Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 22 december 2020, 07:03

Jag skulle påstå att min fråga är motsatsen till en kuggfråga, d.v.s frågan ser ut att vara svårare än den egentligen är! Jag har inte försökt vara klurig eller undanhållit information i syfte att leda läsaren till ett fel spår och timmar av lönlöst sökande :? :(

Vi söker alltså en galopphäst från en tid då världen eller i alla fall tidningsbilderna var svartvita. En inom sin tid välkänd häst som antagligen var exceptionellt framgångsrik och som måste ha tydligen ha varit populär eller t.o.m. folkkär i sitt land. Och på något sett historiskt, förstås.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 22 december 2020, 07:19

Hmm ... Statyn påminner om Man o`War, men han har ju varit aktuell i tråden tidigare så han är det väl inte. Det verkar inte vara han på bilden heller, jockeydressen stämmer inte. Inte heller tycks det vara den mest framgångsrika avkomman, War Admiral.

Får tänka vidare ...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 22 december 2020, 07:53

Jag kunde ha ställt frågan i efterkrigsquiztråden. Om vi skulle se lite bättre på publiken i den svartvita bilden, skulle vi troligtvis lätt kunna gissa på 1960-talet.

Människorna i gruppfotot har egentligen kommit dit för att hedra minnet av ryttaren som efter sin jockeykarriär fortsatte som tränare och blev en inflytelsefull och uppskattad person inom sporten i sitt land, men jag antar att de flesta har personiga minnen av hästen.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 23 december 2020, 09:33

tipsbild.jpg
tipsbild.jpg (42.6 KiB) Visad 169 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 23 december 2020, 21:44

täcke.jpg
täcke.jpg (44.6 KiB) Visad 156 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 24 december 2020, 09:21

Loppet verkar ha sprungits sedan 1952 men någon sovjetisk häst hittar jag inte.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 24 december 2020, 10:05

Inte om du bara sökte bland vinnarna.

Hästen tävlade också i andra stora lopp och vann lopp utanför sitt hemland. Första bilden är tagen i ett större och mer prestigefyllda lopp är D.C. International.

Vi söker alltså den mest framgångsrika och internationell kända sovjetiska galopphästen nånsin! Hästsport i Sovjetunionen var inte bara orlovska travare (och kanske ett dussin importerade amerikanska medelmåttor och deras avkommor)!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 24 december 2020, 11:19

Sovjetisk galoppsport är förbannat dåligt representerad på Google, åtminstone med engelsk sökning, men till slut hittar jag en häst som heter Anilin, kan det vara den?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 25 december 2020, 06:03

Bild

Anilin och Nikolaj Nasibov



Sports Illustrated 1966
Sports Illustrated 1972
Svet Mayakov 2019


Markus har frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 25 december 2020, 17:58

Vi tar ytterligare en fråga med stayer, men denna gång ryttarstatyer - där jag plockat bort ryttaren. Det är statyer från tre nordiska länder med potentater från två nordiska länder.

Var står statyerna och vilka sitter på hästarna?

Guldstjärna till den som känner det folkliga namnet på en av dem.
Bilagor
staty 3.jpg
staty 3.jpg (65.81 KiB) Visad 113 gånger
staty 2.jpg
staty 2.jpg (77.08 KiB) Visad 113 gånger
staty 1.jpg
staty 1.jpg (18.95 KiB) Visad 113 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 december 2020, 17:33

Statyerna finns i Norge, Sverige och Finland.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 26 december 2020, 19:17

(1)
Karl IX:s ryttarstaty eller "Kopparmärra" är en ryttarstaty i Göteborg, föreställande Karl IX. Den är skapad av skulptören och professorn vid Konstakademien John Börjeson och invigdes 1904 mitt på Östra Hamngatan vid Kungsportsplatsen. 1936 flyttades den till den östra sidan av gatan, nordöst om korsningen med Södra/Östra Larmgatan.

(2)

Brynjulf Bergsliens ryttarstatue (1875) av Karl Johan på Slottsplassen i Oslo


(3)

Marskalk Mannerheims ryttarstaty

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 december 2020, 23:05

Femtiotrean hittade hästarna! Väl jobbat! Frågan är din!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 27 december 2020, 11:22

Kopparmärran har jag sett, det är en relativt lätt ryttarstaty att känna igen. (Jag tror att jag måste ha hört det folkliga namnet. men det hade jag i så fall helt glömt.)

Unionkungens staty blev lättare att hitta när man kunde gissa att det skulle löna sig att söka bland ryttarstatyerna i Oslo.

Och Mannerheim... den är ju den mest harmoniska och minst pompösa ryttarstaty (av ett statshuvud eller en general) som jag vet! Hästen ser so relaxed ut :D Ryttaren är så van vid att sitta i sadeln och behärskar fin horsemanship :happycomboy:


Vi fortsätter med statyer:
nybild.jpg
detalj.jpg
Statyn är en bland flera på samma plats, de andra är lika dramatiska. Jag vill veta var vi befinner oss.



PS Pedestalen vid Mannerheimgatan såg så här ut för ett par dagar i februari 2011;

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 27 december 2020, 12:17

Naken man med muskulös kropp, rak näsa och krulligt hår. Det känns forngrekiskt, möjligen romerskt, men jag har förbannat svårt att tro att statyn är från tiden då väl knappt några bronsstatyer finns bevarade?

Emellertid ser jag en vinkel i sten, liknande taket på någon entre till något gammalt tempel, så om inte annat är det nog tänkt att se ut från något från den tiden.

Jag gissar emellertid på en staty från nationalromantiken, typ 1900. Kanske är det Alexanders tämjande av Bukefalos, men jag återkommer när jag letat vidare.

Skriv svar