Quiz: Hästen i historien
-
- C Skalman
Re: Quiz: Hästen i historien
Undras mig om inte coffin helt enkelt är det engelska namnet på samma hinder. På min tid kallades hindret kort och gott för pulver.
-
- Medlem
Nu söker vi en hästsportprofil.
Här är några uppgifter som leder er rätt:
1943
1966
1967
1972
2013
2022
6745
7696
Men jag nöjer mig inte med bara namnet. Jag vill också veta vad som hände de olika årtalen (fyra av sex räcker, men den som prickar in alla får guldstjärna) och vad siffrorna betyder.
Här är några uppgifter som leder er rätt:
1943
1966
1967
1972
2013
2022
6745
7696
Men jag nöjer mig inte med bara namnet. Jag vill också veta vad som hände de olika årtalen (fyra av sex räcker, men den som prickar in alla får guldstjärna) och vad siffrorna betyder.
-
- Medlem
Jag tror det är bara i Sverige man har profiler - och jag tycker att det hör till allmänbildning att känna namnet och att veta att han rankas som en av de största inom sin sport.
-
- C Skalman
Nu handlar ju quizen om att svara på frågor, inte om att tycka att andra borde göra det.
-
- C Skalman
Olle Goop föddes 1943 och dog tydligen 2022.
Han tog 6745 segrar i sulkyn och 7696 som tränare.
1966 = första segern
2018 = sista segern
Jag gissar att de andra är år då han var mest framgångsrik som kusk eller tränare.
Han tog 6745 segrar i sulkyn och 7696 som tränare.
1966 = första segern
2018 = sista segern
Jag gissar att de andra är år då han var mest framgångsrik som kusk eller tränare.
-
- Medlem
Visst är det Olle Goop, en av Sveriges främsta travtränare och travkuskar genom tiderna. ”Över Siljan hörs ett rop, spela alltid Olle Goop.” som man sade förr i tiden. Han är en av få travtränare (Stig H Johansson och kanske någon till hör också till den gruppen) som blev känd bland allmänheten, även bland dem som varken spelade på eller var intresserade av trav.
1966 tog han första segern. 2018 tog han mycket riktigt sista segern, men det årtalet var inte med.
Hade du grävt lite djupare hade du kunnat gissa bättre, men jag nöjer mig trots allt med detta. Det är fredag eftermiddag och snart är det hopptävling i Mechelen och då vill jag inte ha en oavslutad fråga att bekymra mig för ...
1967 blev Goop professionell travtränare.
1972 blev han tränare på Åbytravet, vilket han var fram till sin död femtio år senare (sedan 2010 dock bara på pappret då sonen Björn tog över tränaransvaret; han var dock förstås aktiv i tränarrörelsen in i det sista) trots att han i många år hade sin träningsanläggning i Värmland.
2013 valdes han in i Travsportens Hall of Fame.
https://travmuseet.com/hall-of-fame/olle-goop/
Markus travar vidare.
1966 tog han första segern. 2018 tog han mycket riktigt sista segern, men det årtalet var inte med.
Hade du grävt lite djupare hade du kunnat gissa bättre, men jag nöjer mig trots allt med detta. Det är fredag eftermiddag och snart är det hopptävling i Mechelen och då vill jag inte ha en oavslutad fråga att bekymra mig för ...
1967 blev Goop professionell travtränare.
1972 blev han tränare på Åbytravet, vilket han var fram till sin död femtio år senare (sedan 2010 dock bara på pappret då sonen Björn tog över tränaransvaret; han var dock förstås aktiv i tränarrörelsen in i det sista) trots att han i många år hade sin träningsanläggning i Värmland.
2013 valdes han in i Travsportens Hall of Fame.
https://travmuseet.com/hall-of-fame/olle-goop/
Markus travar vidare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Mitt svar var fortfarande a work in progress. Jag tyckte att jag borde åtminstone försöka klara minst två årtal till innan jag svarade...
..men mitt inlägg var tänkt först och främst som en eggelse eller en sporre år mej själv och andra och jag 'är faktiskt glad glad att det funkade som önskat.
PS jag är helsäker på att din fråga blir bättre än min skulle ha varit!
..men mitt inlägg var tänkt först och främst som en eggelse eller en sporre år mej själv och andra och jag 'är faktiskt glad glad att det funkade som önskat.
