Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 3 maj 2022, 08:33

Där satt den! Strålbenet är ett litet sesamben i hovleden. Hästen har tillbakavecklat många ben under sin tillblivelse under transformationen till entåig. Strålbenet är det enda ben dom tillkommit.

Femtiotrean har frågan och får beröm för det utförliga svaret. Nu förväntas du berätta vad strålbenet heter på finska.

Som kuriosa kan nämnas att en del förståsigpåare menar att hästens falang inte är ett finger utan två sammanbundna fingrar. Saker i ledernas konstruktion tyder på det.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 3 maj 2022, 21:30

Sädeluu, alltså stråle + ben. Jag har hört en vuxen kvinna svära som en tonåring och sett henne sparka en plasthink omkull efter veterinärens visit.


ohsopretty.jpg
ohsopretty.jpg (79.21 KiB) Visad 166 gånger

Hästens moder föddes i Sverige, I tredje led finner vi en fransk hingst. Mer vill jag inte ännu berätta om hästens stammtavla.

En ren rasfråga, alltså.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2022, 00:19

Jag är fascinerad över hästens tecken, vilket i någon mån borde kunna avslöja hans gener. Han är någon typ av skäck, men jag får inte till vilken av dem. Dessa stora tecken kallas ibland, åtminstone förr, för "fjärde skäckfärgen". Man kunde på den tiden se den i svenska havblod men den blir allt ner sällsynt. Skall jag gissa lite vilt är det en sabino-skäck, men dessa brukar inte ha lykta.

Härnäst då leta rätt på något franskt med mycket tecken i ras-standarden, men där kammar jag noll.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 5 maj 2022, 07:03

Som du kanske gissat, jag blev förtjust på den mycket ovanliga hästfärgen och ville först och främst visa bilden på hästen. "Vad kallas teckningen eller färgen?" hade antagligen varit en bättre fråga men jag var inte helt såker på vad man brukar kalla den på svenska. "Skäck" kände jag förstås till, men tänkte att det var en alltför allmän benämning.

Den så kallade Sabino 1 (SB-1) -allelen, som upptäcktes 2005, är enlig vad jag läste frånvarande bland hästar av rasen vi söker - och med sina blå ögon är hästen ett utmärkt exempel av en "splashed white", tycker jag i alla fall.
Splash har tidigare antagits vara ovanlig, men verkar förekomma oftare än man förr trott. Splash-genen ger hästen ett utseende som om man hade stänkt vit färg på den nerifrån och uppåt. Beroende på hur utbredd den teckningen är, så kan allt ifrån nedre delen av hästens ben till nästan hela kroppen vara vit. Splash ger ofta vita prickar i övergången mellan fälten. Blå ögon hos en icke-gul häst beror ofta på Splash och lykta eller andra märkliga utbredningar av vitt i ansiktet beror också ofta på splash-genen.

Hästens mor (som alltså är född i Sverige) hade inga vita fläck (men däremot ett vackert "klassiskt franskt" huvud som hon hade utan tvivel ärvt från sin morfar - som hade två vita strumpor):
mor.jpg

Hästens morfar hade en vit strumpa och en vit stjärn:
morfar.jpg
morfar.jpg (67.17 KiB) Visad 141 gånger


På farssidan är hästens stamstavla 100-procentigt amerikansk. På morssidan alltså 25-procentigt fransk och 75-procentigt amerikansk.

(Man kan hitta samma hingst eller hingstar både på fars- och på morssidan om man tittar på fjärde och femte leden, men det är ju inte på något sätt ovanligt för hästrasen.)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2022, 09:36

Är det så enkelt att morfar är amerikansk travare? Någon sådan känner jag inte vid namn. Huvudlaget antyder travsport. Det är lite olika mode i olika hästkretsar.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 5 maj 2022, 18:27

Amerikansk travare eller the Stadardbred, "an American horse breed best known for its ability in harness racing, where members of the breed compete at either a trot or pace. Developed in North America, the Standardbred is recognized worldwide, and the breed can trace its bloodlines to 18th-century England."

Det går inte att hitta en framgångsrik travhäst som inte har Star's Pride eller Speedy Scot som far eller farfar till *varje* häst på fjärde och femte led - utom de franska, förstås.

I travkretsar köper man ett föl som man tror blir bra och vinner stora pris och en massa pengar och när man tittar på fölet så studerar man noga stamtavlan, kollar fölets benställning osv men det rent estetiska i hästens utseende borde inte spela någon större roll, men jag skulle ändå tro att frågehästen hade varit "a tough sell".

Men som det hände, så hade ägarna köpt en dräktig sto...

...och fölet fick namnet Who Made Who. Hästen blev en veritabel kändis i regionen och sen blev hinsten valack. Who Made Who gick i träning som alla andra travhästar, men visade aldrig sig för publiken på en travbana.
framförsulkyn.jpg

Markus har frågan!
Senast redigerad av 2 Femtiotrean, redigerad totalt 5 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 5 maj 2022, 19:58

Tack för den härliga historien. Vore intressant att veta var färgen kom från i hans fall. Det borde finnas förfäder med liknande färg.

Nu till något helt annat: Denna lilla ort är känd av en udda anledning. Vilken?
Bilagor
liten stad.png

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 6 maj 2022, 08:40

Råkar vi vara några mil norr om Bromberg? Och råkar vi vara där 1939?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2022, 09:47

Stämmer gott

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 6 maj 2022, 09:51


Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2022, 09:56

Polsk länk på Skalman????

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 6 maj 2022, 10:09

Ja.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2022, 10:19

Den som på svenska beskriver händelsen med egna ord vinner.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 6 maj 2022, 10:41

Polska kavalleriet gör ett framgångsrikt anfall mot tyskt infanteri men sedan kommer några pansarbilar in i matchen och polackerna lider förluster. Propagandan gör gällande att polackerna angrep stridsvagnar med lans och sabel. Lansen utgick som krigsmateriel typ 1935 men sabeln var kvar som sidogevär till vanliga gevär och pansarvärnsgevär.

Nöjd nu?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 maj 2022, 11:01

Mycket nöjd. Stort tack. Hästfrågan är din.

Skriv svar