Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
-
Femtiotrean
- Medlem
"I sitt hemland" var också ett tips, det rödvita schackbrädet var ytterligare ett.
However while Makybe was a superstar on the track, it's been a largely inglorious career in the breeding barn.
Her first foal Rockstardom, by Galileo, fetched $1.5 million in the sales ring but finished his career with just $29,015 in prizemoney.
Fusaichi Pegasus mare La Dolce Diva also came with an expensive price tag of $1.2 million, but failed to place in four runs while the $360,000 son of Lonhro, Taqneen, was later sold for $5,000 and raced predominately at the picnics.
Sublime Diva (i den andra frågebilden) och Divanation vann ett eller två lopp och $60-70.000 i sina karriärer. Men:
Seven out of her first nine foals got to the races and six of them won a race. Her latest foal, by Written Tycoon, sold for $500,000 at this year’s (2020) Magic Millions on the Gold Coast.
Fast jag vet inte om det blir a tidy profit efter a hefty stud fee och alla andra kostnader...
Patrik har frågan!
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Vi går tillbaka en bra bit i historien, till nordisk forntid.
Här ser ni en ryttare. Det är något märkvärdigt med honom. Berätta mer!
ryttare.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
-
Markus Holst
- C Skalman
Det unika med bilden är att dess former inte stämmer med avbildningar av andra hästar på den tiden. Den är helt enkelt för vältecknad.
Det unika med texten är att den ännu inte är tolkad.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Precis så är det. Hade vi med säkerhet vetat att det varit en runinskrift från järnåldern och att tolkningen av ordet FrawaradaR som ett mansnamn stämmer, vore det den äldsta namngivna personen i en samtida källa i Sverige. Det har spekulerats i om ristningen i själva verket är från 1600-talet, men vi lämnar den diskussionen därhän.
Den kallas i alla fall Möjbrostenen och finns på Historiska Museet i Stockholm för den som vill se den.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Möjbrostenen
Markus har frågan.
-
Markus Holst
- C Skalman
Ett känt språng som fortfarande är världsrekord. I vad?
-
Femtiotrean
- Medlem
Jag har sett en nästan likadan bild:
cadrenoir.jpg
Men jag har ingen aning om svaret...
-
Markus Holst
- C Skalman
Din bild är nog någon minut äldre eftersom bakbommen är lägre. Se hur mannen vid hästens bakben lever med i språnget. Han lyfter sitt ena ben och lutar sig bakåt. Det betyder att han är en van hoppare och vet hur det känns. På tävlingar kan man fortfarande se ryttarens närmaste krets snabbt lyfta ena benet och luta sig - framåt - vid sprången. För idag lutar man sig ju framåt när man hoppar.
Världsrekordet är inte höjdhoppning.
-
Markus Holst
- C Skalman
... och inte heller längdhoppning.
-
Femtiotrean
- Medlem
Hindret är en trippelbarr, tror jag. Men inte av samma typ som förekommer på modern banhoppning för där får längden vara max 40 cm längre än hindrets totalhöjd (som utgörs av den bakersta ensamma bommen).
Kollade sidan Histoire de l'équitation de saut d'obstacles i franska wikipedian, men
hittade ingenting som passar...
-
Markus Holst
- C Skalman
Du närmar dig i alla fall. Det finns en sällan utövad gren som kallas dimensionshopning, alltså höjd- och längdhoppning. Jag har aldrig sett den utövas men den nämndes i litteraturen när jag var barn. Detta lär således vara den största area som övervunnit i ett språng.
Din flit ger dig frågan.
-
Femtiotrean
- Medlem
5.50 m x 1.70 m, alltså.
Vad kunde det heta på franska? Man borde kunna hitta åtminstone namnet på ryttaren...
En fråga med (a) och (b):
(a) Det finns ett hinder som heter svensk oxer på ett visst språk (och kanske också på flera andra språk?) Hur ser hindret ut?
(b) Det finns ett hinder som heter polsk oxer på ett visst språk (och kanske också på flera andra språk?) Hur ser hindret ut?
-
Markus Holst
- C Skalman
Svensk oxer heter sax på svenska. I den alltmer stiliserade tävlingsvärlden är den i stort sett försvunnen men i min ungdom brukade det finnas med en sådan även I lägre klasser.
TallaraPretty.jpg
Polsk oxer känner jag inte till men gissar att det är vad som på svenska heter kors.
Want to try and jump a jump that looks like this xx hope I remember xx love the look of it_.jpeg
-
Femtiotrean
- Medlem
En svensk oxer har ena räckets högra sida fem centimeter lägre än den vänstra och andra räckets vänstra sida fem centimeter lägre än den högra. Tittar man på hindret från anridningshållet ses bommarna som något krysslagda.
Swedish oxer: a "cross-rail" type of oxer, the highest front and back rails of the oxer form an X when viewed head-on, so that one section of the jump is lower than the other sections.
Det var alltså the easy part.
Jag vill inte argumentera mot dig - I'll rather bow to your knowledge - men jag har fattat det så att en sax eller ett kryss är inte en oxer (som alltid har en främre och en bakre bom):
Sax (ofta även kallad för kryss) – två bommar läggs som ett kryss där den ena bommens ände vilar mot hinderstödet och det andra på marken. Denna hindertyp används mest vid träning och inskolning av unga hästar där det lägsta mittenpartiet inbjuder till att hoppa centrerat över hindret.
Cross rail – not commonly used in sanctioned horse shows, and sometimes called a "cross-pole," two poles crossed with one end of each pole being on the ground and on jump standards so that the center is lower than the sides; used at small shows and for schooling purposes to help teach the rider how to properly aim the horse jump in the center of the fence.
Om man googlar på "Polish oxer" så får man inga bilder alls med hästar
-
Markus Holst
- C Skalman
Kan det månne vara en kryssoxer du refererar till som Polsk?