PS jag är helsäker på att din fråga blir bättre än min skulle ha varit!
-
- C Skalman
Jag känner mig säker på att du har fel där. Fråga kommer - så snart jag kommit på en.Femtiotrean skrev: ↑30 dec 2022 13:00PS jag är helsäker på att din fråga blir bättre än min skulle ha varit!
-
- C Skalman
Ridintresset går ofta i arv. Det finns familjer där två generationer ridit OS, dock inte samtidigt. Ge oss ett exempel.
-
- C Skalman
-
- C Skalman
-
- Medlem
Marcel Rozier, född den 22 mars 1936 i Saint-Étienne-sur-Chalaronne i Frankrike, är en fransk ryttare.
Han tog OS-guld i lagtävlingen i hoppning i samband med de olympiska ridsporttävlingarna 1976 i Montréal.
Philippe Rozier, född den 5 februari 1963 i Seine-et-Marne, är en fransk ryttare.
Han tog OS-guld i lagtävlingen i hoppning[1] i samband med de olympiska tävlingarna i ridsport 2016 i Rio de Janeiro.
Voilà ce qu'on appelle une famille en or ! Chez les Rozier, on est cavalier et champion olympique de père en fils. Chevauchant sur les pas de son papa Marcel et sur son fidèle étalon Rahotep de Toscane, Philippe Rozier a remporté ce mercredi à Rio de Janeiro la médaille d'or au saut d'obstacles par équipe aux côtés de Roger-Yves Bost, Kevin Staut et Pénélope Leprevost, 40 ans après celle de son père.
-
- C Skalman
Se där! Där hade vi ytterligare två! Bilderna jag visade var på Nelson och Rodrigo Pessoa.
Ett annat känt exempel från nutiden är fälttävlansryttaren Ingrid Klimke vars far Reiner red dressyr.
Femtiotrean tar över.
Ett annat känt exempel från nutiden är fälttävlansryttaren Ingrid Klimke vars far Reiner red dressyr.
Femtiotrean tar över.
-
- Medlem
Nelson och Rodrigo Pessoa red i Barcelona. Rodrigo som var 19 år slutade på en nionde plats individuellt på hästen Special Envoy. Pappa Pessoa blev den äldsta med sina 56 år. Senare vann Rodrigo två brons (1996 och 2000) i lagtävlingen och guld (2004) individuellt.
Efter en far och son söker vi en mor och dotter. Eller egentligen räcker det fint med modern som hann bli kändis innan hon blev bl.a. årets häst i sitt hemland två år i rad.
??
Efter en far och son söker vi en mor och dotter. Eller egentligen räcker det fint med modern som hann bli kändis innan hon blev bl.a. årets häst i sitt hemland två år i rad.
??
-
- Medlem
Finns många toppston att välja på, men det faktum att hon valdes till årets häst i sitt hemland två gånger ledde mig till slut till Australien. Det är ovanligt att samma häst får den titeln i de större galoppländerna.
Svaret är Makybe Diva. Tack, Femtiotrean, för att du friskade upp mitt minne kring detta underbara sto. Följde hennes framfart i bl.a. Melbourne Cup (tre raka segrar) men sedan glömde jag bort henne.
Dottern heter Sublime Diva.
Svaret är Makybe Diva. Tack, Femtiotrean, för att du friskade upp mitt minne kring detta underbara sto. Följde hennes framfart i bl.a. Melbourne Cup (tre raka segrar) men sedan glömde jag bort henne.
https://en.wikipedia.org/wiki/Makybe_DivaMakybe Diva (foaled 21 March 1999) is a champion Australian Thoroughbred racehorse who is the only horse to win three Melbourne Cups and the only mare to win it more than once. She achieved the feat in 2003, 2004, and 2005. She also won the 2005 Cox Plate.[3] She was the highest stakes-earner in Australian history, winning more than A$ 14 million.
She is by Desert King (a winner of the Irish Derby and Irish 2,000 Guineas) out of Tugela by Riverman (USA). Tugela was also the dam of the Australian stakes-winners, Musket and Valkyrie Diva. Makybe Diva is owned by South Australian tuna fisherman Tony Šantić, who named her after five of his employees - Maureen, Kylie, Belinda, Diane, and Vanessa - by taking the first two letters from each of their names.
Dottern heter Sublime Diva.