bytt till en mindre känd jockey och distansen var 100 meter längre. Folk tänkte att eftersom favoriten tagit sexan över 1600 skulle den säkert ta den när det gällde hundra meter längre. Det föreföll logiskt. Men hästsporten lyder inte logikens lagar. Tränarna anmäler sina hästar till lopp där de förefaller ligga illa till för att folk inte ska satsa på hästen. Den längre distansen, plus jockeybytet, tydde på att här fanns chansen att göra bra med pengar. Jag tittade på anslagstavlan
(sic!). I morse hade det varit 5/1. På anslagstavlan stod 7/1.

"Det blir sexan", meddelade jag Vi.

"Nej, den hästen brukar lägga av", sa hon.

"Visst", sa jag, Sen gick jag bort och satte tio dollar vinnare på den.

Sexan tog ledningen direkt, höll tätt innerspår genom första kurvan och ledde med en och en kvarts längd över bortre långsidan utan att förta sig. Klungan följde efter. De räknade med att sexan skulle hålla samma tempo genom kurvan och sen dra mitt på långsidan och då skulle de ta upp jakten. Så brukade det gå till. Men tränaren hade givit sin kille andra order. Mitt i kurvan gav sexans jockey hästen lösa tyglar och hästen drog ifrån. Innan de andra jockeyerna hann få fart på sina hästar ledde sexan med fyra längder. Mitt på långsidan lät jockeyn sexan ta igen sig lite, såg sig om och släppte sn loss igen. Det såg bra ut för mig. Sen kom favoriten, som stod i 9/5, loss från klungan och det var fart på den. Den knappade in på försprånget och kutade för fullt. Det såg ut som om den skulle hinna förbi min häst. Favoriten hade nummer två. Mitt på sista rakan låg tvåan en halv längd bakom sexan, men då tog killen på sexan fram spöet. Killen på favoriten hade redan använt sitt spö. De sprang resten av långsidan på det viset, med en halv längd emellan, och gick i mål. Jag tittade på tavlan. Min hästs odds hade ökat till 8/1.

Vi gick tillbaka till baren.

"Det var inte den bästa hästen som vann det där löpet", sa Vi.

"Jag bryr mig inte om vem som är bäst. Det enda som intresserar mig är at mitt nummer kommer först. Beställ vad du vill ha.

Vi beställde.

"Allright, smarting. Får se hur du klarar nästa."

"Tro mej, baby, jag är för jävlig när jag kommer från begravningar."

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 mars 2023, 07:01

Det har sagt om den här författaren att han är lika starkt förknippad med galoppsport som Hemingway är med tjurfäktning.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 15 mars 2023, 13:16

don’t ever get the idea I am a poet; you can see me
at the racetrack any day half drunk
betting quarters, sidewheelers and straight thoroughs.
.

The racetrack to me is like the bullfights were to Hemingway -- a place to study death and motion and your own character or lack of it. By the 9th race I was $50 ahead, put $40 to win on my horse and walked to the parking lot. Driving in I heard the result of the last race on the radio -- my horse had come in 2nd.
Saint Louie was running this day:
a sidewheeler that broke when he got in close;
he ran with his head down and was mean and ugly
and 35 to 1, and I put a ten down on him.
the driver broke him wide
took him out by the fence where he’d be alone
even if he had to travel four times as far,
and that’s the way he went it
all the way by the outer fence
traveling two miles in one
and he won like he was mad as hell
and he wasn’t even tired,
and the biggest blonde of all
all ass and breast, hardly anything else
went to the payoff window with me.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 15 mars 2023, 14:01

Med citaten som Femtiotrean bjuder på går det att hitta författaren och då ska det inte vara omöjligt att hitta rätt bok eftersom svaret mer eller mindre finns svart på vitt i utdraget.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 16 mars 2023, 07:45


Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 16 mars 2023, 09:10

Det berättas att det var en det var en fickvän som uppmanade Charles Bukowski att börja spela på galopp. Efter en sjukhusvistelse förbjöd doktorn Bukowski att supa och galopp sågs som ett bra substitut. Efter en tid började han kombinera supande med besök på Hollywood Park.

Utdraget är hämtat från Bukowskis debutroman Postverket.

Femtiotrean har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 16 mars 2023, 12:22

Jag minns bra hut jag läste om Bukowski år 1976, men konstigt nog har jag aldrig läst en enda av hans böcker.
rolling-stone-cover.jpg

En lätt fråga (för mig att ställa, men kanske inte för er att finna ett svar till):
nyfilm.jpg
Vad heter filmen?

På originalspråk har filmen samma namn som hästen (i filmen), men på engelska någonting helt annat...

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2023, 14:06

Jag vet en bok som heter "svarta hingstens travsto" som handlar om en dotter till svarta hingsten som mot alla stamboksregler blir travare. Hon hette Argbiggan på svenska men handlade filmen om henne borde vi sett två svarta hästar på bilden.

Detta var ett långt sätt att säga att jag inte har en aning.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 16 mars 2023, 19:59

Den historiska biten är att handlingen tar plats i ett område som man kanske tänker på när man tänker på hästar i landet där filmen gjordes.
affisch.jpg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 16 mars 2023, 20:22

Connemara?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 17 mars 2023, 06:09

Det var inte så... bokstavligt menat. Området är inte förknippad med en viss hästras utan mer generellt med hästuppfödning ovh hästsport. Det finns ett antal kända stuterier och träningscamper i området.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 17 mars 2023, 10:13

Det låter som Newmarket men travaren förvirrar mig, finns det ens sådana på ön?

Kan så klart vara Kentucky också.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 17 mars 2023, 12:15

Jag vet egentligen inte exakt varför, men själv får jag vissa "vibes" när jag ser bilderna och det är definitivt inte amerikanska vibes.

Området är grönt, relativt regnigt, nära havet, historiskt - men vi befinner oss inte i Irland!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 17 mars 2023, 12:34

Alltså är vi i Frankrike, troligen Normandie.

Skriv svar